x
Annonce
Udland

Bocuse-restaurant mister en af sine Michelin-stjerner

Robert Pratta/Ritzau Scanpix
En institution i det franske gastronomiske landskab har fredag mistet sin tredje Michelin-stjerne.

Den franske restaurant L'Auberge du Pont de Collonges, der nok bedst er kendt under navnet Bocuse efter den afdøde kok Paul Bocuse, mister en af sine tre Michelin-stjerner.

Det oplyser Michelin-guiden til det franske nyhedsbureau AFP.

Paul Bocuse var legendarisk skikkelse i fransk gastronomi. Han har lagt navn til den måske mest prestigefulde kokkekonkurrence Bocuse d'Or - der også kaldes det uofficielle kokke-verdensmesterskab.

Han blev født i værelset over restauranten, der i dag er bedst kendt under navnet Bocuse.

I 1965 fik restauranten for første gang tre stjerner i Michelin-guiden. Og det havde den resten af Paul Bocuses liv.

For to år siden døde stjernekokken af Parkinsons sygdom i samme værelse over restauranten, som han blev født.

I 2020-udgaven af Michelin-guiden vil restauranten i Lyon dog kun have to stjerner.

- Etablissementets kvalitet er fortsat højt, men det er ikke længere på niveau til tre stjerner, forklarer organisationen bag Michelin-guiden til AFP.

En restaurant kan højest få tre stjerner i Michelin-guiden. I så fald vurderes restaurantens menu at være ekstraordinær køkkenkunst, der er værd at rejse efter.

To stjerner, som Bocuse-restauranten nu har, betyder, at det ifølge guiden er et rigtig godt køkken, som er værd at køre en omvej for at besøge.

Ifølge Michelin-guidens hjemmeside fik 86 restauranter tre stjerner i Michelin-guiden. Den eneste danske restaurant med tre stjerner er Geranium i København.

27 andre danske restauranter har en eller to Michelin-stjerner.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce

Seneste nyt

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
112

To gasflasker taget fra campingvogn

Læserbrev

Corona. Vi skal bruge de danske oplevelser som aldrig før

Læserbrev: I Danmark har vi gennem de seneste ti år bygget et fantastisk turismeprodukt op med et meget bredt udbud af restauranter i alle prisklasser, som gør, at man kan spise kvalitetspizza og gourmetburgere den ene dag og på Michelinrestaurant den næste. Man kan vælge at bo på et nyistandsat vandrerhjem eller på et femstjernet luksushotel. Kort sagt er der masser af oplevelser til enhver smag. Men alle virksomhederne i erhvervet er hårdt ramt af COVID-19-virussen, og vil vi fortsat have et spændende og differentieret oplevelsesudbud i Danmark, så har vi alle et ansvar. Et ansvar for at støtte de danske restauranter, cafeer, forlystelsesparker og øvrige oplevelsesvirksomheder for at bidrage til deres overlevelse. De første konkurser fra hotel- og restauranterhvervet er begyndt at tikke ind. Desværre kommer der flere. Mange flere. Regeringen har allerede gjort meget, og det har danskerne også. Nogle restauranter og hoteller har satset på takeaway gennem krisen, og mange fortæller om kolossal opbakning fra nærmiljøet. Netop denne følelse må vi ikke glemme, når Danmark igen åbner. For behovet for støtte til de lokale virksomheder vil bestå. Denne krise forsvinder ikke igen med det samme. Erfaringer fra tidligere kriser viser, at det vil tage turisme- og oplevelseserhvervet flere år at komme tilbage til det tidligere niveau. Måske kommer turisterne igen - men hvornår? De senere år er turisterne kommet rejsende hertil fra hele verden for at tage del i den danske hygge og se på dansk kultur og design. De lægger 55 milliarder kroner om året. Penge, som bidrager til et stærkt turisterhver, vi som danskere også får mulighed for at nyde. Men når forbruget fra udenlandske turister forsvinder, er der ekstraordinært brug for, at vi selv støtter op. Vi kan ikke forvente, at udenlandske turister og forretningsrejsende med det samme igen strømmer til landet. Og selvom vi danskere kan ikke dække hele deres forbrug, så kan vi bidrage flere steder. Dette forår har mange været nødsaget til at aflyse runde fødselsdage, konfirmationer, bryllupper og andre store mærkedage, der skulle være fejret på hoteller, kroer og restauranter. Forhåbentlig kan disse fejringer gennemføres på et senere tidspunkt. Og måske kan en del af feriebudgettet, der var afsat til en tur til Østen eller Middelhavet i stedet bruges på ophold langs de danske kyster og til at nyde et fantastiske måltider på landets restauranter. Støtter vi ikke erhvervets virksomheder i dag, har vi dem måske ikke i morgen. Det vil være en skam, for turismeproduktet i Danmark er vokset med innovative ideer og spændende nye projekter, som skaber arbejdspladser, omsætning og vækst i hele Danmark. I år er året, hvor ‘Staycation’ får en helt anden betydning. Det er nemlig dét, der kan være med til at sikre turismeerhvervets overlevelse.

Annonce