Erhverv

Borgmesteren: Vi er helt bevidste om de trafikale udfordringer - og vi gør noget ved dem!

Jan Harrit, direktør for Lalandia, fastslog, at trafikforholdene i Søndervig vil blive bedre, når feriecentret kommer til byen. Til venstre borgmester Hans Østergaard, der lovede, at kommunen har fuldt fokus på trafikforholdene i Søndervig. Foto Poul Osmundsen.
Stor interesse for det kommende feriecenter i Søndervig; dog også stor bekymring for, hvad det betyder for trafikafviklingen.

SØNDERVIG: Folk strømmede til, da der mandag aften blev holdt borgermøde om Lalandia-projektet i Søndervig.

250 personer havde fundet vej til Beach Bowl, og det stod hurtigt klart, hvad der først og fremmest optager dem:

De trafikale forhold.

- Afviklingen af trafikken bekymrer mange. De fleste af os er positive over, at der sker noget nyt i Søndervig. Derfor er det ærligt, hvis projektet møder modstand fra de lokale, hvis ikke trafikforholdene er i orden, sagde John Clausen i et indlæg, der blev mødt med applaus fra forsamlingen.

Borgmester Hans Østergaard lovede dog, at der er fuldt kommunalt fokus på netop trafikken i Søndervig.

- Vi er fuldt bevidste om de trafikale udfordringer, der er - og vi gør noget ved dem, fastslog han.

Direktøren for Laladia, Jan Harrit, understregede også, at trafikafviklingen er prioriteret højt.

- Kommunen vil løse flere trafikale problemer, end Lalandia trækker med sig. I vil opleve, at trafikforholdene bliver bedre, end de er nu, fastslog han.

250 personer var mødt op til borgermødet i Beach Bowl.

Et plus for området

Hans Østergaard understregede i sin velkomst til de fremmødte, at han var glad for den store interesse, og opfordrede folk til at sende deres forslag og kommentarer ind til kommunen, så de kan blive inddraget i planlægningen af det kæmpestore projekt.

- Detvil blive et kæmpe aktiv for området, der vil skabe udvikling og vækst, ikke bare i Søndervig, men også i hele kommunen. Når Lalandia åbner, bliver centret en stor del af den oplevelsespakke, vi har at tilbyde turister i området.

Borgmesteren lagde dog ikke skjul på, at der er "trafikale udfordringer", der skal løses.

De efterfølgende kommentarer viste da også klart, at det var netop infrastrukturen, når Lalandia er bygget, der bekymrer folk.

Leif Tarbensen var således meget kritisk over for, at de foreløbige planer ikke indebærer tunneller under Houvig Klitvej men derimod et antal niveaufri krydsninger med og uden signalregulering.

- Vi kan ikke gennemføre så stort et projekt, uden at trafikforholdene er i orden; tænk på, hvad der sker når fulderikker skal over alle de overgange! Vi har vejunderføringer til køer - så skal vi også have det til mennesker, sagde han.

Planlægger Anne Mette Kjær fra afdelingen for plan- og vejanlæg, understregede, at kommunen har vurderet, at de niveaufrie overgange vil fungere bedre end tunnellerne, fordi folk alligevel vil vælge at gå over vejen frem for at benytte underføringerne.

- Det er, som vi ser det lige nu, fastslog hun.

Nedgange til stranden

Vejforholdene var dog ikke det eneste, der var oppe at vende.

En spørger ville således gerne vide, om Lalandia holder gæsterne "hjemme i reservatet", som hun udtrykte det.

Det afviste Jan Harrit.

- Mange af de aktiviteter, der er i Søndervig, bliver ikke en del af Lalandia. Man skal købe ind, gå i motionscenter og så videre i den by, aktiviteterne hører til i, sagde han.

Hans Østergaard lovede afslutningsvis, at der borgerne senere atter vil få mulighed for at blive hørt på et offentligt møde om det kommende Lalandia.

Der var stor spørgelyst blandt de fremmødte.
0/0
Forsiden netop nu
Navne For abonnenter

Karsten Sandal har styr på beton, vind, sol og Ølstrup

Videbæk

Fælles motion med FCM: Grønbjerg er blevet 170 kilo lettere

Kultur

Se alle billederne: 100 vestjyder mødtes for at trække i våddragterne

Læserbrev

Rød og grøn og blå - og Vesterled-slottets gyldne skjolde

Læserbrev: De, der følger med i dagens Danmark, vil i den sidste tid have oplevet en del farveflimmer. Nogle røde vil være grønne, og nogle med en mere udefineret, alternativ kulør vil både være røde og grønne; og der er enkelte blå, der vil være grønne. Af disse grunde faldt tanken på Ingemanns ”Der står et slot i Vesterled”. Ingemann så solnedgangen i Vesterhavet ”tækket med gyldne skjolde”. Derhenne i Vesterhavet ”går hver aften solen ned bag rosenskyernes volde”. Og ”fra tusind tårne funkler guld, porten skinner som ravet…”. Hvilken farvepragt! Nu er der ikke noget, der tyder på, at hverken røde, grønne eller blå eller forvirrede alternative nogensinde har set hverken rosenskyer eller gyldne solnedgange i Vesterled; men det skulle de tage sig tid til, inden det er for sent. Så ville de sørge for at bevare solnedgangen i Vesterled og fri den for de vindmøller fire km ude i havet, som svenskere har tænkt sig at opstille. Helt galt synes det at være gået for dem med den mere udefinerede alternative kulør (drømmerne), og for dem, der siger, at de er blå, men hellere vil være grønne (de naive forvirrede). For de læsere, der endnu ikke har forstået et muk, så handler det om et projekt, der hedder kystnære havvindmøller i Vesterhav Syd, hvor der snart bliver placeret et ”festfyrværkeri” af blinkende møllevinger på toppen af 20 styk 190 meter høje møller kun fire km ude i havet i Vesterled (det koster tæt ved ingenting at flytte dem 20-30 km ud på havet) (P.s. Københavns rådhustårn er 108 meter). Håbet er, at nogen snart får det stoppet. Derfor denne appel til især nogle blå, der gerne vil være grønne, og til nogle alternative, der ikke vil eller ikke forstår at bekende kulør.

Ringkøbing-Skjern

Hagl og skybrud: Forsikringsselskab forventer hundrede skader

Ringkøbing-Skjern For abonnenter

Advarsel til politikere om besparelse: Borgere vil blive synlige med uhensigtsmæssig adfærd i bybilledet

Ringkøbing-Skjern

Haglstorm gav enorme skader på landbrugsbygninger og udestuer i Hover-området

112

Rettidig omhu på teknisk skole: To tyveknægte filmet af nye overvågningskameraer