Annonce
Udland

Briter under pres siger delvis ja til Huaweis 5G-netværk

Justin Tallis/Ritzau Scanpix
USA's præsident ventes at blive sur over britisk beslutning om kinesiske Huawei og det kommende 5G-netværk.

Storbritannien vil tillade den kinesiske telegigant Huawei at spille en rolle i opbygningen af et 5G-mobilnetværk. Men en rolle med begrænsninger.

Det oplyser den britiske regering tirsdag efter at have været under hårdt pres fra USA.

Afgørelsen vil ikke blive modtaget venligt af præsident Donald Trump. Med brexit lige om hjørnet kan det kaste grus i det samarbejde, som premierminister Boris Johnson har stillet i udsigt med USA.

- Det er glædeligt, at Storbritannien har stået imod det enorme pres, som den britiske regering har oplevet fra amerikansk side de seneste uger og måneder. Der er stort cadeau herfra til Boris Johnson og resten af de britiske politikere for at tage stilling og melde klart ud, siger Jiang Lichao, der er topchef i Huawei Danmark.

- Det er vigtigt med teknologisk udvikling, der er baseret på fakta og standarder, som det er sket i EU-regi og nu i Storbritannien, og vi ser frem til udmeldinger fra andre lande inklusiv Danmark, siger han.

Det hedder i den nye britiske bestemmelse, at en "højrisiko-byder" vil blive udelukket fra sensitive dele af det kommende mobil- og netværk.

Men i samme omgang lyder det, at en "højrisiko-byder" vil kunne få andel i "ikke-følsomme" dele af 5G.

Det fremgår ikke klart, hvordan det skal forstås, og hvordan det skal virke.

Men Huawei vil med sit 5G-netværk ikke få lov at nærme sig atomanlæg og militære baser.

USA's regering har klart ladet forstå, at hvis Storbritannien skal være en nær partner, når landet fredag ved midnat træder ud af EU, så bør det udelukke Huawei helt.

Det amerikanske argument er, at Huawei er nært forbundet med Kinas kommunistiske regime. Og at det som 5G-udbyder kan bruge sit udstyr til at stjæle vitale oplysninger i de vestlige lande.

Huawei benægter alle beskyldninger om spionage.

TDC afbrød sidste år samarbejdet med Huawei og lader svenske Ericsson opbygge selskabets 5G-netværk.

/ritzau/AFP

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ringkøbing-Skjern

Kommunalforsker: Der kan være tale om inhabilitet i Ørskov-sag

Læserbrev

Kære transportudvalg: Det er tid til handling på Rute 15

Læserbrev: I Ringkøbing-Skjern Kommune går det godt. Vi har en lav ledighed, erhvervsmæssig vækst - og vi har lige fået bekræftet, at vi er den foretrukne feriedestination for tyske turister i Danmark. Men vi risikerer, at udviklingen stopper, hvis Christiansborg ikke tager ansvar for hele Danmarks infrastruktur. I dag holder Folketingets Transportudvalg møde, og vi har fået 15 minutter til at forklare, hvorfor det er så presserende, at Rute 15 bliver udvidet til en 2+1 vej på strækningen mellem Herning og Ringkøbing. Rute 15 er en af kommunens vigtigste livslinjer til resten af landet. Men tæt trafik, dårlig sikkerhed og tung trafik af blandt andet store vindmølletransporter, mælketankbiler og landbrugsmaskiner sænker fremkommeligheden og gør det både farligt og vanskeligt at overhale. Vi har derfor brug for en bredere, bedre og mere farbar vej. På finansloven for 2019 blev der afsat penge til en såkaldt VVM-redegørelse. Nu har vi brug for, at der også afsættes de nødvendige midler, så arbejdet med at udvide Rute 15 kan gå i gang, så snart VVM-undersøgelsen er afsluttet. I Ringkøbing-Skjern Kommune viser vi år efter år, at vi er konkurrencedygtige og omstillingsparate. Vores virksomheder har landets højeste produktivitet, og vores BNP pr. indbygger er svimlende 23 procent højere end landsgennemsnittet. Men de positive resultater kommer ikke af sig selv. På Dansk Industris måling af erhvervsvenlighed ligger Ringkøbing-Skjern Kommune på en fortjent tredjeplads. Det er vi stolte over, men vi ved også godt, at det er en tredjeplads, som det bliver svært at fastholde i de kommende år. Ikke mindst fordi infrastrukturen trækker os ned i den samlede bedømmelse. I kategorien ”Infrastruktur” ligger vi på en sølle 79. plads ud af de 93 deltagende kommuner. Virksomhederne i kommunen er afhængige af fremkommeligheden på Rute 15, og derfor efterlyser de i høj grad også bedre infrastruktur for at kunne skabe flere arbejdspladser og endnu mere vækst. I fællesskab argumenterer vi for, at hele Danmark skal kobles på den nationale infrastruktur. Vi forlanger ikke motorveje eller hurtigtog, men vi er nødt til at insistere på, at de indfaldsveje, der skal sikre, at vi kan udnytte det store potentiale, der ligger i hele Danmark bliver prioriteret på Christiansborg. Det er dét, vi vil gøre, når vi mødes med Folketingets Transportudvalg i dag.

Annonce