Annonce
Biler

BMW 320d Touring er årets firmabil

BMW 3-serie Touring er firmaklassens ubetinget mest køreglade bil. Den er samtidig komfortabel nok til lange stræk. Foto: Jonas Ahlstrøm
Den nye BMW 320d Touring vinder titlen som Businessbilen 2020 foran Mercedes C-Klasse og Volvo V60.

Sjældent har finalefeltet haft så fuldbyrdede konkurrenter, og aldrig har slutspurten været så tæt som til kåringen af Businessbilen 2020. Her bestod slutrunden ikke alene af tre premiumbiler, hvor alle i princippet kunne være en værdig vinder. De endelige stemmer i finalefeltet lå også meget tæt. Det blev dog den nye BMW 320d Touring, som trak det længste strå med en kneben sejr foran Mercedes C-Klasse 220d stationcar og Volvo V60 D4.

Her var dyder som sportslige køreegenskaber, fin komfort, moderne motorer og et nyt brugervenligt infotainmentsystem med til at bringe 3-serien i mål som vinder.

Kåringen, som var udført af fagforeningen Business Danmark, foregik over to dage på Fyn. Her testede en jury bestående af otte professionelle firmabilister, der kører op mod 90.000 kilometer årligt, en fysioterapeut og to motorjournalister en halv snes af årets mest relevante firmabiler.

De andre biler, som måtte køre hjem med uforrettet sag, var Audi A4, VW Passat, Ford Mondeo, Skoda Superb, Peugeot 508, Toyota Camry og Kia Optima.

Alle de deltagende biler var stationcars med automatgear og dieselmotorer på 150 hk-190 hk. Toyota Camry fås dog kun som sedan og med hybridteknik, mens Kia Optima er en plug-in-hybrid.

Annonce

Årets Firmabil 2020

Business Danmark kårer i år Årets Firmabil for 14. gang. Juryen består af otte professionelle firmabilister, to motorjournalister og en fysioterapeut, som bedømmer ergonomi i bilerne.

Arbejdet med test samt kåringen foregår over to dage i Middelfart. Her vurderer juryen blandt andet bilerne på køreegenskaber, komfort, sæder, ergonomi, økonomi og udstyr.

I år deltager 10 biler. Det er ni stationcars og en sedan. De otte har dieselmotor og automatgear, en er en hybrid med benzinmotor og en er opladningshybrid med benzinmotor.

Alle har i basisversionerne en beskatningsværdi på lige omkring 400.000 kroner.Tidligere vindere2007: Mazda6 2,0

2008: VW Passat 2,0 TDI

2009: VW Passat 2,0 TDI

2010: Opel Insignia 160 CDTI

2011: Audi A4 2,0 TDI

2012: VW Passat 1,6 BMT

2013: Volvo V40D2

2014: Skoda Octavia 2,0 TDi elegance Combi

2015: Ford Mondeo 2,0 TDCi 180 Titanium

2016: Ford Mondeo 2,0 TDCi 180 Titanium

2017: Renault Talisman 160 hk DCi Intense

2018: Opel Insignia Sportstourer 2,0 turbo D Dynamic

2019: Volvo V60 D4 aut. Momentum

Kan det hele

Vinderbilen starter fra godt 408.000 kroner i beskatning for en BMW 320d Connected Touring aut. Det er ikke feltets billigste, men den tyske atlet vinder til gengæld samlet på de fleste discipliner.

Til den pris får man en bil, som sætter nye standarder for, hvor velkørende en firmabil kan være. Den byder på et fornemt kompromis mellem sportsligt præcist antrit og komfort og har en vifte af økonomiske og letløbende motorer, avancerede sikkerhedssystemer samt feltets mest komplette og brugervenlige infotainment-system.

Lars Bundgaard, der er formand for Trafikpolitisk Udvalg hos Business Danmark, uddyber, hvad der ligger bag valget.

- BMW 320d Touring er en vinder, som har de klassiske firmabilsdyder. Men den er samtidig en bil, hvor der er lagt vægt på køreglæde og fantastiske køreegenskaber uden at gå på kompromis med komforten. Tag dertil et meget brugervenligt infotainmentsystem og mulighed for avanceret sikkerhedsudstyr, siger Lars Bundgaard.

