Annonce
Indland

Betjente på hesteryg skal skabe tryghed ved Folkemødet

Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix
Betonklodser, indrejsetilsyn og øget antal betjente skal sikre ro ved Folkemødet, der begynder torsdag.

Betjente, der rider rundt på hesteryg, vil være et syn, som besøgende på årets Folkemøde på Bornholm, kan støde på.

Politihestene med de fodboldklingende navne Inzaghi, Figo, Isco og Buffon vil nemlig deltage ved Folkemødet.

- De skal virke for tryghed og samtidig udføre en honorær opgave - selv om der ikke er kongelige med. Det kunne også være et ministerbesøg eller et udenlandsk statsoverhoved, der bruger man også hestene, fortæller Mikael Schollert, der er presseansvarlig ved Bornholms Politi.

Han påpeger samtidig, at en af fordelene ved, at politiet er til hest, er, at det giver betjente et "fantastisk overblik".

Politihestene indgår i en større koordineret opgave, der skal sikre ro omkring Folkemødet.

- Det er politiets opgave at sikre, at Folkemødet bliver afholdt festligt, folkeligt og fornøjeligt, siger Schollert.

Han siger, at hele Bornholms Politi vil være en del af bemandingen. Derudover vil politikredsen modtage hjælp og ekstra bemanding fra andre af landets politikredse, som de tidligere år.

- Der er en generel terrortrussel mod Danmark. Hvis der skulle ske noget ved Folkemødet, så ligger vi langt væk i forhold til at få hjælp, siger Schollert og forsætter:

- Derfor har vi allerede fra start af et større antal politifolk herovre.

Politiet har blandt andet fået Allinge Kommune til at opsætte betonklodser, der skal sikre, at ingen kan køre ind i byen, hvor mødet finder sted.

Som en del af sikkerhedstiltagene omkring mødet har der den sidste uge været et tilsyn af indrejsende på øen.

Siden 2011 har Folkemødet været afholdt på Bornholm. I år begynder mødet torsdag 13. juni og slutter igen søndag 16. juni.

Til og med 2014 stod Bornholms Politi stort set selv for sikkerheden i forbindelse med Folkemødet.

Men efter at Omar el-Hussein i 2015 dræbte to personer ved et angreb på Krudttønden og synagogen i Krystalgade i København, blev sikkerheden opjusteret. Øens politi fik derfor brug for assistance udefra.

Sidste år deltog omkring 113.000 mennesker i Folkemødet, hvor der blev afholdt cirka 3000 debatter og arrangementer i løbet af mødets fire dage.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Dagbladet mener: Giv lufthavnen en blød landing

For en god måneds tid siden lykkedes det atter Stauning Lufthavn at holde propellen i luften - i hvert fald for en tid. Den lille lufthavn med den dårlige økonomi fik bevilget et krisetilskud på 2,5 millioner kroner fra byrådet. Vel at mærke oveni de knap to millioner kroner, som kommune i forvejen årligt poster i den. De seneste godt 25 år har kommunen hældt omkring 50 millioner kroner i Stauning Lufthavn, og efterhånden må man spørge sig selv, hvornår kassen skal klappe i. Er det virkelig en kommunal kerneopgave at drive en lufthavn, hvor underskuddet vokser i takt med, at antallet af fly falder? Nu foreslår pilot og tidligere direktør for flyselskabet Cimber, Jørgen Nielsen fra Sønderborg, at lufthavnen omdannes til en flyveplads og eventpark. Han foreslår, at arealerne kan bruges til weekend-arrangementer med bilræs, koncerter, småflysreparationer og flyturisme. Han foreslår også at etablere dronecenter og skoleflyvning, aktiviteter lufthavnen allerede er i fuld gang med. Vel at mærke alle initiativer, som ikke kommer til at koste skatteborgerne knap to millioner i årlig støtte - foruden diverse dyre redningskranse. Prisen er, at lufthavnen ikke vil have samme grad af bemanding som nu blandt andet i kontroltårnet, men igen må man spørge sig selv, hvorfor Ringkøbing-Skjern partout skal have en lufthavn med fuld bemanding? Specielt ikke når alternativet er en prisbilligere løsning, der samtidig kan være rammen om kulturelle arrangementer. Det med kultur er nemlig noget, vi kan her i kommunen. Hvad havne angår, er man nok bedre til fiskeri- og lystbådehavne her i området - end til lufthavne. Kommunen er desuden allerede medejer af Midtjyllands Lufthavn i Karup. Det vil måske være en bitter pille at sluge for nogle, at man ikke kan opretholde en lufthavn, trods de mange millioner man har smidt efter den. Men på et tidspunkt må man trække en streg og erkende, at man ikke skal i den retning og se sig om efter en ny vej. Det kunne passende være den vej som en tidligere flychef - på eget initiativ i øvrigt - foreslår.

Annonce