Annonce
Biler

Audi ofrer lidt bagageplads for at øge attituden

En mere coupeagtig karrosseriform gør, at den nye Audi Q3 Sportback ser væsentlig mere dynamisk ud end den almindelige Q3. Der er 18 tommer fælge som standard. Foto: Audi
Den nye Q3 Sportback skal være det frække alternativ og konkurrere med bl.a. BMW X2.

Efter at Audi lancerede Q8, har mærket nu arbejdet sig frem til endnu en SUV-coupé, denne gang i den anden ende af modelprogrammet. Det er den nye Q3, hvor designerne har masseret karrosseriet, så den traditionelle karrosseriform er ændret til en skrå bagende. Ændringerne har også gjort den lidt længere og lavere, så den nye såkaldte Q3 Sportback fremstår væsentligt mere sportslig end ophavet. Den nye Audi skal ses som et svar på BMW X2 og Jaguar E-Pace.

I henhold til de specifikationer, vi har fået, er bagagerummet blevet mindre, med bagsædet oppe er det godt nok på samme 530 liter, men lægger man sæderne ned, mangler Sportback 130 liter.

Bilen, der lanceres herhjemme i løbet af efteråret, får 18 tommer hjul som standard, med 19- og 20-tommer som tilvalg.

Audi fremhæver, at man har satset meget på at få bilen til at køre ekstra sportsligt, hvorfor Sportback som standard er udstyret med progressiv styring med en udveksling, der bliver mere og mere direkte, jo mere man drejer på rattet, samt sportsundervogn. Som tilfældet er med Q3, får Sportback også digital instrumentering.

Annonce
Den meget skrå bagende betyder, at bagagerummet er lidt mindre, når man har lagt bagsæderne ned. Foto: Audi

Firehjulstræk

Til start vil motorprogrammet kun bestå af en benzinmotor på 2,0 liter og med 230 hk, der leveres med automatgear og træk på alle fire hjul. mens dieselmotoren med 150 hk også kommer med automatgear. Kort efter markedsintroduktionen vil den også kunne fås med manuel gearkasse og quattro-firehjulstræk. I løbet af året vil der komme andre motorvarianter, herunder en kraftfuld diesel- og en 1,5 indstigningsbenzinmotor, som spiller sammen med et 48-volts mildhybridsystem, oplyser Audi Danmark.

Der foreligger endnu ikke nogen priser på den nye udgave af Q3.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Skandale: Kan livet fortsætte uden Postnord?

Læserbrev: Hvordan har Postnord fundet af, at det kun er brevene, de taber på? De må have fundet løsningen på at skille koldt og varmt vand. Efter det er blandet... Meget fornuftigt har postbudene både breve og pakker med ud. Det er vel heller ingen ulempe for Postnord, at det er brevene, der er befordringspligt på. De har fået serveret en politisk malkeko. Det er ender vel med, at brevene må tage op til en måned om at komme frem... Allerede nu er det betydelig langsommere end med dagvognen på Christian Den Fjerdes tid. Hvem har fået problemerne? Politikerne. Hvem har skabt dem? Politikerne. Der er flere mistænkte. En af de hovedmistænkte er Kristian Jensen. Det passer med hans taktik fra skattevæsenet. De startede med at slagte aktiverne og fordele dem. Derefter trykkede de på digitaliseringsknappen. Så satte de sig ned. Undrede sig over, at svenskerne ikke løste problemet for dem... Man kan sige meget om svenskerne, men speciel dumme er de altså ikke... Det er en skandale med de milliarder, der allerede er pumpet i projektet. Senest har de sendt adskillige personer på permanent ferie, og har planer om at sende endnu flere samme vej. Bare rejsebureauerne har rejser nok til dem... Det er ren kukkeluk at bruge milliarder på det! Udbringning af pakker er der mange, der har kapacitet til. Skildpaddebrevene må kunne løses på anden vis. Quickbreve er næsten lige så dyre som pakker. Derfor kan man vel sende dem som en pakke? Anbefalede breve kan vel håndteres på samme måde? Udbringning af B- breve kunne for eksempel overdrages til kommunerne. Ved at tilføre flere ansatte kunne hjemmehjælperne sagtens løse opgaven. Der bliver hældt millioner/milliarder i Postnord, som kunne bruges til det. Samtidig kunne ældreplejen i eget hjem blive opgraderet. Hvis postbudet, ligesom i gamle dage, havde tjek på om alle var ok. på ruten. Sikken en tryghed, det kunne give. Skildpaddebrevene kunne måske alternativt distribueres sammen med reklamerne på ugebasis. Nu mener nogen i det politiske, at vi skal købe Postdanmark tilbage fra Postnord. Heldigt, at vi ikke har fået malet alle postkasserne endnu. Der bliver udgifter nok til biler, skilte, tøj og til svenskerne. Men big business for dem, der sælger maling og profiltøj. Kan livet fortsætte uden Postnorddanmark? Eller går det i stå?

Annonce