Sport

Brøndby er i Europa-playoff med sejr over OB

Claus Fisker/Ritzau Scanpix
Lørdag vandt Brøndby 2-0 over OB på udebane og overhalede dermed fynboerne på ligaens fjerdeplads.

Brøndby IF sikrede sig lørdag Superligaens vigtige fjerdeplads, efter at holdet på udebane vandt 2-0 over OB og samtidig overhalede fynboerne i tabellen.

Sejren betød, at begge hold sluttede med 52 point, men Brøndbys målscore er bedst.

Fjerdepladsen betyder, at klubben har mulighed for et europæisk eventyr, da holdet dermed møder enten AGF eller Randers FC på hjemmebane i et direkte opgør om at nå med i kvalifikationen til Europa League i næste sæson.

Brøndby har hjemmebanefordel i opgøret, der spilles på fredag.

Omvendt må OB nøjes med en femteplads, som ikke efterlader klubben mulighed for at spille europæisk fodbold i næste sæson.

Det var ellers et veloplagt hjemmehold, som begyndte kampen godt med et stort pres på Brøndbys mål.

Som følge af spilovertaget var værternes Bashkim Kadrii allerede efter fem minutters spil tæt på at sende OB i front.

Angriberens forsøg strøg dog få centimeter forbi Brøndbys mål. Det skulle vise sig at være symptomatisk for OB's træfsikkerhed i kampen.

OB forsatte med at være dominerende, men som første halvleg skred frem kom udeholdet bedre ind i kampen.

Efter 38 minutter kom Brøndby endda i front, da angriber Kamil Wilczek afsluttede et nydeligt Brøndby-angreb med at sparke bolden i mål. I de hurtige kombinationer før målet, var Lasse Vigen et par centimeter offside bedømt ud fra tv-billederne.

OB satte fra anden halvlegs begyndelse gæsterne under pres, da hjemmeholdet i flere perioder belejrede Brøndbys felt.

Presset resulterede i flere store chancer, og efter 69 minutter fik indskiftede Oliver Lund en gigantisk mulighed for at udligne, men fra få meters afstand brændte OB-spilleren.

Afbrænderen blev særdeles dyr.

Fire minutter senere slog Brøndbys Mikael Uhre i stedet til, da angriberen opsnappede en dårlig aflevering ned mod målmand Sten Grytebust. Uhre scorede til 2-0 i det tomme mål.

Selv om kampen næsten var afgjort, var der mere dramatik. Brøndbys Simon Hedlund fik rødt kort efter 81 minutter, da han tog halsgreb på Janus Drachmann, som kort for inden havde savet Hedlund over. Drachmann slap med et gult kort.

OB profiterede ikke af det numeriske overtal og måtte derfor skuffe størstedelen af de 14.246 tilskuere.

/ritzau/

Annonce
Forsiden netop nu

Mest læste

Leder For abonnenter

Pas på den 300. bilist

Det er en af den slags førstepladser, vi helst vil være foruden. Men vi kommer ikke uden om det: Vestjyske bilister er landets mest drikfældige. I alt fald hvis man måler på antallet af spritbilister, som bliver fanget i politiets kontroller. Tallene er temmelig skræmmende: Politiet har i løbet af et år stoppet 13.259 tilfældige biler, og i dem sad 44 spritbilister; det vil sige, at der i gennemsnit sad en spritbilist en ud af trehundrede biler. Prøv lige at tænke lidt over det … Hvor mange biler passerer du, når du eksempelvis kører på vejen mellem Ringkøbing og Herning eller Skjern og Holstebro? Rigtig mange! Og for hver gang, du passerer nummer 299, møder du en spritbilist. Ikke nogen rar tanke! Især ikke når man tager i betragtning, at skræmmende mange ulykker involverer sprit. De seneste tal viser, at der, i perioden 2013-2017, blev dræbt 140 mennesker i trafikken i Danmark og 829 personer kom alvorligt til skade i ulykker med spirituspåvirket fører af et motoriseret køretøj. Hvorfor kører vestjyderne markant mere spritkørsel end andre danskere? Måske handler det i virkeligheden om noget så banalt, at vestjyske spritbilister tror, de kan slippe af sted med det, fordi vi bor i et tyndt befolket hjørne af landet med langt mellem politipatruljerne. Men rent faktisk ved vi det ikke. Derfor er det også godt, at politiet nu vil bruge den store mængde data, man har indsamlet, til at kortlægge spritbilisternes adfærd - ikke mindst, hvem de er, hvor gamle de er, og hvor og hvornår, de begiver sig ud på vejene. På den måde vil politiet kunne sætte ind med både forebyggende kampagner og spritkontroller. Men vi andre - det store flertal, der ikke kører spritkørsel, og ikke kunne drømme om at gøre det - kan også gøre noget. Vi kan først og fremmest gøre det socialt uacceptabelt at sætte sig bag rattet i påvirket tilstand, hvad enten det er til hverdag eller fest. Ser vi en person slingre ud mod bilen, kan vi stoppe vedkommende, bede ham eller hende aflevere nøglen, og sørge for, at de kommer godt hjem på anden vis. Vi har et ansvar for, at der ikke er nogen derude, der møder den 300. bilist.

Annonce