Annonce
Ringkøbing-Skjern

Borgmester om udlignings-udspil: - Vi må da håbe, vi bliver klogere i morgen

Fungerende finansminister Morten Bødskov og social- og indenrigsminister Astrid Krag holder pressemøde om regeringens udspil til en udligningsreform, i Finansministeriet torsdag den 30. januar 2020. (Foto: Liselotte Sabroe/Scanpix 2020)
Hans Østergaard (V) fik ikke torsdag udløst spændingen om, hvor meget Ringkøbing-Skjern Kommune står til at få efter regeringens udspil til udligningsreform. Men alt tyder på, at kommunen står til at få mere i kassen.

Ringkøbing-Skjern: Fra morgenstunden fortalte borgmester Hans Østergaard (V) ved Erhvervsrådets Business Brunch-møde i Skjern, at han var både optimistisk og ganske spændt på regeringens udspil til udligningsreform.

Men offentliggørelsen, som skete ved et pressemøde i finansministeriet torsdag klokken 11.30, udløste ikke spændingen.

"Modtager beskedent", lød det om Ringkøbing-Skjern Kommunes udbytte - men hvad det mere præcist betyder i kroner og øre for kommunen, vil først blive offentliggjort, efter at de øvrige partier på Christiansborg fredag har fået forelagt den socialdemokratiske regerings udspil.

- Vi må da håbe, at vi bliver klogere i morgen, lyder det fra Hans Østergaard, som dog mener, at der stadig ser ud til at være grundlag for optimisme.

- Men det er nu ikke overraskende for mig; udspillet er fint i tråd med de signaler, vi har fået fra Christiansborg. Og så er det vigtigt at huske, at det her er et udspil fra regeringen; ikke en endelig udligningsreform. Udspillet skal først forhandles med de øvrige partier. Hvordan det ender, tør jeg overhovedet ikke byde på, men jeg håber da, at et nyt udligningssystem stadig vil komme os til gode, siger han.

De velstillede kommuner, ikke mindst i Nordsjælland, vil efter regeringens forslag komme til at aflevere mere til land- og yderkommunerne.

Kan du forstå, hvis din kollega i Gentofte er skuffet?

- Det kan jeg da sådan set nemt forstå, men jeg kan også godt forstå, hvis for eksempel Lemvig, Holstebro og andre er overraskede over, at de tilsyneladende står til at få færre penge, end de har fået før.

Er der taget nok fat i det komplicerede udligningssystem med forslaget her?

- Jeg havde jo håbet på, at man havde taget ordentligt ved og lavet systemet om helt forfra. Sådan ser det så ikke ud. Men et forslag kunne da være, at man bragte finansieringstilskuddet på banen, mener borgmesteren.

Finansieringstilskuddet er de senere år blevet uddelt i kølvandet på den kommunale udligning. To milliarder er blevet fordelt ligeligt mellem kommunerne, og de sidste halvanden milliard er så fordelt ud fra forskellige kriterier for at rette op på forskellige skævheder i udligningssystemet.

- Det ville være nærliggende at få de skævheder fjernet nu, og så kunne man vel lige så godt bringe de milliarder i spil, så der blev 3,5 milliarder mere at gøre med, siger Hans Østergaard.

Han venter nu spændt på at få mere konkrete tal fra regeringens forslag på bordet fredag.

Annonce

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Kære transportudvalg: Det er tid til handling på Rute 15

Læserbrev: I Ringkøbing-Skjern Kommune går det godt. Vi har en lav ledighed, erhvervsmæssig vækst - og vi har lige fået bekræftet, at vi er den foretrukne feriedestination for tyske turister i Danmark. Men vi risikerer, at udviklingen stopper, hvis Christiansborg ikke tager ansvar for hele Danmarks infrastruktur. I dag holder Folketingets Transportudvalg møde, og vi har fået 15 minutter til at forklare, hvorfor det er så presserende, at Rute 15 bliver udvidet til en 2+1 vej på strækningen mellem Herning og Ringkøbing. Rute 15 er en af kommunens vigtigste livslinjer til resten af landet. Men tæt trafik, dårlig sikkerhed og tung trafik af blandt andet store vindmølletransporter, mælketankbiler og landbrugsmaskiner sænker fremkommeligheden og gør det både farligt og vanskeligt at overhale. Vi har derfor brug for en bredere, bedre og mere farbar vej. På finansloven for 2019 blev der afsat penge til en såkaldt VVM-redegørelse. Nu har vi brug for, at der også afsættes de nødvendige midler, så arbejdet med at udvide Rute 15 kan gå i gang, så snart VVM-undersøgelsen er afsluttet. I Ringkøbing-Skjern Kommune viser vi år efter år, at vi er konkurrencedygtige og omstillingsparate. Vores virksomheder har landets højeste produktivitet, og vores BNP pr. indbygger er svimlende 23 procent højere end landsgennemsnittet. Men de positive resultater kommer ikke af sig selv. På Dansk Industris måling af erhvervsvenlighed ligger Ringkøbing-Skjern Kommune på en fortjent tredjeplads. Det er vi stolte over, men vi ved også godt, at det er en tredjeplads, som det bliver svært at fastholde i de kommende år. Ikke mindst fordi infrastrukturen trækker os ned i den samlede bedømmelse. I kategorien ”Infrastruktur” ligger vi på en sølle 79. plads ud af de 93 deltagende kommuner. Virksomhederne i kommunen er afhængige af fremkommeligheden på Rute 15, og derfor efterlyser de i høj grad også bedre infrastruktur for at kunne skabe flere arbejdspladser og endnu mere vækst. I fællesskab argumenterer vi for, at hele Danmark skal kobles på den nationale infrastruktur. Vi forlanger ikke motorveje eller hurtigtog, men vi er nødt til at insistere på, at de indfaldsveje, der skal sikre, at vi kan udnytte det store potentiale, der ligger i hele Danmark bliver prioriteret på Christiansborg. Det er dét, vi vil gøre, når vi mødes med Folketingets Transportudvalg i dag.

Annonce