Annonce
Ringkøbing-Skjern

Byrådsmedlem om millioner til biodiesel: - Jeg synes, det er tosset

Busser på Ringkøbing-Skjerns veje kommer til at køre på biodiesel de kommende fem år. Arkivfoto: Tommy Kofoed
Et flertal ønsker at betale millioner for brug af biodiesel i de busser, der kører på kommunale ruter; mindretal mener, at det er spild af penge. Symbolpolitik, mener løsgængeren Svend Boy Thomsen.

RINGKØBING-SKJERN: "Jeg synes, det er tosset".

Sådan skrev byrådsmedlem Svend Boye Thomsen (løsgænger) på sin Facebook-side efter dagens møde i teknik- og miljøudvalget.

Hvad Svend Boye Thomsen syntes, var "tosset", var udvalgsflertallets beslutning om, at Ringkøbing-Skjern i forbindelse med udbud af den kollektive trafik her i kommunen skal benytte sig af en mulighed for at kræve, at busserne bruger biodiesel.

Han var ikke ene om at stå af på denne option. Også Hans Pedersen (KD) og Jørgen Byskov (DF) stemte imod.

Midttrafik har i samarbejde med Ringkøbing-Skjern Kommune haft kommunens buskørsel i udbud. Udbuddet, der blev endeligt afsluttet efter nytår, omfatter både buskørsel på kommunens lokale ruter og skoleruter. I alt har Midttrafik udbudt fem kontrakter på sammenlagt 31.500 køreplantimer og 31 busser.

Udbuddet resulterede i en besparelse på 1,3 millioner kroner i 2020 og cirka fire millioner fra 2021 og fremefter, svarende til cirka 15 procent af kommunens årlige udgifter til kollektiv bustrafik. Besparelserne skyldes både reduktion i køretiderne og billigere timepriser.

Annonce

De skal køre busser i Ringkøbing-Skjern

Midttrafik har udbudt fem kontrakter på sammenlagt 31.500 køreplantimer og 31 busser.

1. Silkebus A/S vinder lokalruterne 515, 560, 570 og 580 (Ringkøbing og omegn).

2. Brande Buslinjer ApS vinder lokalruterne 561, 567, 568, 590, 595 og 596 (Ringkøbing og omegn).

3. Holstebro Turistbusser vinder skoleruterne 517, 518, 572 og 573 (Skjern og omegn).

4. Brande Buslinjer vinder skoleruterne 574, 575, 577 og 578 (Skjern og omegn).

5. Brande Buslinjer vinder skoleruterne 551, 562, 564, 566, 593 og 594 (Skjern og omegn).

Diesel-option

Buskontrakterne indeholder også den mulighed, at Ringkøbing-Skjern Kommune får mulighed for at udskifte lokalbussernes brændstof til det miløvenlige HVO-biodiesel.

- Det produceres blandt andet af affald fra slagterier og landbrugsindustrien, fortæller teknik- og miljøudvalgets formand, John G. Christensen (S).

HVO - hydrogeneret vegetabilsk olie - kan ifølge Midttrafik erstatte almindelig diesel og medvirke til at mindske CO2-udledningen fra busserne med op til 85 procent.

John G. Christensen er da også godt tilfreds med resultatet.

- Vi kan se frem til billigere kørsel, og vi kan understøtte den grønne profil; det falder godt i tråd med Naturens Rige, siger han.

Tilkøbet af biodiesel på lokalruter vil dog medføre en meromkostning på cirka 1,8 millioner kroner om året, så den beslutning var ikke alle medlemmer af udvalget altså enige i.

Ni millioner

I sit Facebook-opslag skriver Svend Boye Thomsen, at aktiveringen af biodiesel-optionen betyder en merudgift på ni millioner kroner over de næste fem år.

"Jeg stemte imod. For det første skal kommunen ikke bruge millioner af kroner på en i bedste fald symbolsk handling. Ringkøbing-Skjern er formentlig den kommune i landet, der har gjort mest for den grønne omstilling med vindmøller, solceller osv. Vi er i hvert fald med helt i toppen. Samtidig har vi lige været igennem en stor sparerunde, hvor der blev skåret ned på ældreområdet, på handicap- og psykiatriområdet og på mange andre kerneområder. Når det er tilfældet, bør vi også se på, hvor mange penge vi bruger på klimatiltag. Især på de symbolske af slagsen, som der er tale om her. Det har ganske enkelt taget overhånd".

