Annonce
Navne

Bent Pauli Madsen var et usædvanligt menneske der vil blive husket og savnet af mange

Bent Pauli Madsen var tidligere dykker og havde blandt andet denne siderude fra cockpittet på den Lancaster, der faldt ned i Ringkøbing Fjord. Arkivfoto: Lars Kryger
Bent Pauli Madsen døde 2. januar, 83 år gammel. Gert Normann Andersen har skrevet mindeord om virksomhedsejeren, forretningsmanden, handelsmanden, dykkeren og bjergningsentreprenøren.
Annonce

Ringkøbing: Dagbladet har modtaget dette mindeord over Bent Pauli Madsen af Gert Normann Andersen, JD-Contractor og Sea War Museum Jutland:

Til minde om Bent Pauli Madsen fra Ringkøbing, som blev bisat fra kapellet i Ringkøbing fredag den 8. januar 2021

Bent Pauli var igennem mange år kendt i store kredse i både ind- og udland. Han var initiativrig og altid imødekommende, uanset hvem man var. Han var virksomhedsejer, forretningsmand, handelsmand, dykker og bjergningsentreprenør. Inden for alle disse områder fik han en stor kontaktflade med mange forbindelser overalt i Danmark og Nordeuropa

Jeg har selv kendt ham siden 1967. Han havde en maskinfabrik i Ringkøbing og blev kort efter uddannet som dykker på søværnets dykkerskole.

I de mange år, jeg har kendt ham, har han været meget foretagsom. Han fandt og påtog sig mange store opgaver, og jeg var så heldig at komme med på nogle af dem. Det var eksempelvis ved bjergning af skibe og fartøjer, som strandede på Jyllands vestkyst. Her skal nævnes en stor flydekran og en lægter med boremateriel, som strandede ved Bjerregård på Holmsland Klit i 1972. Dertil i de følgende år en række strandede eller sunkne fiskefartøjer, som enten blev bjerget eller fjernet. Ved disse arbejder kom jeg ind i billedet som dykker og sprængningsekspert og var på den måde med til de fleste af disse opgaver fra 1972 og fremefter.

Pauli fik hurtig nogle store kraner og bjergningskøretøjer og lærte sideløbende om bjergning, fastgørelse og trækkraft, så skibe og gods kunne trækkes ind eller ud uden at blive ødelagt.

Også den meget store tyske radarbunker ved Nymindegab fik han til opgave at fjerne, Den blev sprængt, hvorefter de store betonstykker blev nedgravet i klitten ved siden af underdelen af det store fundament. Andre betonkonstruktioner og vrag i landet blev sprængt, og da der skulle fjernes store tunge jernplader inde i den store silo i Ringkøbing, hang vi med skærebrændere oppe i 20 meters højde inde i siloen.

Dagenes højdepunkter under disse arbejder var samtalerne, når nogen gav kage, og vi fik kaffe, eller når Bent Pauli ved arbejdets færdiggørelse gav mad på nærmeste restaurant.

Gamle skibsvrag fik også hans interesse, og da vi under eftersøgningen af HMS St. George fandt det store sværanker i 1971, blev det straks et projekt for Bent Pauli at bjerge dette anker. Det lykkedes efter nogle forsøg, hvorefter det blev transporteret til Ringkøbing for at blive opstillet der. Senere kom ankeret til Thorsminde, hvor det står i dag. Hele denne historie kan læses i skriftet "Dykninger ved vraget af HMS St. George".

I 1970 var han den første til sammen med andre dykkere fra Ringkøbing at dykke ved den britiske Lancaster, som styrtede ned i Ringkøbing Fjord ud for den gamle sportsplads. Herfra bjergede de flere interessante dele.

Også andre vrag og særligt historien fik hans store interesse, hvorfor han sideløbende med sit arbejde som opkøber og handelsmand samlede historiske effekter fra især 2. verdenskrig. Han opkøbte meget på forsvarets auktioner i både Danmark og Tyskland. I starten oprettede han en army-butik hvor han solgte disse militærgenstande. Senere blev det til alt, fra Jeeps til store bæltekøretøjer med tilbehør, som blev opkøbt og videresolgt. Sidst var det de store Tatra-lastbiler og bjergningskøretøjer, som han videresolgte til mange lande, nogle så langt væk som i Afrika. På et tidspunkt arbejdede han selv i Nigeria.

Han ville gerne selv have oprettet et museum med de historiske genstande, han havde samlet. Ingen af de eksisterende museer var interesserede nok, til at stille bygninger eller faciliteter til rådighed for udstillinger. Det endte derfor med, at nogle af de mest spændende ting blev solgt til højstbydende.


Da Sea War Museum i Thyborøn blev oprettet i 2015, blev han meget begejstret for dette museum og stillede gavmildt det til rådighed, som han havde fra første verdenskrig, og som passede ind i udstillingen.

Gert Normann Andersen


Da Sea War Museum i Thyborøn blev oprettet i 2015, blev han meget begejstret for dette museum og stillede gavmildt det til rådighed, som han havde fra første verdenskrig, og som passede ind i udstillingen.

Han blev også medlem af museets støtteforening, Maritimhistorisk Selskab, hvor han donerede ting fra anden verdenskrig til udstillingen i Koldkrigsbunkeren i Thyborøn.

Et usædvanligt menneske er gået bort, og han vil blive husket og savnet af mange!

Æret være hans minde.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Coronavirus

Ny melding fra Pfizer: Vil levere vaccinedoser som lovet fra 25. januar

Annonce