Annonce
Biler

BMW’s nye elbil kommer næste år

Designet på den nye BMW i4 bliver opsigtsvækkende. Den store grill er kommet for at blive, mens der nok alligevel bliver skruet lidt ned for de visuelle virkemidler i den endelige version, som kommer i løbet af 2021. Foto: BMW
En lav, lav og bred bil med opsigtsvækkende design, særdeles lang rækkevidde og en kraftig motor. Sådan lyder beskrivelsen af den kommende BMW i4.

På trods af, at Genève Motor Show blev annulleret pga. risiko for coronavirus, fortsætter producenterne med at afsløre de modeller, de planlagde at vise. En af de vigtigste på hele autoshowet, i det mindste på scenen med elbiler, er BMW Concept i4, designstudiet, der er tæt på produktion, og som er en forhåndsvisning af næste års seriemodel.

Det er en sportslig, såkaldt fastback med stor bagklap, og vinduer, der er skubbet langt tilbage, hvorved låget til bagklappen ser overordentlig kort ud.

Som med andre miljøvenlige BMW-biler har den blå udvendige detaljer og trækker spor tilbage til BMW i Vision Dynamics, som var den første konceptbil for den kommende BMW i4, der blev vist på Frankfurt Motor Show i 2017.

Annonce

BMW

Efter lanceringen af BMW i3, mærkets første elbil, i 2013, forventede vi, at BMW ville frigive BMW i4, i5 osv., Men det skete ikke.

BMW kom ikke med nye elbiler de næste syv år, men nu er man endelig ved at forberede sig på det, da de planlægger at lancere tre nye elbiler de næste to år.

BMW iX3, en elektrisk SUV, skal sælges ved udgangen af året, og BMW i4, en elektrisk sedan, og BMW iNext, en større eldrevet SUV, bringes på markedet i 2021.

Vildt design

Selv om BMW’s øverste chef, Oliver Zipse, under livepræsentationen på nettet sagde, at designet næsten ikke vil forandre sig i den endelige version, vil baglygterne givetvis ændre sig til en lidt mere konservativ form i produktionsmodellen. Vi er heller ikke sikre på, om den dramatiske bagkofanger med integreret diffusor kommer i produktion.

Den nye elbil er baseret på en ny 4-serie gran coupe, der bliver præsenteret senere i år, og den gigantiske grill er helt sikkert en del af det nye design.

Placeringen af studsen til opladning er lige der, hvor du også vil finde den samme til påfyldning af brændstof, altså i højre side bagest. Dette kan gøre det lidt vanskeligt at placere bilen på nogle lynladestationer.

Lang rækkevidde

Med hensyn til drivlinjen har BMW bekræftet de oplysninger, der allerede har været ude: Den får en WLTP-rækkevidde på op til 600 km, takket være batteripakken med en netto-brugbar kapacitet på 80 kWh. Den rækkevidde er på niveau med det bedste fra Tesla, hvor en Model S i øvrigt skal bruge et noget større batteri for at kunne køre lige så langt på en opladning.

BMW i4 kan angiveligt lade med op til 150 kW i en lynlader, mens der ikke foreligger oplysninger om evnen til at lade hjemme eller på offentlige ladestandere, men vi gætter på, at den må have trefaset oplader om bord og dermed adgang til 11 kW.

Bilen kan betragtes som en konkurrent til Tesla Model 3 og de kommende Audi e-tron GT og Polestar 2. Prismæssigt er der ingen informationer.

Der er en elmotor med 390 kW, svarende til 530 hk, der trækker baghjulene, og det skulle sikre en acceleration fra 0-100 km/t. på cirka fire sekunder. Senere kommer der muligvis en variant med to elmotorer, dvs. med træk på alle fire.

Virksomheden siger, at kræfterne er valgt til at afspejle kraften i en V8-motor i de nuværende BMW-modeller, og hævder, at det vil give ”en usædvanlig høj effektivitet”.

Bilen har i modsætning til mange andre elbiler ikke noget ekstra lille bagagerum ude foran. Med fire døre hævder BMW, at kabinen bliver mere rummelig, end det sportslige design ellers lægger op til.

BMW i4 Concepts interiør fortjener bestemt også en vis opmærksomhed, for det står klart, at bilen har flere unikke funktioner, som ikke ses på nogle af mærkets andre biler. For det første debuterer det buede panel, der integrerer både den digitale klynge af instrumenter med en stor infotainmentskærm i den nye elbil, og BMW ser ud til også at have fjernet fysiske knapper til klimaindstillingerne.

BMW Curved Display er navnet på den nye instrumentering og giver føreren mulighed for at vælge mellem tre forskellige Experience Modes; ”Core”, ”Sport” og ”Efficient”. De forskellige indstillinger har indflydelse på, hvordan interiøret ser ud og ændrer display og grafik efter eget valg.

Bilen får stor bagklap og fire sidedøre. BMW lover god plads i kabinen og en rækkevidde op til 600 km. Foto: BMW
Interiøret består især af en enorm buet skærm, og der er ikke mange klassiske knapper til betjening. Foto: BMW
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
112

Ubudne gæster gik amok i lerduer

112

Stjålet hjelm smidt imod rude

Læserbrev For abonnenter

Kamp mod corona berettiger meget, men: Der er også en grænse

Regeringer verden over krænker fundamentale frihedsrettigheder for at bekæmpe corona. Værst i lande med udemokratiske regimer, men også Danmark kan være med. Det er en farlig udvikling. Krisen er så enorm, at vi selv i åbne demokratier må acceptere, at nogle af vores frihedsrettigheder sættes på pause. Det kan være retten til at måtte forsamle sig og bevæge sig frit. Det afgørende er ikke at gå for langt. Det har mange gjort. I Kina var og er det ikke sundt at kritisere diktaturets indsats mod corona. I Cambodia er 17 anholdt for at sprede "falske nyheder". I Tyrkiet er 19 anholdt for blandt andet at skrive, at corona var mere udbredt, end myndighederne sagde. I Ungarn er premierminister Viktor Orbán nu reelt diktator, efter at parlamentet har bemyndiget ham til på ubestemt tid at kunne regere per dekret, altså uden politisk flertal. Samtidig vedtog parlamentet en lov, som giver op til fem års fængsel for at offentliggøre "falske informationer". Så vidt er vi ikke i Danmark, men Mette Frederiksens regering er to gange blevet stoppet i forsøget på at gå for langt. I sit udkast til den første hastelov foreslog regeringen at bemyndige sundhedsministeren til at lade myndigheder trænge ind i private hjem uden dommerkendelse, hvis der var mistanke om smitte. I udspillet til den anden hastelov, som blev vedtaget sent tirsdag aften, ville regeringen give Styrelsen for Patientsikkerhed adgang til borgernes dankorttransaktioner for at spore potentielt coronasmittede – også uden dommerkendelse. Også dét blev heldigvis stoppet. I begge tilfælde demonstrerede Socialdemokratiet, hvad det har gjort siden sin valgsejr: Man er tilhænger af en meget stærk stat, som gerne må gribe dybt ind i borgernes private liv, hvis det tjener, hvad partiet opfatter som fællesskabets bedste. Men det sætter Grundloven faktisk grænser for, og det er godt, at nogle partier i Folketinget stadig har den som ledestjerne. Coronakrisen berettiger mange indgreb, men der er også en grænse.

Annonce