Annonce
Hvide Sande

Australier i Hvide Sande: Selv på en gråvejrsdag kan Holly sagtens se lyset

Kontrasten er enorm for Holly Grace, der normalt lever sit liv som glaskunstner i den australske storby Melbourne - frem til 25. oktober har hun midlertidig adressse på Tyskerhavnen i Hvide Sande. Foto: Jørgen Kirk
Holly Grace, glaskunstner fra Australien, har taget den lange rejse fra Melbourne for i to uger at lade sig indlogere i Kunstnerboligen Art 56 på Tyskerhavnen i Hvide Sande.

Hvide Sande: Lyset. Det er dét, der især tiltaler 49-årige Holly Grace.

Hun er normalt én af de knap fem millioner indbyggere i Australiens næststørste by, Melbourne, men i to oktoberuger har hun slået sig ned på adressen Æ Gammelhavn 9 - også kendt som Tyskerhavnen - i Hvide Sande.

- Solen er stærk i Australien, så derfor er jeg ofte ude i landskabet ved enten solopgang eller solnedgang. Ellers er lyset for hårdt. Det er noget helt andet her i Danmark, hvor nuancerne er meget blødere, og hvor der er mange flere kontraster at se, siger Holly Grace.

Hun er glaskunstner og nyder at begive sig ud i naturen for at spotte flotte motiver, som hun i første omgang fotograferer. Hjemme i sit kreative værksted bruger Holly Grace billederne som grundmateriale i sit videre arbejde, hvor hun tilfører overfladen på sit mundblæste glas forskellige bladmetaller, hvorefter hun sandblæser og graverer motivet ind i glasset.

Det er en langstrakt proces, og ofte har den australske kunstner gang i flere projekter ad gangen.

Annonce

Solen er stærk i Australien, så derfor er jeg ofte ude i landskabet ved enten solopgang eller solnedgang. Ellers er lyset for hårdt. Det er noget helt andet her i Danmark, hvor nuancerne er meget blødere, og der er mange flere kontraster

Holly Grace, glaskunstner fra Melbourne

Elsker livet som selvstændig

Holly Grace, der er født og opvokset i Perth på vestkysten, er ud af en familie med smag for at drive restauranter, og det lå egentlig også i menukortene, at det var den vej, hun skulle gå.

Men det blev bare for meget det dér med at skulle servicere gæster dag ud og dag ind, så som 29-årig begyndte hun i stedet at studere kunst på Monash University i Melbourne:

- Jeg har altid været kreativ. Og jeg elsker at være selvstændig, siger Holly Grace, der var omkring malerier og skulpturer, inden hun fuldt ud valgte at holde sit fokus på glasset.

På en australsk kunstnerkonference mødte hun for år tilbage afdelingsleder Viki Noorman Kert fra Det Kongelige Danske Kunstakademi, og det fik en interesse for dansk design til at spire i hjertet på Holly Grace.

Det lille land langt mod nord gik for alvor i blodet på kvinden fra det enorme kontinent, da hun modtog et legat, der sikrede Holly Grace et seks måneder langt studieophold på det danske akademis glasskole på Bornholm:

- Det har haft stor indflydelse på mit arbejde. Det har i høj grad inspireret mig til at bruge landskaber i mine værker, siger Holly Grace om det skelsættende ophold på klippeøen i Østersøen.

Med Bornholm som udgangspunkt fandt hun stor inspiration i Danmarks landskabelige og klimatiske forhold; især lyset og kontrasten mellem de lange, lyse sommeraftener og de meget korte vinterdage.

46.000 kroner for et værk

På sådan en gråmeleret tirsdag nyder Holly Grace udsigten fra den hyggelige kunstnerbolig, som hun i foråret 2018 tilfældigvis spottede i et opslag på Facebook.

Fra Melbourne sendte hun en ansøgning af sted, og dermed landede hendes navn i en pulje med flere end 150 kunstnere med interesse i at få sig et særdeles billigt ophold i den vestjyske havneby - inklusiv panoramaview ud over Tyskerhavnen og dens flåde af mindre fiskerbåde:

- Her er smukt. Det er en inspirerende udsigt, og vi nyder det, siger Holly Grace, der har sin mand, Aaron, med på turen til Europa, hvor parret har været omkring Rom og Firenze.

