Annonce
Erhverv

Coronapas rammer lokale restauranter: Frokostgæsterne bliver væk

Forrest i billedet ses Niclas Nielsen, køkkenchef og medejer af Restaurant Nordic i Ringkøbing. Han fortæller, at coronapasset koster gæster. Især de impulsive frokostgæster. Arkivfoto: Poul Osmundsen
Det er især på hverdage, at restauranterne har færre frokostserveringer. Omsætning markant lavere end sidste år.

RINGKØBING-SKJERN: Hos Horesta er det en kendt sag, at coronapasset kan sætte en stopper for sulten hos mulige restaurant-og cafégæster.

- Det er rigtigt, at coronapasset kan være med til at spænde ben for restauranter og caféer. Der er nogle, som mister kunder på grund af det, fordi folk ikke får bestilt passet tide. Det hører vi helt sikkert om. Men jeg har endnu ikke konkrete eksempler på restauranter og caféer lokalt, som er blevet ramt, siger Brian Madsen, der er medlem af Horestas regionale bestyrelse.

Faldende omsætning

Men Restaurant Nordic i Ringkøbing hører til dem, der mærker til konsekvenserne af coronapasset.

- Fredag og lørdag er der fyldt op, for der husker folk coronapasset. Men vi har ikke så mange impulsive frokostgæster mandag til fredag, fordi folk ikke er blevet testet eller har haft mulighed for det. Vi har ikke afvist gæster, men vi har fået omkring 10 aflysninger, siger Nicklas Nielsen,  køkkenchef på og medejer af Restaurant Nordic


Vi har ikke så mange impulsive frokostgæster mandag til fredag, fordi folk ikke er blevet testet eller har haft mulighed for det.

Nicklas Nielsen, køkkenchef Restaurant Nordic


Niclas Nielsen vurderer, at omsætningen er faldet 30 til 40 procent i forhold til det forventede. Restauranten åbnede sidste forår, efter at coronaen havde ramt Danmark, og derfor er der ikke et konkret regnskab at sammenligne med.

Annonce

Har sagt nej til gæster

Hos Sandgaarden i Søndervig genkender indehaver Lars Pinholt billedet af faldende omsætning.

- Omsætningen er kun på 30 procent sammenlignet med samme tidspunkt sidste år. Det er både frokost- og aftengæster, vi mister. Jeg har måttet sige nej til et par, fordi den ene manglede et gyldigt coronapas. Egentlig ville det nok bedst kunne svare sig kun at holde åbent fredag til lørdag, men det er slet ikke noget, jeg overvejer, siger han og fortsætter:

Omsætningen på Sandgaarden er kun på 30 procent sammenlignet med samme tidspunkt sidste år. Foto: Søren Palmelund

- For restauratører er coronapasset noget møg og en dårlig ting, fordi vi mister gæster. Men rent samfundsmæssigt kan jeg godt forstå, at vi er nødt til at teste og forhindre smitten i at brede sig. I Holstebro, hvor jeg bor, er der mange, som frygter en ny nedlukning, tilføjer han.


For restauratører er coronapasset noget møg og en dårlig ting, fordi vi mister gæster.

Lars Pinholt, ejer af Sandgaarden


Annonce

Hverdags-problem

Hos Restaurant Pakhuset i Skjern tør ejer Morten Bjerg Larsen ikke sætte tal på, hvad coronapasset koster stedet i tabt omsætning. Men det koster, understreger han.

- Fredag, lørdag og søndag er ikke noget problem, for der er folk blevet testet i forvejen, fordi de skal ud. Men de andre dage har vi ikke impulsive gæster til frokost og aften som ellers. Det kan vi tydeligt mærke, også selvom der kommer en del unge mennesker, som jo bliver testet ofte, siger Morten Bjerg Larsen.

- Heldigvis har vi en stor overdækket terrasse, hvor man kan sidde uden coronapas. Men jeg kan godt frygte for sommeren, hvor vi plejer at have mange gæster. Jeg har svært ved at se meningen med passet, når man kan gå i brugsen og stå tæt uden.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Ringkøbing-Skjern

S-byrådsmedlemmer bag opsigtsvækkende forslag: Pil testmøllerne i Lem Kær ned efter seks år

Skjern Håndbold

Skjern-cheftræner efter kæmpe pokal-skuffelse: Det har været en sæson med røven i vandskorpen

Annonce