Annonce
Vestjylland

Batteritog er perfekt for klimaet og passagererne - og løsningen er faktisk realistisk

Medlem af bestyrelsen for Midtjyske Jernbaner, regionsrådmedlem Torben Nørregaard, her forrest ved fremvisningen af Stadlers batteritog Flirt, som er en realistisk mulighed på strækningen mellem Skjern og Holstebro. Foto: Lars Kamstrup
Studietur har overbevist lokalt regionsrådmedlem om, at batteritog til strækningen mellem Skjern og Holstebro er langt den bedste og klimavenligste løsning - og det er realistisk

Ringkøbing/Skjern: Inden for en overskuelig årrække vil det måske være sprit-nye batteritog, der står på stationen i Skjern og udgør forbindelsen til Holstebro.

Det er i hvert tilfælde et realistisk scenarie. Fra udgangen af 2020 er det Midtjyske Jernbaner, der skal være operatør på strækningen mellem Skjern og Holstebro. Her er man i forvejen ved at finde en løsning på nye tog til Lemvigbanen, og her står batteritog øverst på ønskesedlen. Det vil være naturligt, at man i samme omgang også køber tog til Struer-Holstebro-strækningen, når man nu alligevel skal ud i et udbud, og der alligevel skal købes nye tog ind til begge strækninger.

Bestyrelsen for Midtjyske Jernbaner har netop været i Tyskland for at studere batteritog, og det er en optimistisk bestyrelse, der er kommet tilbage. Nu finder man det ikke bare realistisk, men vurderer det også som den helt rigtige løsning for togdrift i Vestjylland.

I bestyrelsen for Midtjyske Jernbaner sidder regionsrådmedlem Torben Nørregaard (V) fra Videbæk, og han var lige som sine bestyrelses-kollegaer imponeret over de muligheder, der er med batteritog.

- Det er jo oplagt, at hvis vi skal satse på batteritog til Lemvigbanen, så vil det være godt at tage Skjern-Holstebro med i samme ombæring. På den måde kan vi også se frem til super-moderne og klima-venlige tog på bane-strækningen mellem Skjern og Holstebro. Faktisk tror jeg, det er fremtiden, at alle de lokale togstrækninger i det midtjyske over en årrække skal over på batteritog, siger Torben Nørregaard.

Torben Nørregaard mener, det er den helt rigtige vej at gå.

- Det følger klima-debatten, at vi naturligvis skal have så grøn en løsning som muligt, og vi kan skifte dieseltogene ud. Batteritog har ingen CO2-udledning, og det passer som fod i hose til de klima-dagsordner og mål, vi har i Ringkøbing-Skjern Kommune. Vi - og for eksempel også Lemvig og Holstebro kommuner - har jo masser af vindmøller, så det er simpelthen oplagt, at vi her i Vestjylland skal være de første med batteritog, hvor vi bruger denne vandmølle-strøm.

På studieturen oplevede bestyrelsen for Midtjyske Jernbaner et besøg på togproducenten Stadlers afdeling i Berlin, og man besøgte det regionale trafikselskab i Slesvig-Holsten, som netop har bestilt 55 batteritog til de lokale baner syd for grænsen.

- Vi hørte om de erfaringer, de har gjort indtil videre, og det er erfaringer, vi kan koble os på. Det er helt oplagt med batteritog på de vestjyske strækninger. Batteritoget har en garanteret rækkevidde på 80 kilometer, og det passer til de strækninger, vi har. Infrastrukturen er altså i orden. Der skal bare stilles nogle opladestandere op på strategisk vigtige positioner. Det er mulighen for el-tog i Vestjylland. At sætte køreledninger op er en alt for dyr løsning. Til gengæld kan vi undlade de forurenende dieseltog, som også er meget dyrere i drift end batteritog - i hvert tilfælde med de elpriser vi har lige nu, siger Torben Nørregaard.

Hvis strækningen Skjern-Holstebro skal med, så kræver det opbakning fra Folketinget.

