x
Annonce
Sport

Bakken Bears får 18. DM-titel ved skrivebordet

Kim Haugaard/Ritzau Scanpix
Coronavirus har stoppet Basketligaen, hvor Bakken Bears er udnævnt som vinder af denne sæson.

Det var næppe med det sædvanlige guldkonfetti og champagnesprøjt, at Bakken Bears torsdag kunne fejre klubbens 18. DM-titel.

Basketligaen har ligget stille siden starten af marts på grund af coronakrisen, men Danmarks Basketball Forbund (DBBF) har valgt at uddele medaljerne, efter at sæsonen endegyldigt er blevet aflyst.

Dermed er herrerne fra Bakken Bears igen danske mestre, mens Hørsholm 79ers tager titlen hos damerne, da det var de to førende hold i grundspillet ved afbrydelsen.

Det meddeler DBBF på sin hjemmeside.

- Et stort flertal i begge ligaer har opfordret DBBF til at uddele medaljer på trods af den forkortede sæson, og den opfordring har bestyrelsen valgt at følge, skriver forbundet.

I Dameligaen går sølvet til BK Amager og bronzen til BMS-Herlev, mens det hos herrerne er Randers, der får sølv, og Horsens ender med bronze.

Grundspillet hos damerne var færdigspillet, hvorfor det var relativt simpelt at uddele medaljerne.

Anderledes forholdt det sig hos herrerne, hvor holdene manglede fra to til fire kampe i grundspillet. Derfor valgte DBBF at lade sejrskoefficienten afgøre det.

Bakken Bears førte rækken med 40 point efter 23 kampe, mens Randers var toer med 38 point for 24 kampe. Horsens lå nummer tre med 34 point efter 22 kampe.

Dermed kunne Horsens egentlig nå op og være helt lige med Randers på andenpladsen med sejre i de to kampe, man var efter, men med udregningsmodellen anvendt af DBBF, når Horsens kun en sejrsprocent på 77, mens Randers har en på 79.

/ritzau/

Læs meddelelsen på DBBF''s hjemmeside
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Corona. Vi skal bruge de danske oplevelser som aldrig før

Læserbrev: I Danmark har vi gennem de seneste ti år bygget et fantastisk turismeprodukt op med et meget bredt udbud af restauranter i alle prisklasser, som gør, at man kan spise kvalitetspizza og gourmetburgere den ene dag og på Michelinrestaurant den næste. Man kan vælge at bo på et nyistandsat vandrerhjem eller på et femstjernet luksushotel. Kort sagt er der masser af oplevelser til enhver smag. Men alle virksomhederne i erhvervet er hårdt ramt af COVID-19-virussen, og vil vi fortsat have et spændende og differentieret oplevelsesudbud i Danmark, så har vi alle et ansvar. Et ansvar for at støtte de danske restauranter, cafeer, forlystelsesparker og øvrige oplevelsesvirksomheder for at bidrage til deres overlevelse. De første konkurser fra hotel- og restauranterhvervet er begyndt at tikke ind. Desværre kommer der flere. Mange flere. Regeringen har allerede gjort meget, og det har danskerne også. Nogle restauranter og hoteller har satset på takeaway gennem krisen, og mange fortæller om kolossal opbakning fra nærmiljøet. Netop denne følelse må vi ikke glemme, når Danmark igen åbner. For behovet for støtte til de lokale virksomheder vil bestå. Denne krise forsvinder ikke igen med det samme. Erfaringer fra tidligere kriser viser, at det vil tage turisme- og oplevelseserhvervet flere år at komme tilbage til det tidligere niveau. Måske kommer turisterne igen - men hvornår? De senere år er turisterne kommet rejsende hertil fra hele verden for at tage del i den danske hygge og se på dansk kultur og design. De lægger 55 milliarder kroner om året. Penge, som bidrager til et stærkt turisterhver, vi som danskere også får mulighed for at nyde. Men når forbruget fra udenlandske turister forsvinder, er der ekstraordinært brug for, at vi selv støtter op. Vi kan ikke forvente, at udenlandske turister og forretningsrejsende med det samme igen strømmer til landet. Og selvom vi danskere kan ikke dække hele deres forbrug, så kan vi bidrage flere steder. Dette forår har mange været nødsaget til at aflyse runde fødselsdage, konfirmationer, bryllupper og andre store mærkedage, der skulle være fejret på hoteller, kroer og restauranter. Forhåbentlig kan disse fejringer gennemføres på et senere tidspunkt. Og måske kan en del af feriebudgettet, der var afsat til en tur til Østen eller Middelhavet i stedet bruges på ophold langs de danske kyster og til at nyde et fantastiske måltider på landets restauranter. Støtter vi ikke erhvervets virksomheder i dag, har vi dem måske ikke i morgen. Det vil være en skam, for turismeproduktet i Danmark er vokset med innovative ideer og spændende nye projekter, som skaber arbejdspladser, omsætning og vækst i hele Danmark. I år er året, hvor ‘Staycation’ får en helt anden betydning. Det er nemlig dét, der kan være med til at sikre turismeerhvervets overlevelse.

Annonce