Annonce
Biler

Blødere linjer til eksklusiv elektrisk mikrobil

De små elektriske Smart, som denne EQ Smart Fortwo, får et mindre facelift med blødere linjer. Foto: Smart
Let ændret front på de små elektriske Smart-modeller, der dog stadig har en minimal rækkevidde.

En lidt mere strømlinet front. Det er et af de klare signaler på et mindre facelift for de minimale, men eksklusive Smart EQ Fortwo-, Smart EQ Fortwo Cabrio- og Smart EQ Forfour-modeller.

Benzinmotoren i modellerne forsvandt i fjor, hvor de udelukkende blev lanceret med eldrift under EQ-navnet. Rækkevidden er dog omkring beskedne 135 kilometer efter WLTP-skalaen. Til gengæld kan opladningen gå tjept. Selv om 22 kW er det maksimale, som bilerne kan lade med, sker det med trefaset opladning, så bilen kan komme op på 80 procents kapacitet på 40 minutter. Her kan ladetiden overvåges med en app.

Elmotoren yder 60 kW, svarende til 82 hk, mens momentet er på 160 Nm. Det giver en acceleration fra 0 til 100 kilometer i timen på 11,6 sekunder. De kommer ikke meget højere, for den officielle topfart er 100 kilometer i timen.

Med priser, som starter fra små 179.000 kroner for den billigste Fortwo-model, er vi dog i de højere luftlag. Den firesæders Forfour starter fra 201.000 kroner, mens cabrioleten ligger fra 237.000 kroner.

Firesæders konkurrenter som Seat Mii Electric, Skoda Citigoe iV og VW e-Up, der alle har rækkevidder på 260 kilometer, er dog billigere og fås fra 150.000-163.000 kroner.

Annonce

Smart

Det er Mercedes, som står bag Smart, der omfatter enkle bybiler, som er under tre meter. Første generation kom i 1998, anden generation i 2007, mens den nyeste er fra 2014. Den baghjulstrukne bil er i seneste generation udviklet sammen med Renault og søstermodel til Renault Twingo. Den findes som den topersoners, Smart Fortwo, der også fås som cabriolet, og den firepersoners Smart Forfour.

Den trecylindrede 1,0-liters benzinmotor i Smart forsvandt i fjor, hvor de elektriske EQ-modeller kom på banen. Renault Twingo, der kun fås i en firepersoners version, findes i dag kun med benzinmotor, mens en elektrisk version er på vej.

Force i storbyen

Vi testede i efteråret den første EQ Fortwo-elvariant før det seneste facelift og må konstatere, at det ligesom forgængerne er en rustik bil. Den har først og fremmest sin force i storbyen, hvor det er en fordel at være liden. Men på længere stræk er den ujævne komfort og korte rækkevidde en hæmsko.

Køberne kan vælge mellem udstyrslinjerne Advanced, Premium og Exclusive, mens bilerne kan gøres personlige med en stribe stylingmuligheder, som endda omfatter træindlæg i kabinen. Billigste variant har klimaanlæg og fartpilot, men ingen automatisk nødbremse.

Smart ejes af Mercedes og har Renault Twingo som søstermodel til den firesæders Smart Forfour. Twingo findes fortsat med benzinmotor, men den kommer også med elektrisk drift.

De små elbiler har en rækkevidde på 135 km. Til gengæld kan batteriet lades 80 pct. op på 40 minutter ved en af de offentlige ladestandere. Foto: Smart
Selv om de er rustikke, kan Smart-modellerne gøres personlige med en række styling-elementer, som f.eks. træindlæg. Foto: Smart
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Forskelsbehandling: For regeringen er staten vigtigere end børnene

Læserbrev: Regeringen har sammen med støttepartierne vedtaget, at der nu endelig skal sendes penge ud til de trængte børneinstitutioner. Det er også på tide, at vores børn og pædagoger får bedre vilkår. Dog sniger sig en forskelsbehandling ind, som gør det tydeligt for mig, at regeringen og “børnenes statsminister” er mere statens minister end børnenes. Pengene går kun til de offentlige institutioner. Så er du forældre til et barn og har valgt en anden pasning en statens - det kan være, fordi du vil have mindre digitalisering, en særlig kost eller et bestemt værdigrundlag - ja så er dine børn ikke ligeså vigtige for regeringen som dem i offentlig pasning. Regeringen vil med sit forslag sikre, at den statslige opdragelse i den offentlige pasning bliver bedre. Det er altså vigtigere for regeringen at sikre statens opdragelse af børnene end det er at sikre forældrenes frie valg. Nogle vil mene, at forældre selv kan betale for at vælge staten fra. Det gør de også. For mig er det vigtige barnet. Som skattebetaler vil jeg gerne, at skattekronerne går lige til alle børn - uanset hvor de er passet. Det handler om at sikre lige mulighed for alle forældre og alle børn. Det er frihed og børnevelfærd. At favoriserer offentlige institutioner er for mig et tydeligt tegn på en regering, der har mere fokus på staten end på barnet.

Annonce