x
Annonce
Udland

Bloomberg fik udfordrende debut i aggressiv demokratisk debat

Mike Blake/Reuters
Milliardæren Michael Bloomberg blev i sin første tv-debat angrebet af de øvrige demokratiske kandidater.

Milliardæren Michael Bloomberg mødte for første gang sine konkurrenter i kampen om at blive Demokraternes præsidentkandidat i en tv-debat natten til torsdag dansk tid.

Annonce

Bølgerne gik højt på debatscenen i Las Vegas i Nevada forud for lørdagens vælgermøder i delstaten.

Debatten, som er den niende af sin slags, bliver af The Guardian kåret som den mest "intense og krigeriske" hidtil.

Bloomberg, der er tidligere borgmester i New York City, blev angrebet intet mindre end ti gange i debattens første ti minutter, viser en opgørelse fra NBC News.

Særligt senator Elizabeth Warren var efter Bloomberg.

- Demokraterne tager en kæmpe risiko, hvis vi erstatter en arrogant milliardær med en anden, sagde Warren med henvisning til den siddende republikanske præsident, Donald Trump.

Også den tidligere borgmester Pete Buttigieg langede hårdt ud efter den nye kandidat på scenen.

- Lad os vælge en kandidat, der rent faktisk er demokrat, sagde han.

Den hårde tone mellem kandidaterne udfoldede sig som en "decideret kamp på scenen", hvilket ifølge en analyse fra NBC News var tiltrængt.

- De demokratiske vælgere vil gerne vide, hvem der kan vinde en kamp mod præsident Donald Trump, skriver det amerikanske medie.

Senator Bernie Sanders indtog scenen som den foreløbige favorit efter gode resultater ved de første primærvalg i Iowa og New Hampshire.

Onsdag stod Sanders til 32 procents opbakning fra de demokratiske vælgere i en national meningsmåling fra The Washington Post og NBC News.

Han efterfølges af den forhenværende favorit, tidligere vicepræsident Joe Biden, der står til 16 procent.

Men Bloomberg er gået stærkt frem i meningsmålingerne, efter at han har brugt store beløb på at føre valgkamp gennem tv-reklamer.

Forud for debatten stod han på den nationale meningsmåling til 14 procent efterfulgt af Elizabeth Warren, der stod til 12 procent.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce

Seneste nyt

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Alt udsolgt midt i corona-hjemsøgelsen

Dagens gode lokale erhvervsnyhed i går var, at Lalandia nu har solgt samtlige 440 feriehuse i den kommende feriepark i Søndervig. Nogle af os husker sikkert, hvordan de første ferieparkplaner i Søndervig blev stoppet af finanskrisen i 2008, og det tog årevis og et gigantisk benarbejde fra projektmager Keld Hansens side at få pustet nyt liv i projektet igen. Sådan ser det heldigvis ikke ud til at ende denne gang. Ingen af os ved, hvor landet lander økonomisk, når corona-krisen engang er slut; sjovt bliver det ikke, så meget er sikkert. Men folk har altså ikke mistet modet til at investere i feriehusprojektet i Søndervig, og det er positivt af flere grunde. For det første er det med til at sikre, at projektet bliver gennemført, og det er endnu vigtigere, end det var før coronakrisen; det vil tilføre turismen i vort område et kvalitetsløft, vi får brug for i efter-corona-verdenen. Lalandia vil være endnu en grund til at vælge at tage på ferie i vort område frem for andre steder. For det andet bidrager Lalandia-byggeriet og de investeringer i infrastrukturen i området, som det medfører, til at skabe aktivitet i lokalsamfundet, både i byggefasen og i den efterfølgende driftsfase. Det er vigtigt, for vi må regne med, at arbejdsløsheden stiger voldsomt, i alt fald i en periode, og derfor har vi brug for alle de arbejdspladser, vi kan skaffe. For det tredje - og det er ikke det mindst vigtige - vil synet af, at der sker noget, at der er gang i byggeaktiviteterne, være med til at løfte optimismen og troen på, at samfundet ikke er kastet ned i en afgrundsdyb depression. Noget af det mest nedslående ved finanskrisen i 2008 var netop, at alt i en periode gik i stå. Der er ingen grund til at besmykke virkeligheden. Lige nu står vi midt i den værste krise, økonomisk og sundhedsmæssigt, nogen af os kan huske. Hvordan verden ser ud på den anden side af tunnellen, ved vi selvsagt ikke. Derfor er det også så vigtigt at glæde sig over det, der trods alt peger hen imod fremtidig vækst og udvikling i vort område. Hvem ved - måske god plads og masser af frisk luft fremover vil være et af de bedste turistmæssige salgsargumenter. Det kan vi alt fald byde på her i Naturens Rige.

Ringkøbing

Mor til fire: - Det er op til mig at vælge, om jeg sender mine børn afsted

Annonce