Annonce
Skjern

Byportenes skaber: De skulle have været fjernet for længst

Thorup Gruppen tegnede byportene i Tarm som en midlertidig løsning i 1990. Tidligere ejer af arkitektfirmaet, Gunnar Thorup, mener, at de bør erstattes af noget mere tidssvarende.

»Spørger du mig, så skulle de have været fjernet for længe siden og erstattet af noget mere tidssvarende.«

Annonce

Det er ikke den store veneration, der præger Gunnar Thorup, tidligere viceborgmester i Egvad Kommune og ikke mindst arkitekt, når talen falder på byportene.

Heller ikke selvom det var hans firma, Thorup Gruppen, som tegnede de berømte byporte, der blev stillet op for 25 år siden, og flere gange siden har været truet af nedrivning. Tarm Handelsstandsforening og kommunen har haft dialog om byportenes fremtid, og indstillingen er, at der skal gøres et eller andet, og ligeledes har debatten kørt på Dagbladets Facebook-side, hvor der både er argumenter for og imod at bevare dem.

»Man kan så diskutere om de er kønne eller ej, men de har i hvertfald skabt opmærksomhed. Jeg hørte engang, at nogle tyske turister kunne huske Tarm, netop på grund af byportene,« fortæller Gunnar Thorup med et smil.

Byportene var nemlig dengang en midlertidig løsning, som så må siges at have fået en permanent status.

Skulle trække kunder

Men hvordan kom ideen til byportene?

Omkring 1990 kommer der en ringvej omkring Tarm, og trafiksikkerheden inde i centrum bliver dermed væsentligt forhøjet. Men sikker trafik kan butikkerne ikke leve af, og de frygter at der bliver færre handlende i bymidten, fordi trafikken nu bliver ledt udenom. Derfor skal der gøres noget, og så kommer ideen med at etablere nogle byporte, så trafikken alligevel kan blive ledt ind gennem Tarm. Opgaven er at skabe noget, der skal være markant...

»Og helst ikke koste for meget,« tilføjer Gunnar Thorup.

Hans arkitektfirma tegner fire porte, og håndværkerne i byen går sammen om at bygge dem. En smed svejser dem og en malermester sørger for at de bliver vejrbestandige.

Og det er ikke kun regn og rusk, der suser om byportene, men både modvind og medvind. Der er delte meninger om dem, men Tarms byporte går landet rundt, fordi de er så utraditionelle. Ekstra Bladet kalder dem ligefrem for øjebæ. Andre synes de er pæne.

»Det var jo slet ikke meningen, at de skulle stå ret længe,« fortæller Gunnar Thorup.

Det kom en af dem så heller ikke til. Da rundkørslen ved Åboulevarden kom i 2005, blev den ene af dem fjernet - årsagen var i øvrigt, at der skulle plantes grønt for at skabe »en markant identitetsskabende indkørsel til Tarm by«.

De tre øvrige skulle have været fjernet kort tid efter, men her ti år efter står de der stadig.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce