Annonce
Ringkøbing

Bolværksmatroserne er blevet havnebisser

HC Fromberg fortæller om sit trick med snus, nu hvor man ikke længere på ryge på Havnegrillen. Foto: Mikkel Jezequel.

Der er fyldt med lålålå

Engang i mellem er noget så stærkt, at det bare holder ved og kører løs i 25 år. Det sker for ægteskaber, men i høj grad også for venskaber. Mød gruppen 'Havnebisserne', der mødes hver eneste dag, det er muligt på Havnegrillen i Ringkøbing. På den onsdag, hvor Dagbladet mødte gutterne var det Karl Aage Jensen, Kaj Toft Jensen, Henning Højmose, HC Fromberg, Viggo Andersen og Aksel Holmbo, der var med ved bordet.

Annonce
Her sidder gruppen af havnebisserne hver eneste dag fra klokken ni, hvor der bliver drukket en kop kaffe og diskuteret verdens gang. Foto: Mikkel Jezequel.

Det samme bord, som de altid har siddet ved. På de samme pladser. Hver gang. Det hele begyndte for 25 år siden, da fiskeauktionerne foregik ved Ringkøbing Havn. Samlet er de ti i gruppen, og 'mødet' varer mellem tre kvarter og halvanden time, som oftest begynder det klokken ni.

»Når vi havde været til auktionen, så gik vi bare herned, for at få vores kaffe. Det begyndte bare med én dag om ugen, men som tiden gik, så blev det til to og tre dage om ugen, og nu er det altså hver dag,« siger Karl Aage Jensen. Nu er auktionen der ikke længere, så nu er det kun kaffen, de kommer for.

Når de sidder sammen, så kører snakken og indehaveren af Havnegrillen Ole Glerup Nahnsen får et par ord med på vejen. Men altid med et glimt i øjet, mens de tænker tilbage på dagene, hvor de blev kaldt for 'bolværksmatroser' af de andre på havnen, fordi de ikke var rigtige sømænd.

At have nogle af snakke med

Men sammenholdet er der også til mere end bare pjat.

»Det er godt, at have nogen, man kan tale med, når man ikke længere har en kone. Så er man nødt til at gå rundt derhjemme med radioen eller Tv'et tændt. Så er det bedre, at komme her, hvor man kan høre på de hoveder her,« smiler Karl Aage Jensen.

Når de sidder sammen så bliver alverdens emner taget op. Et par udgaver af gratisavisen MetroExpress bliver sendt rundt på deres langbord, hvor snakken så kan gå, men det bliver også til andet end lige det dagsaktuelle.

»Ja, vi snakker da også om kvinder. Se bare det spøgelse, der kommer gående derude,« lyder det fra Kaj Toft Jensen, da han kiggede ud af vinduet og så en kvinde med en lang jakke på og matchende hue.

Rygeproblemer

Tilfredsheden er sådan set god nok med stedet, hvor de sidder, men på ét punkt savner de fortiden.

»Før i tiden, der måtte vi gerne ryge herinde, alt det vi ville, så vi vil da gerne have os et rygeskur, som vi kan stå inde i, når vi skal udenfor,« fortæller Henning Højmose.

Det har HC Fromberg dog fundet et svar på problemet med den manglende tolerance overfor røg indendørs.

»Jeg tager bare snus i stedet for. Det er min måde, at få lidt tobak på. Jeg har da også prøvet at lære de andre det, men det kunne de slet ikke finde ud af. Det er helt umuligt at lære dem noget fornuftigt,« lyder det fra HC Fromberg lige inden han begynder at grine ad de andre, som kun rigtige venner kan gøre det.

Gruppens omdømme har også nået ud til kommune-gangene, hvor Ole Glerup Nahnsen er blevet kontaktet. En mand er nemlig blevet enlig, og har tilsyneladende haft svært ved at få bekendtskaber.

»Derfor ringede en sagsbehandler til mig. Hun havde hørt om deres gruppe herinde, og hun ville høre om han kunne komme med i den. Han er dog ikke dukket op endnu, men det er meget sjovt, at deres gruppe er blevet så kendt, at folkene inde på kommunen nu også kender til det,« siger grillchefen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ringkøbing-Skjern

Kommunalforsker: Der kan være tale om inhabilitet i Ørskov-sag

Læserbrev

Kære transportudvalg: Det er tid til handling på Rute 15

Læserbrev: I Ringkøbing-Skjern Kommune går det godt. Vi har en lav ledighed, erhvervsmæssig vækst - og vi har lige fået bekræftet, at vi er den foretrukne feriedestination for tyske turister i Danmark. Men vi risikerer, at udviklingen stopper, hvis Christiansborg ikke tager ansvar for hele Danmarks infrastruktur. I dag holder Folketingets Transportudvalg møde, og vi har fået 15 minutter til at forklare, hvorfor det er så presserende, at Rute 15 bliver udvidet til en 2+1 vej på strækningen mellem Herning og Ringkøbing. Rute 15 er en af kommunens vigtigste livslinjer til resten af landet. Men tæt trafik, dårlig sikkerhed og tung trafik af blandt andet store vindmølletransporter, mælketankbiler og landbrugsmaskiner sænker fremkommeligheden og gør det både farligt og vanskeligt at overhale. Vi har derfor brug for en bredere, bedre og mere farbar vej. På finansloven for 2019 blev der afsat penge til en såkaldt VVM-redegørelse. Nu har vi brug for, at der også afsættes de nødvendige midler, så arbejdet med at udvide Rute 15 kan gå i gang, så snart VVM-undersøgelsen er afsluttet. I Ringkøbing-Skjern Kommune viser vi år efter år, at vi er konkurrencedygtige og omstillingsparate. Vores virksomheder har landets højeste produktivitet, og vores BNP pr. indbygger er svimlende 23 procent højere end landsgennemsnittet. Men de positive resultater kommer ikke af sig selv. På Dansk Industris måling af erhvervsvenlighed ligger Ringkøbing-Skjern Kommune på en fortjent tredjeplads. Det er vi stolte over, men vi ved også godt, at det er en tredjeplads, som det bliver svært at fastholde i de kommende år. Ikke mindst fordi infrastrukturen trækker os ned i den samlede bedømmelse. I kategorien ”Infrastruktur” ligger vi på en sølle 79. plads ud af de 93 deltagende kommuner. Virksomhederne i kommunen er afhængige af fremkommeligheden på Rute 15, og derfor efterlyser de i høj grad også bedre infrastruktur for at kunne skabe flere arbejdspladser og endnu mere vækst. I fællesskab argumenterer vi for, at hele Danmark skal kobles på den nationale infrastruktur. Vi forlanger ikke motorveje eller hurtigtog, men vi er nødt til at insistere på, at de indfaldsveje, der skal sikre, at vi kan udnytte det store potentiale, der ligger i hele Danmark bliver prioriteret på Christiansborg. Det er dét, vi vil gøre, når vi mødes med Folketingets Transportudvalg i dag.

Annonce