Den helt nye BMW 3-serie Touring er Businessbilen 2020. Den helt nye model hentede sejren, da en jury på otte professionelle bilister, to motorjournalister og en fysioterapeut vurderede en halv snes af årets mest spændende firmabiler. Foto: Jonas Ahlstrøm
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Innovest 2: Lad der ikke gå sognepolitik i sagen

Læserbrev: På tirsdag skal Byrådet behandle sagen omkring Innovest2. Jeg har en stor bekymring i forhold til at flytte jobcenteret ud af midtbyen og derved miste cirka 24.000 besøgende, samt ikke mindst cirka 150 arbejdspladser i Skjern centrum - stik imod alle ekspertanbefalinger omkring en aktiv handelsby. I Økonomiudvalget har vi drøftet sagen ad flere omgange, og har indsnævret sagen til tre mulige scenarier, hvor vi i alle scenarier beholder Borgerservice i Skjern midtby, så langt så godt! De tre scenarier er som følger: Scenarie A: Beskæftigelse flyttes til Innovest2 og Borgerservice til biblioteket. Scenarie B: Beskæftigelse flyttes til Innovest2 og Borgerservice til biblioteket samtidig med at Land By og Kultur flyttes fra Ringkøbing til Innovest2. Scenarie C: Alt bliver, hvor det er, og der igangsættes renovation af Finderupsvej 7 og 9. Jeg mener faktisk, det optimale scenarie er, kun at flytte LBK fra den dyrt lejede Vestas bygning på havnen i Ringkøbing til Innovest2. Da vi i sin tid flyttede LBK fra Tarm til Ringkøbing var vi enige om, at det var en midlertidig flytning, og nu har vi så muligheden for at flytte LBK tilbage til området, samtidig med at det kan være med til at styrke igangsætningen til et Innovest2. Vil det så ikke have betydning for handelslivet i Ringkøbing? Jo, men ikke i samme omfang, som hvis man flytter Borgerservice og Jobcenteret fra Skjern midtby. Sammenlagt har Borgerservice og Jobcenteret 40.000 besøgende om året. LBK er ikke på samme måde et servicecenter, der modtager mange borgerbesøg. Desuden er beliggenheden på havnen i Ringkøbing helt unik, og vel måske den absolut bedste beliggenhed i kommunen. En sådan beliggenhed skal vi ikke fylde op med kommunale arbejdspladser, her kunne i stedet ligge attraktive lejligheder. På trods af mange gode argumenter samt store synenergier ved at placere LBK ved siden af RKSK forsyning i Inovest, og en yderst attraktiv business case, der viser en tilbagebetalingstid på kun 15-16 år, fornemmer jeg, at der er gået ”sognepolitik” i sagen, og en del byrådspolitikere ikke vil være med til at flytte arbejdspladser fra Ringkøbing til Skjern. Skal vi alene flytte Jobcenteret, for at hjælpe Innovest2 på vej, som forslået i scenarie 1, er det for mig vigtigt, at der kommer noget andet end bare lejligheder på Finderupsvej. Der bør i givet fald stilles konkrete krav og laves restriktioner, således der er en garanti for, der kommet aktivitet, som skaber liv i midtbyen, som også handelsforeningen og Gentænk Skjern anbefaler, for at de kan bakke op. Desværre har jeg lyttet mig til, at der ikke kan gives garantier eller laves restriktioner for Finderupsvej, og det er heller ikke en del af de forskellige scenarier, vi skal stemme om tirsdag. I stedet er der lagt op til at lade det være op til en kommende køber, hvad der skal være på grunden, dermed må man formode, at der alene bliver boliger. De ellers gode tanker og ideer fra Borgermødet i Kulturcenteret er derfor intet værd, og hvorfor så afholde et borgermøde, hvis man ikke lytter til borgerne? Såfremt der ikke bliver stillet garantier for aktivitet på Finderupsvej ved en udflytning af Jobcenteret, vil det være min indstilling at stemme for scenarie 3, nemlig at vi intet flytter men i stedet igangsætter renovering af Finderupsvej 7-9. Dette vil i øvrigt også være til glæde for de mange borgere, som har udtrykt bekymring omkring en udflytning til Innovest, da der i dag allerede er store trafikale udfordringer i området omkring Innovest og Skolebyen og meget lidt offentlig transport.

Ringkøbing-Skjern For abonnenter

Sidste bold er endnu ikke slået: 20 års kamp om rigmandens ulovlige tennisbane på Klitten

Annonce