112

Brødre frikendt for vold efter skov-slagsmål

To brødre slap med skrækken, da de var tiltalt for vold, trusler og tyveri. En række andre forhold gav dog fængselsstraf til den ene og bøde til den anden.

Herning/Tarm: At der var tumulter den oktoberdag i skoven, var alle fire involverede sådan set enige i. Men hvad der egentlig skete, var derimod noget mindre klart, og derfor endte to brødre på 34 og 41 år med at undgå en dom for vold, da retten i Herning onsdag behandlede sagen.

Sikkert er det, at brødreparret, der kommer fra Ølgod-området, kom kørende med en trailer på Varisbølvej. De så to mænd - en 57-årig lokal mand og en 26-årig mand fra Aarhus - komme gående. Brødrene stoppede og rullede vinduet ned. Den 57-årige spurgte brødrene, hvad de lavede på vejen. Den er ikke særlig befærdet, og han kender de biler, som normalt kører der. Brødrene forklarede, at de skulle hente to ATV'er, der stod i skoven.

Det fandt den ældre mand lidt uldent, fordi han vidste, at de to køretøjer forinden var blevet hentet af politiet, fordi de var meldt stjålet. Han tog sin telefon frem - og herefter udviklede tingene sig. Storebror tog telefonen fra den 57-årige, og det kom til håndgemæng.

Den 57-årige har tidligere forklaret til politiet, at han var blevet væltet omkuld, havde fået trukket sin jakke over hovedet og var blevet holdt i et armgreb, så han fik problemer med at trække vejret. I rettens vidneskranke fortalte han imidlertid, at han ikke længere kunne huske, hvad der var sket, efter at han havde trukket sin telefon op af lommen.

De to brødres forklaring var, at det var den 57-årige, som havde taget fat i storebrorens krave. I forsøget på at skubbe ham væk endte begge mænd på jorden.

Den 26-årige skovturskammerat sagde i retten, at han ikke så, hvem af de to mænd der startede tumulten. Han havde egentlig syntes, at den 57-årige havde overreageret, men fik selv taget sin telefon af lillebroren, da slagsmålet var i gang, og han derfor ville ringe til politiet.

Efter at have taget telefonen gik lillebroren over og greb fat i sin storebror, der stadig var i klammeri med den 57-årige. Brødrene satte sig ind i bilen igen, vendte om og kørte derfra. De fortalte i retten, at de havde smidt de to telefoner ud af vinduet et stykke derfra, men den 26-årige og den 57-årige fandt dog aldrig deres telefoner igen.

Retten i Herning fandt ikke grundlag for at dømme brødrene for vold. Heller ikke tiltalen for tyveri af ATV'erne førte til dom, men lillebroren erkendte og blev dømt for hæleri af den ene ATV.

En række andre forhold, herunder forsøg på indbrudstyveri i Sdr. Bork, brugstyveri af en bil, kørsel med narko i blodet og kørsel uden kørekort betød, at den 34-årige lillebror blev idømt syv måneders fængsel og 10 års frakendelse af førerretten. Desuden

Storebroren på 41 år fik en bøde på 5.500 kroner for at have smidt de to skovgængeres mobiltelefoner væk.

0/0
Annonce
Ringkøbing-Skjern For abonnenter

Heinz Peters' søn blev reddet efter flere timer i vandet: - Det eneste, man føler i det øjeblik, er ren taknemmelighed

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Tarm

Færdiggørelse af cykelsti må vente til efter sommer: Nu skal broernes ben flyttes

Indland

Frivillige finder døde havfugle fyldt med plastik

Skjern For abonnenter

Cyklist om hullet cykelsti-projekt mellem Vostrup og Hemmet: Det er amatøragtigt

Hvide Sande

Lokker med fantastisk personalemad: Waterz søger frivillige

Læserbrev

Droner i Stauning Lufthavn? Det ville være som dræsinekørsel på Banedanmarks togstrækninger

