Erhverv

Cateringinventar er "de professionelles ikea" og vokser med gazelle-fart

KPA har 10.000 kvadratmeter lager og showroom i Ikast. Her kommer kokke, restauratører og pizzabagere fra hele landet for at købe alt fra hvidevarer til grydeskeer og forklæder. Foto: Thomas Maxe
Det begyndte med brugt cateringinventar. Nu vokser KPA med gazelle-fart og sælger både nyt og brugt til køkkenet, også til private.

IKAST: Der er ikke så meget glitter og stads over facaden, når man ser KPA udefra.

Virksomheden markedsfører sig nærmest udelukkende via internettet, men egentlig burde der vel hænge et stort neonskilt med teksten ”drømmefabrik” på væggen. Det er her, den unge pizzabager ankommer med ild i øjnene og drømmen om at blive iværksætter med eget køkken.

Som en slags ”Ikea for professionelle”, finder restauratørerne alt, hvad man skal bruge til sin restaurant, café, pizzeria, sandwichbar eller kantine: Fra komfurer, friturestegere og opvaskemaskiner til grydelapper, forklæder, spiseborde samt tallerkener og bestik.

Bag KPA står Kjeld Poulsgaard Andersen, som for 25 år siden begyndte med at handle brugt cateringudstyr – det, som senere blev til Cateringinventar.dk, og som lige siden ved knopskydning har fået en række ”søster-webshops” med fokus på cateringemballage, restaurantinventar, opvaske- og vaskemaskiner, knive og udlejning af professionelt udstyr til for eksempel festival-madboder.

KPA

Kært barn har mange navne, og KPA er formentlig mest kendt via sine webshops, blandt andet Cateringinventar.dk, Cateringemballage.dk, Restaurantinventar.dk, Cateringudlejning.dk - og de to nye shops henvendt til privatmarkedet: Knivblokken.dk og Gastrobutikken.dk.

KPA har navn efter Kjeld Poulsgaard Andersen, som i 1994 begyndte med køb og salg af brugt catering-inventar. Han var så forudseende at navngive sin søn Kristoffer, som altså også har initialerne ”KPA”.

Sønnen er uddannet revisor og er efter eget ønske trådt ind i virksomheden og ejer i dag knap halvdelen. Lederne af de forskellige niche-webshops har mindre aktieposter i datterselskaberne, dels for at fastholde gode medarbejdere, dels for at motivere lederne.

KPA-koncernen består af Kpa Inventar ApS, Kpa Import ApS, Kpa Web ApS, Kpa Gastro ApS og Kpa udlejning ApS. Selskabet beskæftiger 28 medarbejdere og råder over 10.000 kvadratmeter butik og lager i Ikast.

Virksomheden har otte gange fået Børsens Gazellepris. KPA-koncernen præsterede i 2018 et overskud på knap 15 millioner kroner og har en stærk og sund egenkapital på lidt under 60 millioner kroner.

Hjemmeside: www.cateringinventar.dk

Revisorsøn blev sælger

Kjelds søn, Kristoffer, tog en revisoruddannelse, men han kedede sig og fik mulighed for at gå ind i familievirksomheden, hvis han kunne tjene sin egen løn. Det kunne han, blandt andet ved at sætte gang i salget af nyt udstyr, som har medvirket til at indbringe otte eksemplarer af Børsens gazelle-statuette.

- Der var fire-fem dygtige konkurrenter på markedet, da vi besluttede at sælge nyt udstyr. Enten skulle vi konkurrere mod dem, eller også skulle vi finde en helt ny tilgang. Og vi bemærkede, at prisniveauet var meget højt, husker Kristoffer Poulsgaard Andersen.

- Selv om Mercedes og BMW er rigtig gode biler, så er en Skoda er jo ikke en dårlig bil. Vi giver kunderne muligheden for selv at vælge, om de vil have cateringinventar fra vores egen budget-linje eller et dyrere mærke, eller måske købe brugt. Til gengæld er vi også ærlige om forskellen i kvalitet. Hvis en kunde kommer ind for at købe en blender til 598 kroner og siger, at han har planer om at åbne en juicebar, så vil vi fortælle ham, at det ikke duer, forklarer han.

Kontant er billigere

KPA’s vej til billigere produkter handler om at sælge på en ny måde.

- Branchen har været præget af konsulenter. En kunde ringer måske til fem forskellige konsulenter, og så vil de fire af dem jo køre forgæves for at give tilbud. Samtidig oplevede de andre leverandører tab ved at give kredit. Her kommer kunderne til os – så kører vores sælgere ikke forgæves. Og samtidig beder vi kunderne om at betale forud sådan, at vi i stedet for at kalkulere med tab på nogle få dårlige betalere kan sænke prisen for alle, siger Kristoffer Poulsgaard Andersen.

Men ”billigt” er altså ikke det samme som skrammel, for ”så ville vi få det kylet lige i nakken af de professionelle”, som Kristoffer Poulsgaard Andersen siger det. Og billigt udstyr kan altså godt være en opvaskemaskine til 20.000-25.000 kroner – plus moms.

- Opvaskemaskiner er et godt eksempel på de mange krav, som fødevaremyndighederne stiller. Maskinen skal kunne skylle service med mindst 80 grader varmt vand, og det kan almindelige husholdnings-maskiner normalt ikke. Samtidig må det ikke tage mere end et par minutter at vaske. Derfor er der brug for kraftigere – og dyrere – maskiner til professionel brug, forklarer Kristoffer Poulsgaard Andersen.

Myndighedernes krav om dokumentation er ikke altid noget, man går så højt op i hos de udenlandske leverandører. Det kan være lidt af en udfordring.

