Annonce
Danmark

Børnene skriger efter seksualundervisning - skolerne er ikke klædt på til at levere

- Når alle har ansvaret for et fag, så betyder det også, at ingen har det. Alt for mange lærere er ikke interesserede i seksualundervisningen, eller er ikke uddannet til at løfte opgaven, siger uddannelses- og kønssociolog og tidligere lærer, Cecilie Nørgaard. Arkivfoto: Anne Bæk/Ritzau Scanpix
Det er ikke nok at øve sig i at rulle et kondom på en banan og snakke om prævention. Seksualundervisning er blevet en kompleks størrelse, som handler om MeToo, om seksualmoral, om kønsidentitet og meget mere. Og den opgave er lærerne ikke klædt på til.

Seksualundervisning: Mens Jes Dorph bliver fyret og ministre går af, fordi de har overskredet nogens seksuelle grænser, mens MeToo-debatten raser, mens flere og flere kønsidentiteter dukker frem...ja mens alt det, så er der slet ikke et fag på skoleskemaet, der hedder seksualundervisning.

Alle de nye sider af seksualundervisningen skal rummes under et såkaldt timeløst skolefag, der hedder SSF, hvilket står for Sundhed - Seksualundervisning - Familiekundskab. Når faget ikke har sine egne timer,  betyder det i princippet, at alle lærere skal tage faget op i deres fagtimer. Det duer ikke, mener uddannelses- og kønssociolog og tidligere lærer, Cecilie Nørgaard:

- Når alle har ansvaret for et fag, så betyder det også, at ingen har det. Alt for mange lærere er ikke interesserede i seksualundervisningen, eller er ikke uddannet til at løfte opgaven, siger hun.

Cecilie Nørgaard peger på flere undersøgelser, som viser, at der ikke bliver taget hånd om det, hun kalder et meget komplekst og vigtigt fag. Og mens lærerne tøver, så viser undersøgelserne også, at eleverne nærmest skriger på viden om grænser, MeToo, kønsidentitet og seksualmoral.

- Det er så vigtigt, at det bør være en del af den dannelse, som alle skolelærere har et ansvar for at undervise eleverne i på tværs af fagene. Matematiklæreren skal også tage de her emner op, når det er relevant. Det er vigtigt, at det bliver gjort tydeligt fra både politikere og skoleledelser, at det er vigtigt, siger hun.

Annonce

Sygdommen sexisme

Et af problemerne er, at seksualundervisning i dag ikke er obligatorisk på læreruddannelserne. Det kan tages som valgfag blandt mange andre fag, og der er stor forskel på, hvor mange lærerstuderende der taget faget på de forskellige seminarier. Det betyder, at lærerne ikke er klædt på til at tackle nogle af seksualundervisningens største om mest debatterede emner, mener de lærerstuderendes formand:


Den mest udbredte kønssygdom i vor tid er sexismen, og der skal mere end Kondomer til, hvis vi skal gøre op med den. Seksualundervisningen skal tages op til revision både i folkeskolen og på læreruddannelsen


- Den mest udbredte kønssygdom i vor tid er sexismen, og der skal mere end kondomer til, hvis vi skal gøre op med den. Seksualundervisningen skal tages op til revision både i folkeskolen og på læreruddannelsen, så den bliver tidssvarende og klæder eleverne på til at kende egne grænser og til at respektere andres, siger Caroline Holdflod Nørgaard, der er forperson for Lærerstuderendes Landskreds.

- Jeg mener, lærere skal rustes til samtaler om grænser, om magt, om køn og kønsroller. Om hvordan man flirter, og hvad man gør, hvis man overtræder andres grænse. Hvordan man giver en god undskyldning. Hvordan noget kan være god opførsel i én kontekst, men upassende i en anden, siger hun.

Annonce

Vil gerne

Bjarne B. Christensen, der er generalsekretær i Sex & Samfund er enig i, at seksualundervisning på læreruddannelserne burde være obligatorisk, og lærerne er også selv opmærksomme på, at det, man har at tilbyde, ikke er nok:

- Der er ingen tvivl om, at tiderne kræver et fokus på det her. Skolen skal være et spejl af samfundet. I Danmarks Lærerforening vil vi have meget mere fokus på viden om og samspil mellem kønnene, siger Regitze Flannov, der er formand for lærerforeningens  undervisningsudvalg.

Seksualundervisningen skal være en obligatorisk del af læreruddannelsen, mener hun.

Det skal de kunne

  • Når elever er færdig med grundskolen skal de - via det timeløse fag SSF blandt andet være i stand til at:
  1. Forstå og forholde sig til sociale og samfundsmæssigepåvirkninger af identitet, kønsroller og seksualitet, herunder betydningen af kulturelle normer, medier ogvenner.
  2. Gøre rede for, hvordan følelser og kærlighed har betyd-ning for sundhed, seksualitet og familieliv.
  3. Beskrive fysiske og psykiske faktorer og diskutere deressamspil og indvirkning på sundhed og seksualitet

Skolelederne erkender, at lærerne ikke altid er klædt godt nok på til de krav, der stilles til seksualundervisningen i dag.

- Bredt set er vi nok ikke helt dygtige nok til et fag, der er blevet meget komplekst, selv om vi har mange dygtige lærere, som virkelig gerne vil det her, siger Skolelederforeningens formand, Claus Hjortdal.

Han mener nu ikke, at seksualundervisningen skal have egentlige timer, men han er enig i, at nye lærere skal uddannes bedre i det nye fag på uddannelserne.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Ringkøbing

Bombe i minksagen: En af landets største minkavlere indsendte prøver fra smittefrie dyr - Danske Minkavlere tager skarpt afstand fra metoden

Coronavirus

Live:  Hver fjerde med corona er ikkevestlig indvandrer eller efterkommer

Annonce