Svend Boye Thomsen finder det endda tvivlsomt, om pengene overhovedet kommer til at gavne miljøet. Han peger på rapporter, der viser, at biodiesel udleder markant mere CO2 end almindelig diesel.

"Alligevel skal vi nu bruge ni millioner kroner på det. Jeg synes, det er tosset", slutter han sit indlæg.

John G. Christensen afviser dog, at HVO-biodiesel sviner mere end almindeligt diesel. Kemisk set er brændstoffet næsten identisk med konventionel dieselolie, men når det anvendes i dieselmotorer, giver det mulighed for at opnå en reduktion af CO2-udledningerne på 85 procent, påpeger han.

Sikkerhedsseler

Mens der var uenighed om biodiesel-optionen, var der til gengæld enighed i udvalget om at sætte en anden option i værk: Nemlig at kræve, at der er monteret sikkerhedsseler i busserne.

Holstebro Turistbusser, der skal stå for skolekørsel i Skjern og omegn, er eneste busselskab, der ikke har seler i deres busser ved kontraktstart. Ved at betale et engangsbeløb på cirka 20.000 kroner ved kontraktstart kan kommunen kræve, at også dette busselskab skal have seler i busserne - og det mener udvalget altså, at det skal.

I øvrigt er Midttrafik godt tilfreds med udbuddet. I en pressemeddelelse udtaler funktionsleder Thomas Dalgaard Mikkelsen:

- I de nye kontrakter kræver vi, at buschaufførerne får adgang til tidssvarende lokaler på stationerne i Ringkøbing og i Skjern. På den måde håber vi, at vi er med til at bevare livet i stationsbygningerne, og samtidig sikrer vi gode forhold for buschaufførerne.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder

Dagbladet mener: Man bliver stolt over de fastboendes 'folkebevægelse'

Man bliver flov overfor turisterne. Sådan lyder den korte, kontante begrundelse for et initiativ, der forleden fik 20 lokale frivillige til at trække i gummistøvlerne og trodse møgvejret for at bruge deres lørdag på at samle de store mængder affald op, som i månedsvis har skæmmet grøfterne langs Klitvejen. Bag initiativet står Hvide Sande-parret Heidi Broe Vrist og Lars Anker Hansen. Det er dem, der har følt sig så flove over at se den smukke Margueritrute omdannet til en skamfuld skralderute, at de har valgt at tage affaldssækken i egen hånd og gøre noget ved sagen. I første hug blev 74 sække fyldt med øldåser, flasker, slikposer og meget andet skidt. 74 sække! Men der er såmænd tilstrækkeligt med skrald tilbage til, at man kan samle lige så meget op og mere til, når succesen gentages lørdag 29. februar - selvfølgelig forudsat, at der også denne gang dukker en pæn flok frivillige kræfter op, som vil bruge lidt af weekenden på en fælles forskønnelse af grøftekanten. De store mængder affald dukkede op til overfladen, da kommunens folk for nogle måneder siden rensede grøfterne op for at gøre dem i stand til bedre at kunne tage de store mængder af regnvand. Der var røster fremme om, at kommunen burde rydde op efter oprensningen, men afdelingsleder for Vej og Park Kristian Korsholm måtte med beklagelse afvise, at det kunne komme på tale. Det ville kræve mandetimer, der ikke er budget til, forklarede han. Det er sund fornuft, at kommunens ressourcer lige nu gør bedst fyldest ved at blive brugt på at skaffe afløb for de enorme vandmængder. Og det er udtryk for et beundringsværdigt borgersind, når private mennesker som Heidi Broe Vrist og Lars Anker Hansen ikke nøjes med at brokke sig over kommunen eller måske rense lidt på egen matrikel, men i stedet går forrest i en hel lille 'folkebevægelse'. Herfra letter vi på sydvesten og bukker i stor respekt for initiativet. Mennesker som jer er der god grund til at være stolt af! Der er mulighed for at blive en del af 'bevægelsen', hvis man møder op på parkeringspladsen ved genbrugsstationen i Hvide Sande lørdag 29. februar klokken 10. Det er ganske gratis at deltage. Og hvis andre byer skulle lade sig inspirere, fortæller vi gerne om det i Dagbladet.

Annonce