- Selv om vi har mange ens krav i EU, så er der stor forskel på, hvordan reglerne bliver håndhævet. Herhjemme er vi langt foran med fødevaresikkerhed og -kontrol. De griner lidt, når vi snakker med en leverandør i Italien og beder om dokumentation for, at udstyret er godkendt til fødevareproduktion. Det er de ikke vant til, at nogen går op i, siger han.

KPA sælger køkkengrej til professionelle - også dem, der skal røre virkelig meget sovs på én gang med sådan et kæmpe-piskeris. Kristoffer Poulsgaard Andersen er anden generation i det familieejede Ikast-firma og kan glæde sig over stor succes med salget. Foto: Thomas Maxe

Lidt har også ret

Det koster let 200.000 kroner at indrette et køkken i en ny café eller sandwichbar, men de små handler er mindst lige så vigtige for KPA.

- Vores sælgere er selvfølgelig glade og stolte, når de har solgt et helt køkken. Men vi lægger meget stor vægt på, at kunderne også skal have god service, hvis man kommer for at købe fire grydeskeer. Det kan jo være, at ham, der køber grydeskeer i dag, skal købe nyt køkken i næste måned - eller næste år, og forhåbentlig fortæller han også andre, at han har fået en god behandling, siger Kristoffer Poulsgaard Andersen.

Apropos de små handler, så er Knivblokken.dk og Gastrobutikken.dk de seneste knopskud hos KPA. Her kan private købe udvalgte produkter fra sortimentet.

- Vi oplevede, at mange kokke gerne ville købe vores knive, så de kunne bruge dem hjemme. Og med den megen fokus på madlavning er der også et voksende marked for private, som gerne vil have noget godt udstyr i køkkenet. Men det giver nogle udfordringer at handle med private, først og fremmest, at man skal vise alle priser inklusive moms, og så bliver der typisk kun solgt én vare ad gangen. Men når nu folk gerne vil købe vores varer, så skal de selvfølgelig have lov, siger Kristoffer Poulsgaard Andersen og smiler.

Salget til private går så fint, at der nu er tre mand fuldtidsansat til at servicere kunderne.

0/0
Annonce
Forsiden netop nu
Ringkøbing-Skjern

Kram til alle i uniform fra mor og far, da 20-årig blev fundet i live i vandet på Ringkøbing Fjord

Ringkøbing-Skjern

Vi skal løse plastikforureningen sammen

Erhverv For abonnenter

Hydra-Grene investerer i Skjern-iværksætters firma: Unik mulighed for at få fat i fremtidens ingeniører

Hvide Sande

3-årige Felix om Hvide Sande-sejltur: Det går alt for langsomt

112 For abonnenter

Sejler du en lille smule, når du sejler? Sådan er reglerne for berusede sejlere

Leder For abonnenter

Dagbladet mener: Den indre varulv hyler, og det lyder ikke kønt

Da den sidste danske ulv i 1813 blev skudt ved Estvadgård lidt sydvest for Skive, var der næppe én, der fældede en tåre i den anledning. Da slet ikke de bønder på egnen, hvis får nu kunne være i fred. I et mangelsamfund som det danske for 200 år siden var der ganske enkelt ikke plads til ulven. I de mellemliggende par århundreder har næppe nogen skænket ulven en tanke - endsige savnet den. Den var ikke længere en del af den danske fauna. At den skulle vende tilbage, var der meget få, der havde fantasi til at forestille sig. Ikke desto mindre var det, hvad der skete omkring 2009, og lige siden har ulven forårsaget en slags kulturel borgerkrig i Danmark, der er helt ude af proportioner i forhold til dyrets indvirkning på den danske natur og dens formodede trussel eller mangel på samme mod mennesker. Skal man være lidt grov, kan man sige, at ulven har fået den indre varulv bragt frem i mange danskere. Det er ikke kønt. Som Anette Lund Andersens store reportage i Dagbladet i dag dokumenterer, er det rent ud forbløffende, i hvilket omfang og med hvilken lidenskab, mennesker engagerer sig i striden om ulven. Man tager sig til hovedet i vantro over en "ulvehader", der skyder en ulv med riffel ud af vinduet på sin bil. Og man flår sig i håret af frustration over en "ulveelsker", der truer folk på livet, og begår hærværk mod en lokal kirke for at understrege sit synspunkt. Mellem disse yderligheder er der alle mulige holdninger, der dog generelt tenderer mod det stadigt mere polariserede - hovedsageligt på grund af de forbistrede asociale medier, der nærmest pr. automatik synes at forstærke alle holdninger i ekstremistiske retninger. Det billede, Anette Lund Andersen tegner i sin reportage, er dybt forstemmende. Det fortæller om en debat og dens deltagende aktører, der synes at have mistet al proportionssans, evne og vilje til at lytte til andre menneskers synspunkter. Lederskribenten her føler sig fristet til at citere sin gamle, afdøde fars tilbagevendende kommentar, når medmennesker af den ene eller den anden grund bevægede sig ud ad en tangent: "Har de ikke andet at gå op i?!?" Det er måske dér, problemets rod ligger.

Ringkøbing-Skjern

Efter timelang eftersøgning: Helikopter finder ung sejler i god behold i vandet

112 For abonnenter

Der gælder ingen promilleregler for små både

Ringkøbing-Skjern

To helikoptere og fire både leder nu efter den unge sejler - Politiet: Kig efter et blåt og hvidt sejl

Ringkøbing

Slut med sygedagpenge: Jobcentret siger stadig nej til kræftramte Hilde

Annonce