I fredags tjekkede de ind på de omkring 50 kvadratmeter, der siden 2016 har fungeret som et kreativt åndehul drevet af Holmsland Klit Turistforening. Ved siden af det intime træhus holder en lejet Toyota Corolla.

- Vi skal helt klart ud at se nærmere på området og egnen, siger glaskunstneren, der når at runde et af livets skarpe hjørner, inden turen - via tre dage i København - i slutningen af oktober går tilbage til Melbourne.

Hjemme i Australien er Holly Grace årligt repræsenteret på mindst et par håndfulde udstillinger, og hun lever af sit kunstneriske arbejde. Prismæssigt ligger hendes værker typisk på et niveau mellem 23.000 og 46.000 kroner.

Om mulige, danske motiver, der kan komme til at tone frem på fremtidige værker, peger Holly Grace umiddelbart på Vesterhavet og Lyngvig Fyr.

Hun har set lyset.

Kunstnerboligen

Kunstnerboligen Art 56 er bygget i samme stil som de gamle redskabshuse på Tyskerhavnen i Hvide Sande.

Huset er på omkring 50 kvadratmeter - udover atelier/åbent værksted er der også et mindre køkken, toilet og en soveafdeling med plads til to personer.

Boligen udbydes i perioder af 14 dage med ind- og udflytning om fredagen. Det sker i perioden fra starten af april til slutningen af oktober.

Som beboer i Kunstnerboligen er man forpligtet til at have åbent atelier fra søndag til torsdag i tidsrummet fra kl. 12 til 16.

Der skal betales et depositum for at flytte ind, men ellers betales der kun for forbrug af el, vand og varme.

Boligen drives af Holmsland Klit Turistforening.

25. oktober bliver der lukket ned for 2019-sæsonen.

I sit arbejde med at skabe glaskunst arbejder 49-årige Holly Grace meget med fotografier af landskaber. Foto: Jørgen Kirk
Dette værk skabt af Holly Grace hedder 'The Blackest Day - Black Friday'. Foto: Holly Grace
'The Blue Hour'. Foto: Holly Grace
Holly Grace har bestemt ikke fortrudt, at hun for 20 år siden besluttede sig for at studere kunst på Monash University i Melbourne, hvor hun i dag er bosat. Foto: Jørgen Kirk
'The Altering Light of Day'. Foto: Holly Grace
'Wingy Wheeler' og 'Wheelers Hut'. Foto: Holly Grace
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Magtdemonstrationer: Urimeligt angreb på Danmarks Naturfredningsforening

