Annonce
Ringkøbing-Skjern

Byrådsmedlem om millioner til biodiesel: - Jeg synes, det er tosset

Busser på Ringkøbing-Skjerns veje kommer til at køre på biodiesel de kommende fem år. Arkivfoto: Tommy Kofoed
Et flertal ønsker at betale millioner for brug af biodiesel i de busser, der kører på kommunale ruter; mindretal mener, at det er spild af penge. Symbolpolitik, mener løsgængeren Svend Boy Thomsen.
Annonce

RINGKØBING-SKJERN: "Jeg synes, det er tosset".

Sådan skrev byrådsmedlem Svend Boye Thomsen (løsgænger) på sin Facebook-side efter dagens møde i teknik- og miljøudvalget.

Hvad Svend Boye Thomsen syntes, var "tosset", var udvalgsflertallets beslutning om, at Ringkøbing-Skjern i forbindelse med udbud af den kollektive trafik her i kommunen skal benytte sig af en mulighed for at kræve, at busserne bruger biodiesel.

Han var ikke ene om at stå af på denne option. Også Hans Pedersen (KD) og Jørgen Byskov (DF) stemte imod.

Midttrafik har i samarbejde med Ringkøbing-Skjern Kommune haft kommunens buskørsel i udbud. Udbuddet, der blev endeligt afsluttet efter nytår, omfatter både buskørsel på kommunens lokale ruter og skoleruter. I alt har Midttrafik udbudt fem kontrakter på sammenlagt 31.500 køreplantimer og 31 busser.

Udbuddet resulterede i en besparelse på 1,3 millioner kroner i 2020 og cirka fire millioner fra 2021 og fremefter, svarende til cirka 15 procent af kommunens årlige udgifter til kollektiv bustrafik. Besparelserne skyldes både reduktion i køretiderne og billigere timepriser.

De skal køre busser i Ringkøbing-Skjern

Midttrafik har udbudt fem kontrakter på sammenlagt 31.500 køreplantimer og 31 busser.

1. Silkebus A/S vinder lokalruterne 515, 560, 570 og 580 (Ringkøbing og omegn).

2. Brande Buslinjer ApS vinder lokalruterne 561, 567, 568, 590, 595 og 596 (Ringkøbing og omegn).

3. Holstebro Turistbusser vinder skoleruterne 517, 518, 572 og 573 (Skjern og omegn).

4. Brande Buslinjer vinder skoleruterne 574, 575, 577 og 578 (Skjern og omegn).

5. Brande Buslinjer vinder skoleruterne 551, 562, 564, 566, 593 og 594 (Skjern og omegn).

Annonce

Diesel-option

Buskontrakterne indeholder også den mulighed, at Ringkøbing-Skjern Kommune får mulighed for at udskifte lokalbussernes brændstof til det miløvenlige HVO-biodiesel.

- Det produceres blandt andet af affald fra slagterier og landbrugsindustrien, fortæller teknik- og miljøudvalgets formand, John G. Christensen (S).

HVO - hydrogeneret vegetabilsk olie - kan ifølge Midttrafik erstatte almindelig diesel og medvirke til at mindske CO2-udledningen fra busserne med op til 85 procent.

John G. Christensen er da også godt tilfreds med resultatet.

- Vi kan se frem til billigere kørsel, og vi kan understøtte den grønne profil; det falder godt i tråd med Naturens Rige, siger han.

Tilkøbet af biodiesel på lokalruter vil dog medføre en meromkostning på cirka 1,8 millioner kroner om året, så den beslutning var ikke alle medlemmer af udvalget altså enige i.

Annonce

Ni millioner

I sit Facebook-opslag skriver Svend Boye Thomsen, at aktiveringen af biodiesel-optionen betyder en merudgift på ni millioner kroner over de næste fem år.

"Jeg stemte imod. For det første skal kommunen ikke bruge millioner af kroner på en i bedste fald symbolsk handling. Ringkøbing-Skjern er formentlig den kommune i landet, der har gjort mest for den grønne omstilling med vindmøller, solceller osv. Vi er i hvert fald med helt i toppen. Samtidig har vi lige været igennem en stor sparerunde, hvor der blev skåret ned på ældreområdet, på handicap- og psykiatriområdet og på mange andre kerneområder. Når det er tilfældet, bør vi også se på, hvor mange penge vi bruger på klimatiltag. Især på de symbolske af slagsen, som der er tale om her. Det har ganske enkelt taget overhånd".

Svend Boye Thomsen finder det endda tvivlsomt, om pengene overhovedet kommer til at gavne miljøet. Han peger på rapporter, der viser, at biodiesel udleder markant mere CO2 end almindelig diesel.

"Alligevel skal vi nu bruge ni millioner kroner på det. Jeg synes, det er tosset", slutter han sit indlæg.

John G. Christensen afviser dog, at HVO-biodiesel sviner mere end almindeligt diesel. Kemisk set er brændstoffet næsten identisk med konventionel dieselolie, men når det anvendes i dieselmotorer, giver det mulighed for at opnå en reduktion af CO2-udledningerne på 85 procent, påpeger han.

Annonce

Sikkerhedsseler

Mens der var uenighed om biodiesel-optionen, var der til gengæld enighed i udvalget om at sætte en anden option i værk: Nemlig at kræve, at der er monteret sikkerhedsseler i busserne.

Holstebro Turistbusser, der skal stå for skolekørsel i Skjern og omegn, er eneste busselskab, der ikke har seler i deres busser ved kontraktstart. Ved at betale et engangsbeløb på cirka 20.000 kroner ved kontraktstart kan kommunen kræve, at også dette busselskab skal have seler i busserne - og det mener udvalget altså, at det skal.

I øvrigt er Midttrafik godt tilfreds med udbuddet. I en pressemeddelelse udtaler funktionsleder Thomas Dalgaard Mikkelsen:

- I de nye kontrakter kræver vi, at buschaufførerne får adgang til tidssvarende lokaler på stationerne i Ringkøbing og i Skjern. På den måde håber vi, at vi er med til at bevare livet i stationsbygningerne, og samtidig sikrer vi gode forhold for buschaufførerne.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ringkøbing-Skjern For abonnenter

Ny ejer skulle bruge mindre end et år på at gøre konkursbo til en god forretning: IPL Group har udsigt til overskud

Annonce