Annonce
Erhverv

Bagagemedarbejdere genoptager arbejde i lufthavn efter trusler

Paul Hanna/Reuters
Bagagemedarbejdere er utilfredse med, at en kollega ikke er medlem af 3F, men af Ingeniørforeningen, IDA.

Bagagemedarbejdere fra 3F har onsdag eftermiddag genoptaget arbejdet i Københavns Lufthavn efter en fagforeningskonflikt.

Det siger Henrik Bay-Clausen, formand for 3F Kastrup, efter at Arbejdsretten har vurderet, at der er tale om en overenskomststridig arbejdsnedlæggelse.

- Arbejdsretten kommer med kraftigt pålæg om at genoptage arbejdet, og det bliver med skærpet bod i udsigt.

- Jeg tror, der bliver ro på, og at man går i arbejde. Jeg har ikke grund til at tro andet i hvert fald, siger Henrik Bay-Clausen.

Bagagemedarbejdere fra SAS Ground Handling (SGH) er utilfredse med, at en kollega vil være medlem af en anden fagforening end 3F. Den pågældende medarbejder er blevet truet til at skifte fagforening.

Da medarbejderen mødte på job onsdag, nedlagde kollegerne arbejdet. To gange i sidste uge nedlagde medarbejderne hos SGH deres arbejde i Københavns Lufthavn i flere timer.

Tirsdag kunne Berlingske bringe en lydfil, hvor medarbejderen, der er medlem hos Ingeniørforeningen i Danmark (IDA), blev truet til at skifte til 3F af en nu tidligere næstformand i SGH.

- Jeg tager afstand fra det, jeg hører i lydfilen, og efterfølgende er næstformanden blevet sanktioneret ret hårdt. Pågældende har trukket sig, siger Henrik Bay-Clausen.

SAS har ifølge Berlingske onsdag eftermiddag besluttet at sende den blandt 3F'ere upopulære medarbejder, der er vikar, hjem.

Omtrent 150 medarbejdere i SGH nedlagde arbejdet klokken 13.20. Det skete ifølge Berlingske, cirka ti minutter efter at den omtalte bagagemedarbejder var mødt på arbejde.

Klokken 15.35 vendte de omtrent 150 medarbejdere i SGH tilbage på arbejde. Det oplyser SAS til Berlingske. Men vikaren er altså sendt hjem, så flytrafikken ikke påvirkes yderligere.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ringkøbing-Skjern

Kommunalforsker: Der kan være tale om inhabilitet i Ørskov-sag

Læserbrev

Kære transportudvalg: Det er tid til handling på Rute 15

Læserbrev: I Ringkøbing-Skjern Kommune går det godt. Vi har en lav ledighed, erhvervsmæssig vækst - og vi har lige fået bekræftet, at vi er den foretrukne feriedestination for tyske turister i Danmark. Men vi risikerer, at udviklingen stopper, hvis Christiansborg ikke tager ansvar for hele Danmarks infrastruktur. I dag holder Folketingets Transportudvalg møde, og vi har fået 15 minutter til at forklare, hvorfor det er så presserende, at Rute 15 bliver udvidet til en 2+1 vej på strækningen mellem Herning og Ringkøbing. Rute 15 er en af kommunens vigtigste livslinjer til resten af landet. Men tæt trafik, dårlig sikkerhed og tung trafik af blandt andet store vindmølletransporter, mælketankbiler og landbrugsmaskiner sænker fremkommeligheden og gør det både farligt og vanskeligt at overhale. Vi har derfor brug for en bredere, bedre og mere farbar vej. På finansloven for 2019 blev der afsat penge til en såkaldt VVM-redegørelse. Nu har vi brug for, at der også afsættes de nødvendige midler, så arbejdet med at udvide Rute 15 kan gå i gang, så snart VVM-undersøgelsen er afsluttet. I Ringkøbing-Skjern Kommune viser vi år efter år, at vi er konkurrencedygtige og omstillingsparate. Vores virksomheder har landets højeste produktivitet, og vores BNP pr. indbygger er svimlende 23 procent højere end landsgennemsnittet. Men de positive resultater kommer ikke af sig selv. På Dansk Industris måling af erhvervsvenlighed ligger Ringkøbing-Skjern Kommune på en fortjent tredjeplads. Det er vi stolte over, men vi ved også godt, at det er en tredjeplads, som det bliver svært at fastholde i de kommende år. Ikke mindst fordi infrastrukturen trækker os ned i den samlede bedømmelse. I kategorien ”Infrastruktur” ligger vi på en sølle 79. plads ud af de 93 deltagende kommuner. Virksomhederne i kommunen er afhængige af fremkommeligheden på Rute 15, og derfor efterlyser de i høj grad også bedre infrastruktur for at kunne skabe flere arbejdspladser og endnu mere vækst. I fællesskab argumenterer vi for, at hele Danmark skal kobles på den nationale infrastruktur. Vi forlanger ikke motorveje eller hurtigtog, men vi er nødt til at insistere på, at de indfaldsveje, der skal sikre, at vi kan udnytte det store potentiale, der ligger i hele Danmark bliver prioriteret på Christiansborg. Det er dét, vi vil gøre, når vi mødes med Folketingets Transportudvalg i dag.

Annonce