Læserbrev: I et læserbrev den 22. februar i Dagbladet Ringkøbing-Skjern ses Leif Christensen fra Bork med et forsvar for den fejladministration, som Ringkøbing-Skjern Kommune har udøvet gennem mere end 25 år ved at lade hånt om Naturbeskyttelsesloven gennem hundredvis af ulovlige tilladelser til byggeri i sommerhusområder på Holmsland Klit. Han mener, der blot er tale om rent juristeri, når kommunen ikke i tide fik lokalplanerne på plads, og at parterne i sagen er enige om, at ingen har begået denne juridiske fodfejl med forsæt. Det vides ikke, hvilke parter der henvises til. Men hvis ikke man kan stole på, at myndighederne forvalter efter lovgivningen, kan der for alvor tales om det vilde vesten. Jeg har den fornøjelse at bo midt i et af disse naturskønne sommerhusområder. Da jeg for 10 år siden erhvervede mit helårshus, skete det med vished om, at nabomatriklerne, der henlå med naturskønne lyngklædte klitter, ville forblive sådan, da der på matriklerne er en tinglyst servitut, der forbyder byggeri af enhver art, og området i øvrigt, ifølge de oplysninger enhver kan se på arealinfo i Danmarks Miljøportal, er beskyttet af Naturbeskyttelseslovens § 3. Jeg erhvervede en naturperle med frit udsyn over Tipperne og hele Ringkøbing Fjord, og havde ingen synlige naboer, bare uspoleret natur! Da jeg senere gjorde kommunen opmærksom på en aktivitet, der kunne tyde på et kommende nabobyggeri, fik jeg blot at vide, at matriklerne ikke er omfattet af fredningsbestemmelser af nogen art. Kommunen gjorde sig ingen anstrengelse for at undersøge, om der kunne være noget om snakken. Kommunen gav efterfølgende tilladelse til arealomlægninger med mulighed for at bygge to sommerhuse og i øvrigt udlæg af ny vej tværs over de lyngklædte klittoppe. Den stille idyl er nu afløst af en erhvervsmæssig udlejning af sommerhus med ugentlige ud- og indflytninger, smækkende bildøre og larmende turister, der kører ræs på mountainbikes i klitterne. Da kommunen samtidig så stort på nabohensyn ved byggetilladelsen, er jeg desuden ufrivilligt tvangsindlagt til fra min 1. sals stue at skulle følge med i turisternes morgenmad, frokost og aftensmadsindtagelse uge efter uge, dog heldigvis med lidt pause i januar og februar. Jeg opdagede, at det ikke blot var i mit nærområde, men adskillige andre steder på Klitten, kommunen har set bort fra § 3 beskyttelsen på trods af, at kommunen selv har indskrevet den i lokalplanerne på foranledning af daværende Ringkøbing Amt, der godt forstod at rette sig efter lovgivningen! Som privatperson kan der ikke klages over en kommunes vandalisering af naturområder. Efter en årelang diskussion med kommunen, som ikke lod sig rokke i sine synspunkter, måtte jeg derfor ty til andre muligheder. Jeg kontaktede Danmarks Naturfredningsforening, som velvilligt har brugt utallige timer på denne sag. Med beskyldningen om, at Danmarks Naturfredningsforening har en evig trang til at demonstrere magt, bringer Leif Christensen en urimelig kritik af Danmarks Naturfredningsforening. Mange frivillige økonomiske bidrag og meget uegennyttig frivilligt arbejde bliver anvendt af denne organisation til at sætte en stopklods, når kommuner og andre af griskhed for øgede grundskatter, erhvervsaktivitet og turismeindtægter forgriber sig på uerstattelige naturværdier. Skytset bør rettes mod Ringkøbing-Skjern Kommune, der om nogen demonstrerer magt. Det er kommunen, der arrogant gennem nu flere år har nægtet at have begået fejl, skønt selv planlovseksperter ikke er i tvivl. Det er kommunen, der uretmæssigt har indkrævet høje ejendomsskatter og givet ejerne forventninger om byggetilladelser. Og det er kommunen, der fortsætter med at tage de mange berørte sommerhusejere som gidsler ved at undlade at træffe de beslutninger, der kunne stoppe dette cirkus på trods af, at alle historiske dokumenter i sagen viser, at kommunen har handlet forkert. Som om dette ikke var nok! Den tidligere ejer af mit hus formastede sig til at opføre en tagterrasse på taget af en sidebygning på ejendommen. Kommunen har accepteret i snesevis af sådanne tagterrasser i sommerhusområderne gennem årerne. Men da jeg ikke straks kunne tage folkeregisteradresse på ejendommen, som det blev krævet af kommunen for at acceptere tagterrassen, har kommunen nidkært jagtet denne sag i mere end 10 år! På trods af, at kommunen selv har beskrevet, at tagterrassen ligger så godt afskærmet, at den ikke er til gene for naboer, og at ingen nogensinde har klaget over forholdet, har kommunen gennemført politianmeldelse og ført retssager i såvel byret som landsret for at håndhæve sit krav om retablering. Her kan man med rette tale om magtdemonstration! Når private formaster sig til at bryde loven, er der ingen nåde. Heller ikke da ejeren af Hvidbjerg Camping ved Blåvand kommer på kant med § 3 ved at udvide med et par ekstra båse til et telt. Så blæser der ikke milde vinde: ”Hvis ferieparken formår at få reetableret forholdene omkring søen, kan den undgå at få straf, vurderer kommunen”. Og hvis private lodsejere i Lønstrup sikrer deres ejendomme gennem en kystsikring, der rent faktisk virker, men dømmes ulovligt, er kommunen straks på banen: ”Vores udgangspunkt, da vi meldte sagen til politiet, var, at det skulle fjernes” udtaler den lokale formand for Teknik og Miljø. Hvorfor skal der ses igennem fingre med tilsvarende ulovligheder, når de forvoldes af en offentlig myndighed, som her i Ringkøbing-Skjern Kommunes tilfælde med de ulovlige byggegodkendelser til sommerhuse på Holmsland Klit? Og hvorfor skal Danmarks Naturfredningsforening skældes ud, når de blot arbejder for, at gældende lovgivning overholdes?

Annonce