Annonce
Danmark

Bagmandspolitiet afventer EU-rapport i Messerschmidt-sag

Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Før EU's svindelenhed afleverer rapport om Meld/Feld-sag vil det danske Bagmandspoliti ikke træffe afgørelse.

I tre år har Bagmandspolitiet behandlet en politianmeldelse mod politiker Morten Messerschmidt (DF) om identitetstyveri. Men hvorfor sagsbehandlingstiden er så lang, og hvor lang tid, der skal gå, før der kommer yderligere skred i sagen, er svært at få et præcist svar på.

Anmeldelsen er en del af den såkaldte Meld/Feld-sag, der rystede Dansk Folkeparti i sommeren 2016 og tiden derefter.

Den daværende DF'er Rikke Karlsson anmeldte Messerschmidt, fordi hendes navn angiveligt var blevet misbrugt. Hun fremstod i papirer som medlem af bestyrelsen i den politiske alliance Meld - men nægtede selv at være det.

Bagmandspolitiet - også kaldet Søik - oplyser til Ritzau, at det afventer en rapport fra EU's kontor til bekæmpelse af svig (Olaf).

Olaf har siden efteråret 2016 undersøgt, hvorvidt og i hvilket der er blevet svindlet med EU-midler, samt Morten Messerschmidts rolle i sagen.

- Når der foreligger en rapport fra Olaf, vil Søik undersøge, om der efter dansk ret er grundlag for at gå videre med sagen, lyder det fra politiinspektør i Søik Thomas Anderskov Riis i en mail til Ritzau.

Rikke Karlsson anmeldte i sin tid sagen til Nordjyllands Politi. Sagen blev hurtigt overdraget til Bagmandspolitiet, som skulle stå for at visitere anmeldelsen, som det hedder.

Det vil sige, at Bagmandspolitiet skulle afgøre, hvorvidt der skulle indledes en egentlig efterforskning - altså en proces, hvor der kan foretages ransagninger, beslaglæggelser, afhøringer og andet.

Visiteringen kan også munde ud i, at anmeldelsen bliver afvist.

Ritzau har spurgt Bagmandspolitiet, hvorvidt der er truffet afgørelse om iværksættelse af efterforskning eller afvisning, og hvorfor det har taget så lang tid.

Og svaret er altså det kortfattede: At man afventer en rapport fra Olaf.

Thomas Anderskov Riis oplyser desuden, at Bagmandspolitiet løbende bistår Olaf. Men uden at komme nærmere ind på hvordan.

Sagens hovedperson, Morten Messerschmidt siger til Ritzau, at han ikke ønsker at udtale sig om den lange sagsbehandlingstid.

Ritzau henvendte sig i slutningen af juli til Olaf for at få oplyst, hvordan sagen står.

- Da der er tale om en igangværende efterforskning, kan Olaf ikke kommentere sagen yderligere, lød det i svaret fra Olaf.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Dagbladet mener: Giv lufthavnen en blød landing

For en god måneds tid siden lykkedes det atter Stauning Lufthavn at holde propellen i luften - i hvert fald for en tid. Den lille lufthavn med den dårlige økonomi fik bevilget et krisetilskud på 2,5 millioner kroner fra byrådet. Vel at mærke oveni de knap to millioner kroner, som kommune i forvejen årligt poster i den. De seneste godt 25 år har kommunen hældt omkring 50 millioner kroner i Stauning Lufthavn, og efterhånden må man spørge sig selv, hvornår kassen skal klappe i. Er det virkelig en kommunal kerneopgave at drive en lufthavn, hvor underskuddet vokser i takt med, at antallet af fly falder? Nu foreslår pilot og tidligere direktør for flyselskabet Cimber, Jørgen Nielsen fra Sønderborg, at lufthavnen omdannes til en flyveplads og eventpark. Han foreslår, at arealerne kan bruges til weekend-arrangementer med bilræs, koncerter, småflysreparationer og flyturisme. Han foreslår også at etablere dronecenter og skoleflyvning, aktiviteter lufthavnen allerede er i fuld gang med. Vel at mærke alle initiativer, som ikke kommer til at koste skatteborgerne knap to millioner i årlig støtte - foruden diverse dyre redningskranse. Prisen er, at lufthavnen ikke vil have samme grad af bemanding som nu blandt andet i kontroltårnet, men igen må man spørge sig selv, hvorfor Ringkøbing-Skjern partout skal have en lufthavn med fuld bemanding? Specielt ikke når alternativet er en prisbilligere løsning, der samtidig kan være rammen om kulturelle arrangementer. Det med kultur er nemlig noget, vi kan her i kommunen. Hvad havne angår, er man nok bedre til fiskeri- og lystbådehavne her i området - end til lufthavne. Kommunen er desuden allerede medejer af Midtjyllands Lufthavn i Karup. Det vil måske være en bitter pille at sluge for nogle, at man ikke kan opretholde en lufthavn, trods de mange millioner man har smidt efter den. Men på et tidspunkt må man trække en streg og erkende, at man ikke skal i den retning og se sig om efter en ny vej. Det kunne passende være den vej som en tidligere flychef - på eget initiativ i øvrigt - foreslår.

Annonce