Annonce
Hvide Sande

Badesikkerhed: Gå aldrig alene i vandet

Trygfondens livreddere skaber tryghed, men de opfordrer strandgæster og svømmere til også selv at passe på. PR-foto
Det kan være lokkende at hoppe i bølgen blå alene, men havet kan være voldsomt. Derfor lyder det bedste råd, at man altid bør holde øje med hinanden.

Strand: Selvom vejret ikke altid har været oplagt strandvejr, trækker fridagene i løbet af sommeren altid mange til stranden. TrygFonden Kystlivredning er på plads, men opfordringen lyder, at man alligevel også selv passer på. Her er det bedste råd:

Gå aldrig alene i vandet.

- Selvom du er frisk, rask og en habil svømmer, kan du alligevel godt blive overrasket af en bølge eller få et ildebefindende. Er du alene, er der ingen til at opdage, at du er i problemer og i værste fald er ved at drukne. Der er ingen til at træde til eller tilkalde hjælp, siger Lasse Serup Jensby, driftsleder i TrygFonden Kystlivredning, i en pressemeddelelse.

Han opfordrer til, at man vælger en strand med livreddere, eller eventuelt få en person til at gå med ned på stranden for at holde øje fra land.

Annonce

De fem baderåd

1. Lær at svømme

2. Gå aldrig alene i vandet

3. Læs vinden og vandet

4. Lær stranden at kende

5. Slip ikke børnene af syne

Svær svømmetræning

Sommeren er også højsæson for åbent vand-træning blandt motions- og konkurrencesvømmere, som ofte tager nogle lange træningspas i vandet, og her kan det være svært for livredderne at se dem i vandet.

- Åbent vand-svømmerne svømmer som regel lidt længere væk fra kysten end badegæsterne på strandene, og hvis de kommer i problemer, er de svære at opdage. Derfor er badehætter og havtasker i pangfarver godt udstyr at have med sig, så man er mere synlig fra land. Havtasken kan også bruges til opdrift, hvis man kommer i problemer, siger Lasse Serup.

Han råder også til, at man allierer sig med en træningsmakker, så man kan holde øje med hinanden.

Aktionstal for livredderne frem til 7. juli

Fra 28. juni til 7. juli 2019:

Hvide Sande: 0 livreddende aktioner, 0 førstehjælpsaktioner, 80 forebyggende aktioner og 94 oplysende indsatser.

Søndervig: 0 livreddende aktioner, 0 førstehjælpsaktioner, 22 forebyggende aktioner og 185 oplysende indsatser.

Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Dagbladet mener: Giv lufthavnen en blød landing

For en god måneds tid siden lykkedes det atter Stauning Lufthavn at holde propellen i luften - i hvert fald for en tid. Den lille lufthavn med den dårlige økonomi fik bevilget et krisetilskud på 2,5 millioner kroner fra byrådet. Vel at mærke oveni de knap to millioner kroner, som kommune i forvejen årligt poster i den. De seneste godt 25 år har kommunen hældt omkring 50 millioner kroner i Stauning Lufthavn, og efterhånden må man spørge sig selv, hvornår kassen skal klappe i. Er det virkelig en kommunal kerneopgave at drive en lufthavn, hvor underskuddet vokser i takt med, at antallet af fly falder? Nu foreslår pilot og tidligere direktør for flyselskabet Cimber, Jørgen Nielsen fra Sønderborg, at lufthavnen omdannes til en flyveplads og eventpark. Han foreslår, at arealerne kan bruges til weekend-arrangementer med bilræs, koncerter, småflysreparationer og flyturisme. Han foreslår også at etablere dronecenter og skoleflyvning, aktiviteter lufthavnen allerede er i fuld gang med. Vel at mærke alle initiativer, som ikke kommer til at koste skatteborgerne knap to millioner i årlig støtte - foruden diverse dyre redningskranse. Prisen er, at lufthavnen ikke vil have samme grad af bemanding som nu blandt andet i kontroltårnet, men igen må man spørge sig selv, hvorfor Ringkøbing-Skjern partout skal have en lufthavn med fuld bemanding? Specielt ikke når alternativet er en prisbilligere løsning, der samtidig kan være rammen om kulturelle arrangementer. Det med kultur er nemlig noget, vi kan her i kommunen. Hvad havne angår, er man nok bedre til fiskeri- og lystbådehavne her i området - end til lufthavne. Kommunen er desuden allerede medejer af Midtjyllands Lufthavn i Karup. Det vil måske være en bitter pille at sluge for nogle, at man ikke kan opretholde en lufthavn, trods de mange millioner man har smidt efter den. Men på et tidspunkt må man trække en streg og erkende, at man ikke skal i den retning og se sig om efter en ny vej. Det kunne passende være den vej som en tidligere flychef - på eget initiativ i øvrigt - foreslår.

Annonce