Annonce
Udland

Bred opbakning til fælles EU-løsninger på klima og migration

Spidskandidater fra EU's største grupper er enige om, at klima og migration kræver løsninger på EU-plan.

Migrations- og klimakriserne er to af de emner, som flest EU-borgere mener, skal stå øverst på EU's dagsorden.

Og blandt spidskandidater til posten som formand for EU-Kommissionen er der under en tv-debat bred enighed om, at fælles EU-løsninger er vejen frem.

EPP-gruppens spidskandidat, Manfred Weber, mener, at EU-løsningen på migration skal stå på to ben: et humanitært i form af en "ny Marshall-plan" med massiv økonomisk støtte til afrikanske lande og et ben af grænsekontrol.

- Det er statsmyndigheder og ikke menneskesmuglere, der skal bestemme, hvem der kommer ind over vores grænser, siger han onsdag i Bruxelles.

Den danske konkurrencekommissær, Margrethe Vestager, deltager i debatten for Alde-gruppen.

Hun er mindre konkret om migrationsspørgsmålet, men mener også, at holdbare løsninger kun kan findes på EU-plan.

- Der er brug for et fælles asylsystem og fælles solidaritet. Vi skal gøre det sammen, ellers fejler vi, siger hun.

Vestager mener desuden, at folk i Europa har vist, at "de har et stort, åbent hjerte for flygtninge, der har brug for beskyttelse".

Frans Timmermans, den socialdemokratiske gruppes kandidat, bruger muligheden til at kritisere en italiensk lov, der giver bøder til civile både, der redder migranter op af Middelhavet og tager dem med til Italien.

- Hver gang en person drukner i Middelhavet, mister Europa et stykke af sin sjæl. Vi er nødt til at redde folk på havet. Men vi er også nødt til at prøve at få folk til ikke at forsøge turen, siger han.

Ligesom Manfred Weber mener Timmermans, at EU bør investere meget mere i udvikling i afrikanske lande, så potentielle migranter får lyst til at blive i deres hjemlande.

Når det kommer til bekæmpelse af klimaforandringer er der ligeledes bred enighed om, at de bedste løsninger skabes via EU - og at der i høj grad er brug for tiltag.

Når det kommer til konkrete initiativer splittes kandidaternes holdninger dog.

Frans Timmermans mener sammen med de øvrige kandidater fra grupper på EU-Parlamentets venstrefløj, at der er brug for radikale løsninger her og nu.

- Hvorfor beskatter vi ikke flybrændstof? Der er skat på bilbenzin og tog, men ikke fly - uacceptabelt, siger han.

Timmermans er desuden fortaler for en CO2-skat for virksomheder i EU.

EPP's Weber og Jan Zahradil fra Alliancen af Konservative og Reformister i Europa støtter op om et tidligere erklæret mål om, at EU skal være CO2-neutral i 2050.

De peger imidlertid på, at EU-tiltag i den grønne omstilling altid må tage højde for sociale slagsider.

- Der er store bekymringer i landområder og industribyer om, hvorvidt man kan følge med i den her overgang. Folk føler, at deres levebrød trues, siger Weber.

Ska Keller fra De Grønne mener ikke, at der er tid til at have fløjlshandsker på, når det kommer til klimapolitik.

- Vi kan ikke sige "vent, vi har ikke fundet en løsning" til klimaet, siger hun.

Margrethe Vestager mener ikke, at der er modsætning mellem grøn omstilling og fortsat økonomisk vækst.

- Fordi der kan skabes millioner af job. Eksempelvis ved at bygge højhastighedsjernbaner i Europa, så vores byer kan blive forbundet, og folk kan komme væk fra flyene og ind i togene, siger Vestager.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Udbud af ambulancekørsel: Den gode idé opstår i samarbejdet

Læserbrev: I løbet af januar tager Region Midtjylland vigtige skridt i retning af at fastlægge fremtidens ambulancekørsel, når der tages stilling til det kommende udbud af kørslen. Der er meget på spil i regionsrådets måde at skrue udbuddet sammen på: Grundlæggende spørgsmål om, hvilken pris og kvalitet borgerne kan få for skattekronerne i de kommende år, og mulighederne for at bruge offentlig-privat samarbejde som driver for innovation i den offentlige sektor. I disse år går en stor generation på pension med udsigt til at leve længere, og færre er tilbage til at forsørge flere. Lige som vi står overfor udfordringer med at få sundhedskronerne til at række, fordi folk lever længere, og flere får kroniske sygdomme. Der er med andre ord grundlag for at tænke nyt og bruge det store potentiale, der ligger i samarbejdet mellem sektorerne, til at få mere for pengene og levere ny og innovative løsninger. De gode ideer og intelligente løsninger på sundhedsområdet er allerede mange – og regionerne er grundlæggende gode til at række ud til offentlig-privat samarbejde i udviklingen af nye innovative teknologier og måder at løse sundhedsudfordringen på. Historisk gælder det også indenfor det akutte og det præhospitale område, hvor vi har set forsøg med el-køretøjer, kunstig intelligens, stabilisering eller færdigbehandling af KOL-patienter. Og mange nye tiltag er for længst implementeret, som for eksempel den elektroniske patientjournal, der optimerer patientforløbet, eller EKG taget allerede i ambulancen, som sikrer, at hjertepatienter kommer til det rigtige hospital. Langt flere bliver i dag hjulpet hurtigere og bedre, fordi den fælles innovation fungerer. Region Midt står overfor de kommende udbud på ambulanceområdet, og her har regionen gode muligheder for at stille krav i udbud til andet og mere end blot økonomien. Udbud bliver dermed en vej til at omsætte innovationen og de smarte løsninger hos leverandørerne til realitet til gavn for borgerne. Man behøver ikke se længere end til Norge, hvor flere kommuner gik sammen om at stille krav om CO2-neutrale byggepladser til leverandørerne i forbindelse med et stort fælles byggeri. På den måde kommer offentlige økonomiske muskler i spil og bliver en driver for innovationen. På samme måde har Region Midtjylland med udbuddet gode muligheder for at skubbe på innovation på sundhedsområdet til patienternes og borgernes fordel.

Ringkøbing-Skjern For abonnenter

Skatteborgerne skal se aftalerne: Kommunen betalte én million for lokaler, men brugte kun for 700.000

Annonce