Annonce
Indland

Bankers sjusk med nøglekort åbner for "ultimativt id-tyveri"

Henning Bagger/Ritzau Scanpix
Flere banker sender ukritisk nye nøglekort uden at tjekke id på den, der bestiller, skriver Ingeniøren.

Flere personer oplever, at det er nemt for svindlere at få adgang til deres NemID-nøglekort, skriver Ingeniøren.

Ifølge mediet har en række personer oplevet, at svindlere har ringet til deres bank og udgivet sig for at være vedkommende. Efterfølgende har banken sendt et nyt NemID-nøglekort til svindleren.

Ingeniøren skriver på baggrund af oplysninger fra Finans Danmark, at der i år har været minimum seks personer, som har oplevet den slags situationer.

Og sidste år skal der have været "endnu flere", oplyser Finans Danmark, der er interesseorganisation for den finansielle sektor i Danmark.

Efter at have opdaget problemet har Ingeniøren med en række kunders vidende ringet til Arbejdernes Landsbank og fem andre danske banker for at bestille nye nøglekort.

Arbejdernes Landsbank sendte et nyt nøglekort, så snart Ingeniøren opgav et CPR-nummer. Også Jutlander Bank sendte et nyt nøglekort, hvis bare banken fik et CPR-nummer.

Endnu værre ser det ud for kunder hos Sydbank og Merkur Sparekasse, der sendte nye nøglekort hjem til kunderne, uden at Ingeniøren behøvede at opgive en adresse. Den oplyste bankerne selv i telefonen.

Dermed fik eventuelle svindlere at vide, hvor de skulle fiske det nye nøglekort op af postkassen.

Bankernes lemfældige omgang med kundernes NemID-nøglekort sætter - hvis den misbruges - den ekstra såkaldte tofaktor-identifikation ud af funktion.

Det gør det enklere for it-kyndige svindlere at overtage deres ofres identitet.

- Hvis man overtager NemID, har man begået det ultimative identitetstyveri i Danmark, siger Jacob Herbst, medejer af sikkerhedsfirmaet Dubex, til Ingeniøren.

Han opfordrer samtidig til at kigge sikkerheden i NemID efter i sømmene med henblik på en opdatering.

De fire banker, som ukritisk sendte nøglekort, understreger alle over for Ingeniøren, at det strider imod deres retningslinjer.

Hos Finans Danmark lyder det, at man i hele NemID's levetid har haft fuldt fokus på at undgå, at svindlere kan få tilsendt andres nøglekort.

- Og heldigvis ser vi derfor også kun en håndfuld sager i år, hvor det er lykkedes, siger Michael Busk-Jepsen, digitaliseringsdirektør i Finans Danmark, i en kommentar til Ritzau.

Han understreger, at det stadig er vigtigt, at bankerne udgør et stærkt bolværk mod den type svindel.

- Det er derfor igen i dag blevet indskærpet over for alle banker, at de skal overholde den aftalte identifikationspraksis, der blandt andet indebærer kontrolspørgsmål i forbindelse med opringninger.

- Og det forventer vi naturligvis, at bankerne lever op til, siger Michael Busk-Jepsen.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kultur For abonnenter

Krig og nye gæster påvirker hverdagen på Badehotellet: Sæson 7 balancerer fermt mellem feelgood og mere alvorsfulde takter

Læserbrev

En ommer: Lad dog Skjern Produktforretning få lov at udvide

Læserbrev: Hvad er det, teknik og miljøudvalget spænder ben for? I disse grønne omstillingstider, endelig er der en virksomhed, der vil vækste, som I så vil bremse. Hvorfor kan produktforretningen ikke få lov at udvide med en ny hal? Jeg forstår da godt dit synspunkt, John Christensen, med at det er træls, at man har investeret i industrigrunde, som ikke er i brug. Det kunne ellers blive et flot syn med 4-6 meter høje rustne metalskrot-bunker i Skjern industrikvarter, har I tænkt på dette? Hvad så, hvis Ådum autoophug og Ringkøbing autoophug også vil udvide? Så skal de jo også flytte ind i industrikvarteret, som jo så snart ville blive for lille, men fantastisk farvestrålende at se på. Nej prøv for en gangs skyld ikke at se på kroner og øre, men brug den fornuftige del af hovedet. Er der nogle, der kan finde bedre placeringer til disse industrier end der, hvor de nu ligger? Hvem generes af Skjern produkthandel, hvor den er i dag? Jeg har læst om en tidligere miljømedarbejder ved kommunen, at der aldrig har været problemer med miljøet, så hvorfor prøve at tvinge dem til at flytte. Måske ud af kommunen, og væk er både arbejdspladser og skattekronerne. Men det har I jo prøvet før med HV transport i Hover. Synes I, det var en god ide? Hvor mange arbejdspladser og skattekroner kostede det? At man kan fejle én gang er da ikke ensbetydende med, at kommunen skal blive ved med dette. Jeg tror ikke, der er ret mange, som kører forbi Ringkøbingvej 17, der er klar over, hvad der ligger fantastisk flot gemt bag beplantede jordvolde og træer, nej lad blot dem udvide, hvis de har brug for dette. Måske til et par nye medarbejdere, som så kunne betale skat i kommunen. Og det kunne måske også være tænkeligt, at virksomheden også kunne lave mere overskud, som så kunne komme kommunekassen til gode. Det ville i hvert fald ikke ske, hvis den skulle flytte til industrikvarteret. Det er en ommer, teknik og miljøudvalg. Brug den fornuftige del af hovedet denne gang.

Annonce