Annonce
Ringkøbing

Borgmester blev nedstemt: Surf-landsby får en chance mere

Måske bliver der alligevel udsigt til overnatningsmuligheder for surfere tæt på fjorden. Arkivfoto

Iver Enevoldsen (V) blev underkendt af alle sine egne partifæller i sag om 35 surfhytter ned til fjorden i Hvide Sande.

Beboerne på Gytjevej i Hvide Sande får måske alligevel udsigt til en stribe surfhytter.

Annonce

I går fik projektet nemlig endnu en chance, da et byrådsflerta stemte for, at der kan arbejdes videre med projektet. Det skete efter et flertal i økonomiudvalget - med borgmester Iver Enevoldsen (V) i spidsen - ellers havde sat en stopper for surf-landsbyen, fordi man mente, at den ville virke for bombastisk til området.

En uge tidligere havde teknik- og miljøudvalget til gengæld givet grønt lys til at indlede en dialog om et justeret projekt med færre hytter og en ny placering.

Men på byrådsmødet i går underkendte borgmesterens egne partifæller altså hans ønske om at lukke ned for projektet. Venstre - med undtagelse af borgmesteren - og Socialdemokraterne leverede sammen stemmer nok til at bringe projektet tilbage i den politiske varme.

»Det er rigtigt, at projektet er relativt massivt. Men der er brug for at få det trykprøvet og se om man i Hvide Sande kan strikke en løsning sammen. Samtidig er det vigtigt, at vi udfordrer ting som strandbeskyttelseslinjen. Vi bor i en kommune, der har et potentiale ved vandet, og derfor skal reglerne udfordres,« sagde socialdemokraternes gruppeformand Søren Elbæk med henvisning til den dispensation, der skal til, for at projektet kan blive til virkelighed.

Iver Enevoldsen vil som udgangspunkt gerne være med til at udfordre strandbeskyttelseslinjen.

»Men jeg mener, det er et uhensigtsmæssigt projekt at gøre det med,« understregede han.

Formand for teknik- og miljøudvalget Ole Kamp er tilfreds med, at give projektet en chance mere. Politikerne kan altid sige nej til projektet, mener han.

»Hvide Sande ville slet ikke være der, hvis alle regler om beskyttelseslinjer skulle overholdes. End ikke borgemesterens hus ville kunne bygges i dag,« sagde Ole Kamp.

Det har ikke været muligt at træffe Michael Neumann, der står bag surfhytterne, for en kommentar til den genopståede projekt.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ringkøbing-Skjern

Kommunalforsker: Der kan være tale om inhabilitet i Ørskov-sag

Læserbrev

Kære transportudvalg: Det er tid til handling på Rute 15

Læserbrev: I Ringkøbing-Skjern Kommune går det godt. Vi har en lav ledighed, erhvervsmæssig vækst - og vi har lige fået bekræftet, at vi er den foretrukne feriedestination for tyske turister i Danmark. Men vi risikerer, at udviklingen stopper, hvis Christiansborg ikke tager ansvar for hele Danmarks infrastruktur. I dag holder Folketingets Transportudvalg møde, og vi har fået 15 minutter til at forklare, hvorfor det er så presserende, at Rute 15 bliver udvidet til en 2+1 vej på strækningen mellem Herning og Ringkøbing. Rute 15 er en af kommunens vigtigste livslinjer til resten af landet. Men tæt trafik, dårlig sikkerhed og tung trafik af blandt andet store vindmølletransporter, mælketankbiler og landbrugsmaskiner sænker fremkommeligheden og gør det både farligt og vanskeligt at overhale. Vi har derfor brug for en bredere, bedre og mere farbar vej. På finansloven for 2019 blev der afsat penge til en såkaldt VVM-redegørelse. Nu har vi brug for, at der også afsættes de nødvendige midler, så arbejdet med at udvide Rute 15 kan gå i gang, så snart VVM-undersøgelsen er afsluttet. I Ringkøbing-Skjern Kommune viser vi år efter år, at vi er konkurrencedygtige og omstillingsparate. Vores virksomheder har landets højeste produktivitet, og vores BNP pr. indbygger er svimlende 23 procent højere end landsgennemsnittet. Men de positive resultater kommer ikke af sig selv. På Dansk Industris måling af erhvervsvenlighed ligger Ringkøbing-Skjern Kommune på en fortjent tredjeplads. Det er vi stolte over, men vi ved også godt, at det er en tredjeplads, som det bliver svært at fastholde i de kommende år. Ikke mindst fordi infrastrukturen trækker os ned i den samlede bedømmelse. I kategorien ”Infrastruktur” ligger vi på en sølle 79. plads ud af de 93 deltagende kommuner. Virksomhederne i kommunen er afhængige af fremkommeligheden på Rute 15, og derfor efterlyser de i høj grad også bedre infrastruktur for at kunne skabe flere arbejdspladser og endnu mere vækst. I fællesskab argumenterer vi for, at hele Danmark skal kobles på den nationale infrastruktur. Vi forlanger ikke motorveje eller hurtigtog, men vi er nødt til at insistere på, at de indfaldsveje, der skal sikre, at vi kan udnytte det store potentiale, der ligger i hele Danmark bliver prioriteret på Christiansborg. Det er dét, vi vil gøre, når vi mødes med Folketingets Transportudvalg i dag.

Annonce