Annonce
Rejser

Busrejser: Det sociale er i højsædet, og komforten er bedre end på fly

Det er med stort overtal seniorerne, der sidder i busserne, og det vil fortsat være gruppen fra 60 år og opefter, rejseformen især tiltaler, lyder det fra busrejseselskaberne. Foto: Gislev Rejser
I de senere år har busrejserne fået comeback med nye komfortable busser, der giver flysæderne baghjul. Busrejsemarkedet er vokset støt med klimadebatten som medspiller på sidelinjen, og senest har coronasituationen pustet endnu mere liv i den trygge og sociale rejseform.

I det samlede rejsemarked fylder busrejserne ikke så meget. Her står egen bil og flyrejserne for den altdominerende andel, når danskerne tager på ferie.

Sådan var det i det mindste, indtil coronaen vendte alting på hovedet og satte flyene på jorden.

Inden da havde man blandt busrejsearrangørerne oplevet en stille og støt fremgang godt hjulpet på vej af ny bedre og mere komfortable busser og en øget forståelse for den sociale rejseform.

Man havde også set de første tegn på, at klimadebatten og et ønske om mindre CO2-aftryk var begyndt at vise sig i skift fra fly til bus. Hos Vitus Rejser var der for eksempel et tydelig øget salg af de rejser, hvor det giver mening at skifte fra flyrejse. For eksempel til Berlin.

Et andet skift fra fly til bus havde man oplevet i Albatros Travel, som havde haft busrejser i kataloget i årevis, men i meget beskedent omfang. Imidlertid var der et stigende antal stamkunder, som efterspurgte busrejser til nære rejsemål med det indhold, som Albatros står for på sine rejser, der ellers går til fjerne egne. Og for tre år siden besluttede man at satse mere på busrejser. Nu er 10 procent af bureauets rejser busrejser, og man regner med, at på et tidspunkt vil omkring en fjerdedel af bureauets rejser være med bus.

Annonce

Bekvem rejseform

Men klimaet uagtet kunne busrejsearrangørerne mærke, at stadig flere havde fået øje på rejseformens praktiske fordele, og den udvikling har coronasituationen bestemt ikke ændret på.

Med de begrænsede rejsemuligheder i det seneste år er der skabt opmærksomhed for det nære marked, som netop er busrejsernes hovedmarked. Situationen har også for mange været en øjenåbner for nye rejseformer, som er kommet busrejserne til gode. En interesse, som man i branchen mener vil fortsætte fremover, når verden er blevet sig selv igen.

På en busrejse begynder rejsen, når man har sat sig i sædet. Rejselederen er med i bussen, og der er informationer og oplevelser undervejs mod rejsemålet. Foto: Riis Rejser

De mange nye busrejsende har nemlig fundet ud af, at der faktisk er mere plads og bedre siddekomfort i de nye fire- og især femstjernede busser sammenlignet med et charterfly eller ruteflyenes turistklasser.

Bekvemt er det også, at man med en busrejse er fri for bøvl og ventetid i lufthavnen. Det er let at tage med det lokale busrejseselskab eller rejse fra et af de mange opsamlingssteder, som de store selskaber har fordelt som et helt net over landet.

Med de moderne busser er selv de lange kørestrækninger ikke det mindste afskrækkende. Gislev Rejser, som for eksempel både sælger fly- og busrejser til Nordkap i Norge, fortæller, at selv om der med rejsen med bus er 5000 kilometers kørsel, sælger de rejser langt bedre end selskabets flyrejser til det allernordligste af Europa.

Det er med stort flertal seniorerne, der sidder i bussæderne. Tal fra Danmarks Statistik fra 2018 viser for eksempel, at mens det generelt er omkring tre procent af danskerne, der tager på en busrejse, er andelen over dobbelt så stor i aldersgruppen over 65 år. Og det vil fortsat være gruppen fra 60 år og opefter, der især tiltrækkes af rejseformen, lyder det fra busrejseselskaberne.

I Vitus Rejser har man dog bemærket, at der bliver flere i aldersgruppen 50 plus i selskabets busser i takt med, at flyrejser udskiftes med busrejser. Men rejsende under den alder skal man nok ikke satse på, mener man i branchen.

Annonce

Tryg på rejsen

Busrejser er umiddelbart ikke egnet for familier med små børn, og de yngre 40-50-årige er langt mere individuelt orienterede, hvorimod de lidt ældre er indstillet på fællesskabet og værdsætter samværet og busrejsen på dens præmisser, mener Riis Rejser.

Med en busrejse starter ferien, når man sætter sig i sædet. Transporten er en integreret del af rejsen som en rundrejse eller med forskellige oplevelser og eventuelle overnatninger undervejs mod et rejsemål, hvor der også venter et program.

De femstjernede busser har bedre komfort og mere plads end i et fly, og der er god udsigt, ofte også gennem glastag. Foto: Gislev Rejser

Trygheden er stor på en busrejse. Man skal ikke bekymre sig, bare læne sig tilbage og suge til sig. Rejselederen er med hele vejen med informationer om rejsens oplevelser, programmet er fastlagt, og det praktiske er klaret. Adgang til oplevelserne for eksempel.

Med den stigende turisme kræver stadig flere seværdigheder, at entrébilletter bestilles i forvejen, og ofte skal man være ude i meget god tid for at få fat i dem. Den del er også ordnet på busrejsen.

På en busrejse er man fælles om oplevelserne på en anden måde end på en flyrejse, og man er i selskab, også selv om man rejser alene.

Nogle busrejseselskaber har fokus på denne store målgruppe. I Egons Rejser har man for eksempel rejser, hvor man ikke betaler ekstra for eneværelse, nogle rejser har selskabet reserveret for solo-rejsende, som så er sikre på, at her er alle ens og ingen dømt ”udenfor”.

En busrejse er en selskabsrejse i ordets bedste betydning.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Tarm

Brændte dæk og madrasser giver stor bøde

Ringkøbing-Skjern For abonnenter

KD mødte møllekritiske borgere: I skal vide, at debatten om testcentret slider på lokalsamfundet

Annonce