Erhverv

Bold og business skal gå op i en højere enhed

TTH Holstebro-spillernes trøjer er tapetseret med firmalogoer, men det er kun den synlige del af sponsorarbejdet. Der skal arbejdes hver dag for at skabe aktivitet i klubbens erhvervsnetværk. Foto: Henning Bagger/Scanpix
TTH Holstebro bliver en stadig mere professionel forretning. Men klubben kommer ikke sovende til indtægterne.

HOLSTEBRO: Håndboldklubben TTH Holstebro ”sejrede ad helvede til”, da klubben i efteråret vandt over franske Pauc og fik adgang til det europæiske gruppespil om EHF cuppen.

For selvfølgelig er det fedt at vinde en vigtig kamp, men det er dyrt at rejse rundt i Europa for at deltage i turneringen. Og samtidig tabte klubben en anden vigtig kamp mod Århus Håndbold og gik dermed glip af vigtige indtægter fra en hjemlig finalerunde.

Blot to håndboldkampe med sammenlagt to timer på banen betyder, at TTH Holstebro-direktør John Mikkelsen skal tænke kreativt her i foråret: Inden sæsonen slutter til sommer skal der skaffes en million kroner ekstra i indtægter, oven i de lidt over 20 millioner kroner, som bliver hentet hjem hvert år.

Men han piver ikke. Tværtimod. Med nye koncepter på bordet er TTH Holstebro ved at cementere sin position som områdets største og vigtigste erhvervsnetværk.

- FC Midtjylland er et godt eksempel på en klub, som har et stærkt regionalt brand. Der er vi måske ikke helt endnu, men vi er godt på vej, siger John Mikkelsen.

Noget for noget

Han kan glæde sig over opbakning fra cirka 400 medlemmer af TTH Holstebros erhvervsnetværk.

- Der er masser af sponsorer, som har følelser for håndbold og for TTH Holstebro, men vi oplever en stigning i ”ren business”-partnerskaber. Derfor har vi imødekommet sponsorerne, som spørger: ”Hvordan får vi noget igen?” Det har vi gjort med det nye koncept, TTH Business, hvor vi blandt andet lancerer TTH Fordele, hvor en eksklusiv gruppe vil opnå fordele ved at handle hos hinanden, forklarer John Mikkelsen.

Han minder dog om, at man også selv skal være aktiv for at få optimalt udbytte af sit sponsorat.

- Man skal selv være aktiv i at skabe relationer og netværk for at få kunder, men vi arbejder på at få medlemmerne af netværket til at bruge hinanden mere og skabe tættere relationer til hinanden. Derigennem får de jo også en tættere relation til TTH Holstebro. Det er win-win for os alle sammen, siger John Mikkelsen.

Han står selv tidligt ud af sengen et par dage om ugen og mødes med en gruppe på 14 morgenfriske erhvervsfolk, som mødes til styrketræning i TTH Holstebros fitnesscenter. Bagefter spiser de morgenmad sammen og lærer på den måde hinanden bedre at kende.

Andre sponsorer vil hellere hygge sig med kulturelle oplevelser, og derfor er håndboldklubben gået sammen med Musikteatret Holstebro om at tilbyde særlige sponsorpakker, som giver adgang til både håndbold, kultur og en plads i de eftertragtede erhvervsnetværk.

For sportens skyld

TTH Holstebro er på trods af sit stedbundne navn også begyndt at afvikle nogle af damekampene i Struer. Og jo, John Mikkelsen har da hørt drillepinde snakke om, at det nok bare er, fordi han fisker sponsorkroner i nabobyen. Men det handler faktisk mere om sporten.

- Håndbold er lige som alle andre idrætsgrene udfordret på medlemstallet. Vi brænder for sporten, og vi har brug for et stærkt foreningsliv, også for at sikre en talent-fødekæde. Det har stor betydning for børn og unge i Struer Kommune, at de får lettere adgang til at opleve håndbold på topplan, forklarer han.

Er du ikke bange for at komme til at ”malke” dine sponsorer for hårdt, når du hele tiden finder på noget nyt?

- Hvis vi udelukkende skulle basere os på traditionelle sponsorater, så kunne vi ikke have det høje sportslige niveau. Vi er den ene af kun to klubber i Danmark, som har både et herre- og damehold i ligaen. Så vi skal ud for at skaffe cirka to millioner kroner ekstra hvert år. Det kan vi gøre ved for eksempel at arrangere aftener med fællesspisning, foredrag eller ved at sælge lodsedler og tipskuponer. Generelt støtter sponsorerne med det, de vil og kan. Og det har jeg fuld respekt for, siger John Mikkelsen.

Tilgangen af nye sponsorer er pt. større end afgangen, og TTH Holstebro har med baggrund i de nye erhvervskoncepter et mål om at finde 100 ekstra sponsorer, sådan erhvervsnetværket kommer til at tælle i alt 500.

0/0
Erhverv

Borgmesteren: Vi er helt bevidste om de trafikale udfordringer - og vi gør noget ved dem!

Erhverv

HSHansen højt til vejrs: Skal lave facaden på 14 etagers højhus i Aarhus

Erhverv

Udviklet i Sound Hub i Struer: Nyt stetoskop kan redde tusindvis af liv

Erhverv

Designvirksomhed vil nå en milliard i omsætning

Erhverv

Charmeoffensiv for en branche i bevægelse

Erhverv

Stort galleri: Imponerende sandrobotter tager form

Erhverv

Trods hektiske måneder: Skjern Bank lander på 44,2 millioner i første kvartal