Annonce
Læserbrev

Beskæftigelsesindsats: En urimelig pukkel venter efter genåbningen

Annonce

Læserbrev: En halv million samtaler. Det er, hvad der venter de ansatte i landets jobcentre, der åbner i en blanding af hastværk og usikkerhed, som kan gå ud over både de ledige og sagsbehandlerne i kommuner og a-kasser.

Beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard (S) har udsendt en bekendtgørelse om genåbning af jobcentrene, der allerede fra onsdag 27. maj kan genoptage det fysiske arbejde vest for Storebælt, mens indsatsen fortsætter digitalt øst for Storebælt.

Som afdelingsformand for HK MidtVest var det med blandede følelser, at jeg tog imod bekendtgørelsen.

Grundlæggende er det godt, at vi kan komme i gang med at formidle job til vores ledige kolleger. Men jeg er bekymret for, at hastværket med at få åbnet beskæftigelsesindsatsen risikerer at gå ud over både de ledige og sagsbehandlerne i kommuner og a-kasser.

Der skal holdes flere end 500.000 samtaler, inden sommeren er gået, for at leve op til lovkravet. Det er et enormt pres at sætte jobcentre og a-kasser under, og det er de ledige, der i sidste ende betaler prisen.

Vores medlemmer i jobcentrene er selvfølgelig ivrige efter at komme tilbage på deres arbejdsplads og give borgere og virksomheder den bedst mulige hjælp. Men det skal også hænge sammen.

Derudover har vi behov for, at det står klart, hvordan reglerne om undtagelse fra rådighedskravet for personer i risikogruppen skal administreres. Det er ikke noget, der skal tages i klagesystemet med flere måneders forsinkelse.

Genåbningen af beskæftigelsesindsatsen giver dog en unik mulighed for at fokusere indsatsen den kommende tid.

Det vil være oplagt at sætte ekstra ind over for de ledige, der nærmer sig enden på deres 2-årige dagpengeperiode. Hvis det stod til HK, bør ingen falde ud af dagpengesystemet i 2020. Samtidig skal de ledige ikke spilde tiden men have mulighed for at uddanne sig, mens de søger næste job. Der skal skrues kraftigt op på mulighederne, og flere skal have lov at tage imod uddannelse.

Og giv så medarbejderne friere hænder til at foretage opfølgning ud fra en faglig vurdering af, hvad der giver bedst mening for den enkelte. Der er for eksempel rigtig gode erfaringer med telefonisk og digital kontakt under den delvise suspension af beskæftigelsesindsatsen.

Det bør der fortsat være mulighed for også efter den 1. oktober. Både for borgernes skyld og for medarbejdernes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce