Videbæk

Borgmester afvikler sin virksomhed gennem 30 år

Borgmester Hans Østergaard er ikke længere ejer af Delaval i Spjald. I november orverdrog han virksomheden og medarbejderne til moderfirmaet. Arkivfoto.

Hans Østergaard står ikke længere bag Delaval i Spjald. 1. november overdrog han medarbejderne og firmaet, der sælger løsninger til mælkeproducenter, til Delaval A/S.

Spjald: Efter 30 år som selvstændig er det slut for borgmester Hans Østergaard.

Den 1. november afviklede han den virksomhed i Spjald, som han selv har bygget op, og overdrog samtidig sine ansatte til Delaval A/S, der driver afdelingen videre.

- Jeg har det rigtig godt med den løsning, vi har fundet frem til. For mig har det vigtigste været, at skiftet ikke kom til at gå ud over kunder og medarbejdere, og det synes jeg er lykkedes, siger Hans Østergaard.

Da han blev valgt som Venstres borgmesterkandidat i 2016, havde Østergaard allerede besluttet, at han ville trække sig fra firmaet, hvis han blev borgmester. Sidste år lykkedes den politiske mission, og derfor blev der brug for at finde en daglig leder til virksomheden, så han kunne koncentrere sig om det politiske arbejde på fuld tid.

Det lykkedes imidlertid ikke at finde den rigtige afløser, og derfor besluttede Hans Østergaard i sommer at sælge sit varelager til Delaval A/S i Kolding, som i forvejen står for driften af flere afdelinger rundt om i landet, og overdrage afdelingen til moderfirmaet.

Borgmesterens kone, Agnes Østergaard, fortsætter i virksomheden i en overgangsperiode, men har herefter valgt at se sig om efter et nyt job.

Hans Østergaard, der ikke har haft sin daglige gang i firmaet, siden han blev borgmester, afviser, at det er vemodigt, at han nu har skilt sig af med sin arbejdsplads gennem tre årtier.

- Jeg har et job, som jeg virkelig brænder for, og som jeg gerne vil bruge al min vågne tid på. Jeg har hele tiden vidst, at der ikke var plads til begge dele. Og jeg er godt tilpas med, at jeg ikke længere er virksomhedsejer, siger han.

Med sig tager han erfaringen og den egenkapital, det er lykkedes at bygge op gennem årene i mælkeproducenternes tjeneste.

Delaval beskæftiger i dag 4500 medarbejdere i 100 lande. I Danmark bliver nogle afdelinger drevet af Delaval A/S, mens andre afdelinger bliver drevet af selvstændige forhandlere, ligesom Hans Østergaard gjorde det.

Jeg har et job, som jeg virkelig brænder for, og som jeg gerne vil bruge al min vågne tid på. Jeg har hele tiden vidst, at der ikke var plads til begge dele. Og jeg er godt tilpas med, at jeg ikke længere er virksomhedsejer.

Hans Østergaard, borgmester og tidligere virksomhedsejer
Delaval sælger og servicerer udstyr til mælkeproducenter. Arkivfoto
Annonce
Forsiden netop nu

Mest læste

Leder For abonnenter

Pas på den 300. bilist

Det er en af den slags førstepladser, vi helst vil være foruden. Men vi kommer ikke uden om det: Vestjyske bilister er landets mest drikfældige. I alt fald hvis man måler på antallet af spritbilister, som bliver fanget i politiets kontroller. Tallene er temmelig skræmmende: Politiet har i løbet af et år stoppet 13.259 tilfældige biler, og i dem sad 44 spritbilister; det vil sige, at der i gennemsnit sad en spritbilist en ud af trehundrede biler. Prøv lige at tænke lidt over det … Hvor mange biler passerer du, når du eksempelvis kører på vejen mellem Ringkøbing og Herning eller Skjern og Holstebro? Rigtig mange! Og for hver gang, du passerer nummer 299, møder du en spritbilist. Ikke nogen rar tanke! Især ikke når man tager i betragtning, at skræmmende mange ulykker involverer sprit. De seneste tal viser, at der, i perioden 2013-2017, blev dræbt 140 mennesker i trafikken i Danmark og 829 personer kom alvorligt til skade i ulykker med spirituspåvirket fører af et motoriseret køretøj. Hvorfor kører vestjyderne markant mere spritkørsel end andre danskere? Måske handler det i virkeligheden om noget så banalt, at vestjyske spritbilister tror, de kan slippe af sted med det, fordi vi bor i et tyndt befolket hjørne af landet med langt mellem politipatruljerne. Men rent faktisk ved vi det ikke. Derfor er det også godt, at politiet nu vil bruge den store mængde data, man har indsamlet, til at kortlægge spritbilisternes adfærd - ikke mindst, hvem de er, hvor gamle de er, og hvor og hvornår, de begiver sig ud på vejene. På den måde vil politiet kunne sætte ind med både forebyggende kampagner og spritkontroller. Men vi andre - det store flertal, der ikke kører spritkørsel, og ikke kunne drømme om at gøre det - kan også gøre noget. Vi kan først og fremmest gøre det socialt uacceptabelt at sætte sig bag rattet i påvirket tilstand, hvad enten det er til hverdag eller fest. Ser vi en person slingre ud mod bilen, kan vi stoppe vedkommende, bede ham eller hende aflevere nøglen, og sørge for, at de kommer godt hjem på anden vis. Vi har et ansvar for, at der ikke er nogen derude, der møder den 300. bilist.

Annonce