Annonce
Udland

Britisk skibsfartschef: Sikkerhed skal øges i Hormuzstrædet

Hamad I Mohammed/Reuters
Et britisk olieskib er fredag blevet tilbageholdt i Hormuzstrædet, der den seneste tid har været uroplaget.

Der er brug for at øge sikkerheden for skibe, der sejler i området ved Hormuzstrædet mellem Den Persiske Golf og Omanbugten.

Sådan lyder det fra det britiske skibsfartskammers chef, Bob Sanguinetti.

Udmeldingen kommer, efter at et britisk olieskib fredag er blevet beslaglagt af Irans Revolutionsgarde i netop Hormuzstrædet.

- Vi fordømmer fuldstændig beslaglæggelsen af "Stena Impero", der sejlede gennem Hormuzstrædet tidligere i dag.

- Hændelsen er udtryk for en optrapning. Vi ønsker et passende modsvar, men det er også tydeligt, at der er brug for yderligere beskyttelse til skibe for at sikre den frie bevægelse i regionen, siger Bob Sanguinetti.

Det britiske forsvarsministerium arbejder fredag på højtryk for at få klarhed over situationen i det højspændte område.

- Vi søger med alle kræfter efter yderligere information, og vi holder øje med situationen efter meldinger om en hændelse i Golfen, siger en unavngiven talsmand fra det britiske forsvarsministerium.

Briterne har siden 4. juli tilbageholdt et iransk skib ved Gibraltar. De mistænker, at skibet ville trodse EU-sanktioner ved at fragte olie til Syrien.

Den påstand har Iran flere gange afvist og forlangt, at skibet bliver frigivet.

Højesteret i Gibraltar har fredag udstedt en tilladelse til at tilbageholde det iranske tankskib i yderligere 30 dage indtil 15. august.

Området ved Den Persiske Golf er ekstremt vigtigt for verdens olieeksport.

Omkring 40 procent af verdens olieproduktion sejler ifølge erhvervsmediet Bloomberg fra Den Persiske Golf gennem Hormuzstrædet og via Omanbugten ud på Det Arabiske Hav og videre til resten af verden.

/ritzau/Reuters

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ringkøbing-Skjern

Kommunalforsker: Der kan være tale om inhabilitet i Ørskov-sag

Læserbrev

Kære transportudvalg: Det er tid til handling på Rute 15

Læserbrev: I Ringkøbing-Skjern Kommune går det godt. Vi har en lav ledighed, erhvervsmæssig vækst - og vi har lige fået bekræftet, at vi er den foretrukne feriedestination for tyske turister i Danmark. Men vi risikerer, at udviklingen stopper, hvis Christiansborg ikke tager ansvar for hele Danmarks infrastruktur. I dag holder Folketingets Transportudvalg møde, og vi har fået 15 minutter til at forklare, hvorfor det er så presserende, at Rute 15 bliver udvidet til en 2+1 vej på strækningen mellem Herning og Ringkøbing. Rute 15 er en af kommunens vigtigste livslinjer til resten af landet. Men tæt trafik, dårlig sikkerhed og tung trafik af blandt andet store vindmølletransporter, mælketankbiler og landbrugsmaskiner sænker fremkommeligheden og gør det både farligt og vanskeligt at overhale. Vi har derfor brug for en bredere, bedre og mere farbar vej. På finansloven for 2019 blev der afsat penge til en såkaldt VVM-redegørelse. Nu har vi brug for, at der også afsættes de nødvendige midler, så arbejdet med at udvide Rute 15 kan gå i gang, så snart VVM-undersøgelsen er afsluttet. I Ringkøbing-Skjern Kommune viser vi år efter år, at vi er konkurrencedygtige og omstillingsparate. Vores virksomheder har landets højeste produktivitet, og vores BNP pr. indbygger er svimlende 23 procent højere end landsgennemsnittet. Men de positive resultater kommer ikke af sig selv. På Dansk Industris måling af erhvervsvenlighed ligger Ringkøbing-Skjern Kommune på en fortjent tredjeplads. Det er vi stolte over, men vi ved også godt, at det er en tredjeplads, som det bliver svært at fastholde i de kommende år. Ikke mindst fordi infrastrukturen trækker os ned i den samlede bedømmelse. I kategorien ”Infrastruktur” ligger vi på en sølle 79. plads ud af de 93 deltagende kommuner. Virksomhederne i kommunen er afhængige af fremkommeligheden på Rute 15, og derfor efterlyser de i høj grad også bedre infrastruktur for at kunne skabe flere arbejdspladser og endnu mere vækst. I fællesskab argumenterer vi for, at hele Danmark skal kobles på den nationale infrastruktur. Vi forlanger ikke motorveje eller hurtigtog, men vi er nødt til at insistere på, at de indfaldsveje, der skal sikre, at vi kan udnytte det store potentiale, der ligger i hele Danmark bliver prioriteret på Christiansborg. Det er dét, vi vil gøre, når vi mødes med Folketingets Transportudvalg i dag.

Annonce