Læserbrev: ”Velkommen ombord til byrådet, dette er kaptajn John G. Christensen, med ved roret har jeg direktøren for Stauning lufthavn. Dagens tur er en blindflyvning med mulighed for at se på luftkasteller”. Dettte kunne være den morsomme analogi til at vise, hvad politikerne bliver præsenteret for, når vi snakker om Stauning Lufthavn. Kaptajnen og co-piloten har nu siddet ved roret i henholdsvis 5 og knap 3 år, og hvad er der sket...? Alt personale er enten fyret, eller har søgt væk. At man overhovedet har kunnet finde nye folk, er mere held end forstand. Det nye personale har til gengæld ikke haft de fornødne kvalifikationer, hvilket har betydet, at man ikke har kunnet dække vagterne, og dermed måtte lukke for lufttrafiktjenesten. Dette har givet anledning til kritik fra trafikstyrelsen. Alt imens man har betalt fuld løn til en fyret medarbejder. Og kommunen står fortsat med en lufthavn som er totalt nedslidt og trafikunderlaget yderst sparsomt. Dilemmaet er, at hvis man lukker eller nedgraderer lufthavnen, lukker man også lufthavnens bedste og vel eneste aktiv – Benair, og dermed arbejdspladser som ikke flytter ind på gågaden. Benair er i sagens natur afhængig af, at der er en lufthavn til deres fly, og en vis form for lufttrafiktjeneste, med landingshjælpemidler for at sikre regulariteten. Opsætning af møller der vil påvirke lufthavnens indflyvning spøger fortsat, og for at afbøde det har det været på tale at installere et nyt landingssystem (ILS). Prisen vil være 11 millioner som skal afholdes af ejerne af møllerne. Men ILS-systemer nedlægges på andre lufthavne i Danmark og udlandet. Fremtiden er en GPS-baseret procedure. Ledelsen har altså arbejdet for at indføre et forældet system på en forældet lufthavn, hvilket selvfølgelig en glimrende løsning, hvis den skal bevares som et museum. Men enhver med kendskab til luftfart havde nok kigget fremad og arbejdet for en mere fremtidssikret løsning. GPS systemet kræver ingen vedligeholdelse, bruger ikke strøm og er fremtiden indenfor al navigation. Prisen ligger omkring 300.000 kroner. Samtidig plæderer ledelsen for en øget aktivitet af skoleflyvning. Stauning har haft masser af skoleflyvning, men de tider er forbi. At for eksempel MartinAir vil komme og benytte pladsen, vil aldrig give en aktivitet, der kan retfærdiggøre yderligere investeringer. Til slut vil man have droneaktiviteter ind på lufthavnen. Men er man i byrådet blevet informeret om konsekvenserne? Droner hører ikke til på en lufthavn, det er ren desperation fra ledelsens side. Droner hører til på, eller i nærheden, af et erhvervsområde. Når der er droner i luften, må der ikke være fly - og vice versa. Måske byrådet skulle tage på studietur til en anden hensygnende lufthavn, Odense, og høre, hvilke indtægter lufthavnen har på den konto. Husk også at besøge de tilbageværende flyfirmaer samme sted og høre deres mening om droneflyvning på en lufthavn. At tillade droneflyvning er, som hvis Banedanmark tillader dræsinekørsel på togstrækningerne. Inden lufthavnen mister opdriften med den nuværende ledelse, og ender som en bunke forvredet jern på en mark, var det måske på tide for byrådet at trække iltmaskerne på, så de kan begynde at tænke klart - og få en ny ledelse ind med erfaring inden for luftfart og tilknyttede erhverv hertil. Indrømmet.. det er ikke nemt, men lufthavnen kan slet ikke økonomisk bære direktørlønninger til ansatte, der ikke kan indgå i Lufttrafiktjenesten. Byrådet skulle måske i stedet lytte og hente ideer hos brugere, firmaer, foreninger og aktører, der i dag opererer på lufthavne, og måske også spørge tidligere ansatte!

Ringkøbing

Jobcenterchef efter kursændring i Hilde-sagen: Det sker, at der fremkommer nye oplysninger

Vestjylland For abonnenter

Efter ulvedrab på kvie: Ung ejer vil nu sætte vogteræsel ind som forsvar

Ringkøbing

Se video af redning: 20-årig sejler reddet op ad vandet efter flere timer i fjorden

Ringkøbing

Hilde vandt: Kræftsyg kvindes sygedagpenge forlænges på ubestemt tid

Annonce