Annonce
Ringkøbing

Avis om Naturkraft: Det er lidt ost med ost på

En gruppe børnehavebørn var inviteret med til festen, da kronprinsesse Mary 12. juni stod for den officielle indvielse af Naturkraft i Ringkøbing. Arkivfoto: Søren Palmelund
Berlingske har haft en reporter i Ringkøbing for at se nærmere på - og give en vurdering af - byens nye attraktion, Naturkraft.
Annonce

Ringkøbing: - Jeg håber, at Naturkraft får brugt sin første lidt corona-amputerede sæson til at finde præcis de wow-momenter, der kan gøre stedet uomgængeligt. Potentialet er der helt sikkert.

Sådan lyder de sidste linjer i en to sider stor artikel i søndagsudgaven af Berlingske, der har haft en reporter i Ringkøbing for at besøge oplevelsescentret.


Men den evige sandhed om billige tricks er, at de er billige, fordi de virker, og når man har fået sin billet og pludselig befinder sig indenfor den mægtige jordvold, føler man straks, at man er kommet til en anden verden.

Holger Dahl i Berlingske


- Og hvad er det så, det dér Naturkraft? En kæmpestor ringborg med natur og oplevelser indeni, så enkelt kan det siges, skriver journalist Holger Dahl i artiklen og tilføjer:

- Det ville ikke helt yde de mange tanker og det store arbejde, der er gået ind i projektet, retfærdighed, men rent fysisk er Naturkraft mest af alt en cirkulær jordvold med helt almindelig, dansk natur indeni.

Reporteren fra Berlingske konkluderer videre, at 'cirklen og volden er banale elementer':

- Men den evige sandhed om billige tricks er, at de er billige, fordi de virker, og når man har fået sin billet og pludselig befinder sig indenfor den mægtige jordvold, føler man straks, at man er kommet til en anden verden.

Annonce

Det er overbevisende gjort

Overskriften på Berlingske-historien hedder 'Naturkraft ved Ringkøbing Fjord er lidt ost med ost på.' Hvad, der præcist gemmer sig bag den formulering, bliver ikke skåret helt ud i pap i artiklen, men det skal givetvis forstås derhen, at Naturkraft er bygget op om den natur, der er frit tilgængelig på vestkysten:

- Og det er faktisk meget overbevisende gjort, skriver journalisten, der konkluderer dette om oplevelsesparken, der blev indviet 12. juni:

- Der er kort sagt ingen tvivl om, at Naturkraft vil vise sig at være et populært sted for børnefamilier, når hyttekulleren i sommerhuset er ved at indfinde sig.

Holger Dahl fastslår dog også, at stedet mangler helt at finde sine egne ben:

- Det store formidlingsrum savner rumlige kvaliteter, og oplevelserne dér drukner i for meget ligegyldig spildplads, men på den anden side er Naturkraft noget, man aldrig har set magen til. Et helhjertet forsøg på at skabe en helt ny form for oplevelsescenter, og den slags mod, synes jeg altid, bør roses.

Det har kostet omkring 275 millioner kroner at opføre Naturkraft, hvor ambitionen er at tiltrække 280.000 gæster årligt.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

Søren Brostrøm øjner smittens skyer over efteråret - og en fremtid med mere hygiejne

Annonce