Annonce
Biler

Barsk Jeep-pickup på vej til Europa

Jeep Gladiator har en markant længere akselafstand end Wrangler. Foto: Jeep
Jeep Wrangler med lad er populær i USA, og nu kommer den for første gang til Europa.

Der er ikke noget nyt i, at amerikanerne elsker pickups, men det er til gengæld nyt, at Jeep Gladiator snart vil kunne købes i Europa. Bilen, der ligner en Jeep Wrangler, har et stort lad, som jo er biltypens DNA, men er en noget større vogn end den Wrangler, vi kender. Bl.a. er afstanden mellem akslerne øget markant, og undervognen er forstærket med dele fra de mere barske Jeep-modeller.

Annonce

Står i kø

Jeep Gladiator vil kunne fås i Europa om ca. halvanden år, for amerikanerne står i kø efter den og den fremstilles udelukkende på en fabrik i Ohio.

Motorudvalget vil til gengæld være beskedent, for eneste mulighed er en 3,0 diesel, som også ligger i den store Cherokee. Trækvægten vil være godt 2.700 kg.

I terrænet kan føreren benytte sig af, at reduktionsgear med mulighed for at låse centerdifferentialet er standard.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Skandale: Kan livet fortsætte uden Postnord?

Læserbrev: Hvordan har Postnord fundet af, at det kun er brevene, de taber på? De må have fundet løsningen på at skille koldt og varmt vand. Efter det er blandet... Meget fornuftigt har postbudene både breve og pakker med ud. Det er vel heller ingen ulempe for Postnord, at det er brevene, der er befordringspligt på. De har fået serveret en politisk malkeko. Det er ender vel med, at brevene må tage op til en måned om at komme frem... Allerede nu er det betydelig langsommere end med dagvognen på Christian Den Fjerdes tid. Hvem har fået problemerne? Politikerne. Hvem har skabt dem? Politikerne. Der er flere mistænkte. En af de hovedmistænkte er Kristian Jensen. Det passer med hans taktik fra skattevæsenet. De startede med at slagte aktiverne og fordele dem. Derefter trykkede de på digitaliseringsknappen. Så satte de sig ned. Undrede sig over, at svenskerne ikke løste problemet for dem... Man kan sige meget om svenskerne, men speciel dumme er de altså ikke... Det er en skandale med de milliarder, der allerede er pumpet i projektet. Senest har de sendt adskillige personer på permanent ferie, og har planer om at sende endnu flere samme vej. Bare rejsebureauerne har rejser nok til dem... Det er ren kukkeluk at bruge milliarder på det! Udbringning af pakker er der mange, der har kapacitet til. Skildpaddebrevene må kunne løses på anden vis. Quickbreve er næsten lige så dyre som pakker. Derfor kan man vel sende dem som en pakke? Anbefalede breve kan vel håndteres på samme måde? Udbringning af B- breve kunne for eksempel overdrages til kommunerne. Ved at tilføre flere ansatte kunne hjemmehjælperne sagtens løse opgaven. Der bliver hældt millioner/milliarder i Postnord, som kunne bruges til det. Samtidig kunne ældreplejen i eget hjem blive opgraderet. Hvis postbudet, ligesom i gamle dage, havde tjek på om alle var ok. på ruten. Sikken en tryghed, det kunne give. Skildpaddebrevene kunne måske alternativt distribueres sammen med reklamerne på ugebasis. Nu mener nogen i det politiske, at vi skal købe Postdanmark tilbage fra Postnord. Heldigt, at vi ikke har fået malet alle postkasserne endnu. Der bliver udgifter nok til biler, skilte, tøj og til svenskerne. Men big business for dem, der sælger maling og profiltøj. Kan livet fortsætte uden Postnorddanmark? Eller går det i stå?

Annonce