x
Annonce
Sport

Coronavirus fører til flere danske cykelaflysninger

Henning Bagger/Ritzau Scanpix
Fyen Rundt og GP Herning har aflyst årets udgaver af løbene på grund af coronakrisen.

2020 kommer ikke til at byde på udgaver af de danske UCI-cykelløb Fyen Rundt og Grand Prix Herning.

Torsdag meddeler arrangøren af løbene på sin hjemmeside, at man har valgt at aflyse de to løb i år grundet udbruddet af coronavirus.

Løbene skulle have været kørt 8. og 9. maj, og selv om man endnu ikke ved, hvordan det ser ud med coronasituationen til den tid, har man allerede nu valgt at aflyse de to begivenheder.

- Det er vigtigt for os, at vi under de nuværende omstændigheder navigerer på en ordentlig måde over for sponsorer, samarbejdspartnere og de enkelte cykelhold.

- Derfor vælger vi at informere dem om aflysningerne allerede nu, siger medarrangør af Grand Prix Herning Steffan Bill.

Også to andre danske UCI-løb i foråret, Grand Prix Himmerland Rundt og Rent Liv Løbet Skive, er blevet aflyst. De skulle have fundet sted weekenden inden Fyen Rundt og GP Herning.

Steffan Bill slår dog fast, at løbene vender tilbage næste år.

- Det er en trist situation, men med alt det der sker i Europa lige nu, så er Fyn Rundt og Grand Prix Herning trods alt bare cykelløb, som vender tilbage på UCI’s termin næste år, siger han.

Indtil videre afvikles PostNord Danmark Rundt til august som planlagt.

/ritzau/

Læs pressemeddelelsen
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Corona. Vi skal bruge de danske oplevelser som aldrig før

Læserbrev: I Danmark har vi gennem de seneste ti år bygget et fantastisk turismeprodukt op med et meget bredt udbud af restauranter i alle prisklasser, som gør, at man kan spise kvalitetspizza og gourmetburgere den ene dag og på Michelinrestaurant den næste. Man kan vælge at bo på et nyistandsat vandrerhjem eller på et femstjernet luksushotel. Kort sagt er der masser af oplevelser til enhver smag. Men alle virksomhederne i erhvervet er hårdt ramt af COVID-19-virussen, og vil vi fortsat have et spændende og differentieret oplevelsesudbud i Danmark, så har vi alle et ansvar. Et ansvar for at støtte de danske restauranter, cafeer, forlystelsesparker og øvrige oplevelsesvirksomheder for at bidrage til deres overlevelse. De første konkurser fra hotel- og restauranterhvervet er begyndt at tikke ind. Desværre kommer der flere. Mange flere. Regeringen har allerede gjort meget, og det har danskerne også. Nogle restauranter og hoteller har satset på takeaway gennem krisen, og mange fortæller om kolossal opbakning fra nærmiljøet. Netop denne følelse må vi ikke glemme, når Danmark igen åbner. For behovet for støtte til de lokale virksomheder vil bestå. Denne krise forsvinder ikke igen med det samme. Erfaringer fra tidligere kriser viser, at det vil tage turisme- og oplevelseserhvervet flere år at komme tilbage til det tidligere niveau. Måske kommer turisterne igen - men hvornår? De senere år er turisterne kommet rejsende hertil fra hele verden for at tage del i den danske hygge og se på dansk kultur og design. De lægger 55 milliarder kroner om året. Penge, som bidrager til et stærkt turisterhver, vi som danskere også får mulighed for at nyde. Men når forbruget fra udenlandske turister forsvinder, er der ekstraordinært brug for, at vi selv støtter op. Vi kan ikke forvente, at udenlandske turister og forretningsrejsende med det samme igen strømmer til landet. Og selvom vi danskere kan ikke dække hele deres forbrug, så kan vi bidrage flere steder. Dette forår har mange været nødsaget til at aflyse runde fødselsdage, konfirmationer, bryllupper og andre store mærkedage, der skulle være fejret på hoteller, kroer og restauranter. Forhåbentlig kan disse fejringer gennemføres på et senere tidspunkt. Og måske kan en del af feriebudgettet, der var afsat til en tur til Østen eller Middelhavet i stedet bruges på ophold langs de danske kyster og til at nyde et fantastiske måltider på landets restauranter. Støtter vi ikke erhvervets virksomheder i dag, har vi dem måske ikke i morgen. Det vil være en skam, for turismeproduktet i Danmark er vokset med innovative ideer og spændende nye projekter, som skaber arbejdspladser, omsætning og vækst i hele Danmark. I år er året, hvor ‘Staycation’ får en helt anden betydning. Det er nemlig dét, der kan være med til at sikre turismeerhvervets overlevelse.

Annonce