- Men med den klima-dagsorden, der er i dag, tror jeg bestemt, det er realistisk, vi kan få opbakning til det her. Diesel skal udfases som brændstof i den kollektive trafik. Jeg synes, det vil være et rigtig signal, som vi kan bruge udadtil, hvis vi kan få grøn en løsning med så mange fordele - og så er togene tilmed meget behagelige at køre i. De er stort set støjfri og kører virkelig godt. De er meget behagelige at køre i for passagererne, siger Torben Nørregaard, der var på en prøvetur, da bestyrelsen var i Berlin.

- Hvis vi skal have batteritog, skal det naturligvis sendes i udbud, da der er flere firmaer, der kan levere. Men på dette besøg fik vi vished om, at det er en realistisk løsning til en realistisk pris. Økonomisk vil det naturligvis være bedst, hvis der kan laves en samdrift med ens type tog på Lemvigbanen og strækningen Holstebro-Skjern, mener det lokale regionsrådmedlem.

Annonce
Formanden for Midtjyske Jernbaner, Arne Lægaard (nummer to fra venstre) om bord på batteritoget sammen med repræsentanter fra det svejtsiske firma Stadler, som viste toget frem. Foto: Lars Kamstrup
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder

De små snublesten - og det brændende spørgsmål til dig, der skændede gravstenene

Når du læser disse linjer, er jeg på vej mod Berlin. Engang Hitlers heilende nazi-inferno af en by. Senere en delt by, hvor murens iskolde zigzag-ar adskilte familier og venner. I dag en hjertelig og åben by, som - parallelt med alt det sprudlende og sjove - hele tiden minder verden om fortidens grusomheder. Berlin er byen, hvor mange tusinde Stolpersteine, snuble-sten, sætter små messing-mindesmærker i fortovene. Hver eneste sten er et minde over ét af de myrdede ofre for nazisterne. Messingstenene ligger foran de huse, hvor ofrene boede. På dem står der meget lidt og forfærdeligt meget: Et navn. En fødselsdato. En deportationsdato. Stedet for mordet: Auschwitz, Neuengamme, Sachsenhausen eller hvad dødsfabrikkerne ellers hed. Også på andre måder minder Berlin og Tyskland hele tiden sig selv og os andre om det, der aldrig må glemmes og aldrig må gentages. Som i den 19.000 kvadratmeter store 'skov' af betonsøjler, der er rejst tæt ved Brandenburger Tor til minde om de myrdede jøder. Som på Gleis 17 på S-bahnstation Grünewald - perronen, hvorfra nazisterne deporterede deres ofre direkte til udryddelseslejrene. Som i det jødiske museum, hvor arkitektur og udstilling i forening gør den besøgende svimmel og kvalm. Som gennem sporene efter Berlinmuren; spor, som man igen kun ser, hvis man kigger ned på fortovet netop der, hvor zigzag-arret er markeret. Over gadeplan er Øst- og Vestberlin i dag mange steder svære at skelne fra hinanden. Det samme er vi mennesker, når vi kigger ordentligt på hinanden. Er du jøde, asatroende eller grundtvigianer? Buddhist? Missionsk? Muslim? Katolik? Ateist? Hvad du end tror eller ikke tror på; uanset din hudfarve og din herkomst - så er du et menneske. Du skal behandles som ét, ligesom du skal behandle andre som netop det, de er: Mennesker. Tysklands mange 'Denkmahls' holder erindringens sår åbne for de, der tør røre ved dem. Når jeg om lidt går rundt i Berlin, vil jeg som altid kigge ned mod snublestenene i respekt for dem, der blev myrdet. Når jeg ser op igen, ville jeg gerne - ansigt til ansigt - møde ét af de mennesker, der valgte at markere Krystalnatten ved at skænde jødiske gravsten med maling og klistre nazistiske jødestjerner på postkasser. Dybest set har jeg bare ét spørgsmål: Hvorfor?

Annonce