Annonce
Sport

Blichfeldt går kold mod All England-mester ved VM

Vincent Kessler/Reuters
Mia Blichfeldt leverede en flot præstation, men tabte VM-kvartfinalen mod kineseren Chen Yu Fei.

Den danske badmintonspiller Mia Blichfeldt var tæt på at levere karrierens største resultat, men det endte med exit i VM-kvartfinalen.

Den 22-årige dansker var foran i tredje sæt mod den fjerdeseedede kineser Chen Yu Fei, som er forsvarende All England-mester, men det endte med et nederlag på 17-21, 21-18 og 15-21.

Blichfeldt førte 15-12 i tredje sæt, men tabte så ni point på stribe.

Hun var flot med fra starten af kampen og var med i det meste af første sæt, selv om kineseren fra 8-8 hele tiden var foran.

Fem point på stribe til Chen Yu Fei fra 14-13 til 19-13 lignede en afgørelse på sættet, men Blichfeldt fik kæmpet sig flot op på 17-19. Herfra tog kineseren dog de to sidste point til sætsejr.

Til gengæld blev andet sæt indledt med stærk rød-hvid dominans, og efter flere flotte vinderslag kunne Blichfeldt notere en 11-5-føring ved opholdet.

Chen Yu Fei kom dog stærkere ud til anden halvdel af sættet, hvor hun fik mere held med at diktere tempoet i duellerne, og Blichfeldts fejlrate steg.

Ret hurtigt var kineseren oppe på 12-13, og flere gange så man Blichfeldt gå og ryste benene mellem duellerne.

Om det var trætte ben eller lidt nervøsitet, skal være usagt, men overtaget var tippet. Det lykkedes dog danskeren at holde hovedet koldt og tilstrækkeligt gang i benene.

Hun rykkede afgørende fra til 19-15, og en afgørelse i tre sæt blev sikret med 21-18.

Momentum var rykket i dansk retning, og skriget og den knyttede næve, som hun lukkede andet sæt med, blev taget med ind i en god start på afgørende sæt.

Hun tog teten med en føring på 5-1, men Chen Yu Fei kom igen og fik kontakt ved 7-7.

Ved sidebyttet hed det 11-9 i dansk favør, og det var tydeligt, at fysikken - eller hvad der måtte være tilbage af den - ville blive en afgørende faktor.

Det så længe ud til, at Blichfeldt havde mest tilbage i tanken og kom på 15-12, men så gik hun i stå. Helt i stå.

Fejlene stod i kø, og efter ni kinesiske point på stribe var semifinalen og dermed en sikret medalje væk.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Dagbladet mener: Giv lufthavnen en blød landing

For en god måneds tid siden lykkedes det atter Stauning Lufthavn at holde propellen i luften - i hvert fald for en tid. Den lille lufthavn med den dårlige økonomi fik bevilget et krisetilskud på 2,5 millioner kroner fra byrådet. Vel at mærke oveni de knap to millioner kroner, som kommune i forvejen årligt poster i den. De seneste godt 25 år har kommunen hældt omkring 50 millioner kroner i Stauning Lufthavn, og efterhånden må man spørge sig selv, hvornår kassen skal klappe i. Er det virkelig en kommunal kerneopgave at drive en lufthavn, hvor underskuddet vokser i takt med, at antallet af fly falder? Nu foreslår pilot og tidligere direktør for flyselskabet Cimber, Jørgen Nielsen fra Sønderborg, at lufthavnen omdannes til en flyveplads og eventpark. Han foreslår, at arealerne kan bruges til weekend-arrangementer med bilræs, koncerter, småflysreparationer og flyturisme. Han foreslår også at etablere dronecenter og skoleflyvning, aktiviteter lufthavnen allerede er i fuld gang med. Vel at mærke alle initiativer, som ikke kommer til at koste skatteborgerne knap to millioner i årlig støtte - foruden diverse dyre redningskranse. Prisen er, at lufthavnen ikke vil have samme grad af bemanding som nu blandt andet i kontroltårnet, men igen må man spørge sig selv, hvorfor Ringkøbing-Skjern partout skal have en lufthavn med fuld bemanding? Specielt ikke når alternativet er en prisbilligere løsning, der samtidig kan være rammen om kulturelle arrangementer. Det med kultur er nemlig noget, vi kan her i kommunen. Hvad havne angår, er man nok bedre til fiskeri- og lystbådehavne her i området - end til lufthavne. Kommunen er desuden allerede medejer af Midtjyllands Lufthavn i Karup. Det vil måske være en bitter pille at sluge for nogle, at man ikke kan opretholde en lufthavn, trods de mange millioner man har smidt efter den. Men på et tidspunkt må man trække en streg og erkende, at man ikke skal i den retning og se sig om efter en ny vej. Det kunne passende være den vej som en tidligere flychef - på eget initiativ i øvrigt - foreslår.

Annonce