Annonce
Erhverv

Coloplast har vokseværk efter højere salg i Europa og USA

Scanpix
Medicovirksomheden Coloplast har øget sit salg med ni procent over det seneste år.

Den danske medicovirksomhed Coloplast er vokset gennem året, hvor selskabet har øget sit salg over det meste af verden.

Coloplast sælger produkter inden for sundhedspleje - blandt andet stomiposer og katetre.

Selskabet har solgt for 13,3 milliarder kroner i regnskabsårets første ni måneder. Det dækker perioden oktober 2018 til udgangen af juni i år.

Salget er dermed vokset ni procent over det seneste år. Det viser Coloplasts regnskab, der er offentliggjort onsdag middag.

- Vi leverer et stærkt resultat i Europa på tværs af alle forretningsområder, tocifret vækst i USA og forbedret momentum i vores øvrige markeder som følge af en flot udvikling i Kina, siger administrerende direktør Kristian Villumsen i en kommentar.

Det højere salg har også øget Coloplasts indtjening. Overskuddet er øget med ti procent til 3,08 milliarder kroner.

I regnskabet fortæller Coloplast, det nu har lukket sin fabrik i Thisted. Det blev varslet i slutningen af 2017 og betød et farvel til 167 ansatte.

Lukningen har i årets første ni måneder kostet Coloplast 43 millioner kroner.

På sigt er planen, at selskabet kan spare penge ved at producere i udlandet til færre penge end i Danmark.

Coloplasts primære forretningsområder er inden for stomi, kontinens, urologi og hud- og sårpleje.

Stomi og kontinens er de klart største områder målt på omsætning. I øjeblikket lurer Coloplast på, om det skal skille sig af med sin urologi-forretning.

Selskabet forventer at have taget en endelig beslutning i slutningen af 2019.

For hele regnskabsåret 2018/2019 forventer Coloplast at øge salget med ni procent sammenlignet med året før.

Samtidig regner selskabet med en overskudsgrad - penge tjent per krone i salg - på 30-31 procent.

/ritzau/

Annonce
Link til regnskab fra Coloplast på selskabets hjemmeside
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Samarbejde kan være en kur mod butiksdød

De findes allerede mange steder - samarbejdsaftaler. Det gælder i hvert fald i foreningslivet. Her har mange klubber og foreninger på den ene eller anden måde slået pjalterne sammen for at sikre, at der er deltagere nok på de forskellige hold, og det kan være både badminton, fodbold, gymnastik eller noget helt fjerde. Alternativet har i mange tilfælde været at lukke ned, og det med at lukke ned fører sjældent noget positivt med sig. I en helt anden boldgade kan det meget vel være, at netop et samarbejde kan give god mening - nemlig når det drejer sig om at holde liv i de lokale butikker. Butiksdøden har i årevis hærget i mange af kommunens talrige landsbyer. Som regel har de lokale kæmpet til det sidste for at holde liv i dagligvareforretningen, men alt for mange gange har de måttet kaste håndklædet i ringen, og landsbyen står uden butik. Sidste år var det Stauning, der var igennem denne proces, da Brugsen lukkede. Her endte historien heldigvis lykkeligt sidst i 2019, idet Brian Pedersen overtog forrretningen, der fortsætter som en Min Købmand. Forhåbentlig bakker de lokale op om den! Nu er det andelsbutikken i Velling, der er i klemme. For nylig sagde købmanden op, men forretningen drives dog videre af behjertede frivillige. Men det går ikke for godt med økonomien, og findes der ikke en løsning, risikerer Velling at stå uden dagligvarebutik med de konsekvenser, det får for lokalsamfundet. Det bliver alt andet lige mindre attraktivt at bo i byen, når der ikke er en butik. I tirsdags var der ekstraordinær generalforsamling om butikkens fremtid. Der var blandt de fremmødte borgere opbakning til at forsøge at drive butikken videre. Og så var der en gæst, der slog de optimistiske strenge an - købmanden fra Stauning. Efter hans mening er der bestemt baggrund for en dagligvarebutik i Velling - og han kunne godt se sig selv i et samarbejde mellem de to købmandsbutiker. Det er endnu ikke bestemt, hvad et samarbejde helt konkret skal bestå af, men det lyder fornuftigt. Skal dagligvarebutikkerne i landsbyerne overleve, må de i mange tilfælde finde utraditionelle løsninger. Det kræver dog, at kunderne bakker helhjertet op. Ellers kan det være lige meget med de gode intentioner og flotte ord på en generalforsamling.

Annonce