Annonce
Biler

Aston Martin går i højden

Den høje Aston Martin DBX er udstyret med en 4,0 liters V8-motor fra AMG-Mercedes, som yder 550 hk. Foto: Aston Martin
Det hæderkronede sportsvognsmærke Aston Martin er nu endelig klar med den høje DBX.

Den vil sikkert passe helt perfekt til en travl dag for agent 007, den nye Aston Martin DBX. De tre bogstaver dækker nemlig over den første SUV fra det historiske engelske sportsvognsmærke, der gennem årtier har været hofleverandør til hovedpersonen i James Bond-filmene.

Den nye model byder ikke alene på masser af luksus og motorkraft, den har med sin store frihøjde og firehjulstræk også alle forudsætninger for at kunne komme frem, hvor asfalten stopper.

Selv om Aston Martin-aficionados måske rynker på næsen, er udgangspunktet klart: Mærket følger tidens trends og vil have flere kunder i butikken med DBX, som blandt andet skal konkurrere mod tunge drenge som Bentley Bentayga og Lamborghini Urus.

Midlerne hedder en opsætning med et karrosseri i aluminium, der indkapsler en 4,0-liters V8-biturbo-motor med 550 hk og moment på 700 Nm samt køreegenskaber, der ifølge Aston Martin ikke står tilbage for de mere jordnære modeller.

Tag bare præstationerne, der hedder 0-100 kilometer i timen på 4,5 sekunder og en topfart på 290 kilometer i timen.

Den fem meter lange model fylder dog også godt i landskabet. Den vejer 2,2 ton og har den største kølergrill nogensinde i en Aston Martin, så der er ingen risiko for at tage fejl af de andre modeller i rækken.

Annonce

Aston Martin DBX

Længde: 5,0 meter.

Vægt: 2,2 ton.

Motor: 4,0-liters V8-motor på 550 hk.

Topfart: 290 km/t.

0-100 km/t.: 4,5 sekunder.

Sportslig

DBX’en er udstyret med en avanceret nitrins gearkasse, der spiller sammen med firehjulstrækket, som kan køre med fordelingen 47:53, som altså giver en overvægt af baghjulstræk.

Fremkommeligheden hjælpes af en luftaffjedring, som kan hæve bilen og er med til at give en vadedybde på 50 centimeter. Den er tillige styret af et 48-volts system, der sammen med adaptive støddæmpere er med til at sikre stabilitet på vejen og holde bilen i et fast greb ved svingmanøvrer.

Inden døre er der plads til fem personer, men bilen kan også bestilles med fire enkeltsæder. Her er digital instrumentering med storskærme, ambient belysning med mulighed for 64 forskellige farver og et stort panorama-glastag, der løber i det meste af bilens længde.

Bagagerummet kan klare pæne 632 liter. Luftaffjedringen betyder, at bilen også kan sænke sig 50 millimeter, så det er lettere at få ting om bord, mens højden kan hæves med 45 millimeter i terræn.

Med hundevasker

De, som vil mere, kan blandt andet bestille en ”kæledyrs-pakke”, som indeholder en transportabel vaskemaskine, som kan rense en mudret hund efter en luftning, mens en ”sne-pakke” naturligvis indeholder støvlevarmere.

Men man kan skam også sætte kryds ved udstyr som et integreret våbenskab. De mere traditionelle kan vælge klassisk komfort-udstyr i dette segment som champagnekøler eller cigarkasse. Noget, som agent 007 helt sikkert ville påskønne.

V8-motoren, der stammer fra Mercedes-AMG, kommer dog ikke til at stå alene. Aston Martin skulle også have en plug-in-hybrid og rent elektrisk version på tegnebrættet, hvilket lyder fornuftigt set i lyset af tidens miljøkrav.

I England starter priserne fra 158.000 pund, hvilket svarer til 1,38 millioner kroner. Det er dog svært at oversætte til danske afgifter - men gang med cirka tre.

Den fem meter lange bil har som udgangspunkt fem sæder, men den kan bestilles med fire enkeltsæder. Foto: Aston Martin
Den fuldt digitale instrumentering spiller sammen med den luksuriøse indretning. Foto: Aston Martin
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
112

Galloway-køer mangler stadig deres ejer

Læserbrev

Udbud af ambulancekørsel: Den gode idé opstår i samarbejdet

Læserbrev: I løbet af januar tager Region Midtjylland vigtige skridt i retning af at fastlægge fremtidens ambulancekørsel, når der tages stilling til det kommende udbud af kørslen. Der er meget på spil i regionsrådets måde at skrue udbuddet sammen på: Grundlæggende spørgsmål om, hvilken pris og kvalitet borgerne kan få for skattekronerne i de kommende år, og mulighederne for at bruge offentlig-privat samarbejde som driver for innovation i den offentlige sektor. I disse år går en stor generation på pension med udsigt til at leve længere, og færre er tilbage til at forsørge flere. Lige som vi står overfor udfordringer med at få sundhedskronerne til at række, fordi folk lever længere, og flere får kroniske sygdomme. Der er med andre ord grundlag for at tænke nyt og bruge det store potentiale, der ligger i samarbejdet mellem sektorerne, til at få mere for pengene og levere ny og innovative løsninger. De gode ideer og intelligente løsninger på sundhedsområdet er allerede mange – og regionerne er grundlæggende gode til at række ud til offentlig-privat samarbejde i udviklingen af nye innovative teknologier og måder at løse sundhedsudfordringen på. Historisk gælder det også indenfor det akutte og det præhospitale område, hvor vi har set forsøg med el-køretøjer, kunstig intelligens, stabilisering eller færdigbehandling af KOL-patienter. Og mange nye tiltag er for længst implementeret, som for eksempel den elektroniske patientjournal, der optimerer patientforløbet, eller EKG taget allerede i ambulancen, som sikrer, at hjertepatienter kommer til det rigtige hospital. Langt flere bliver i dag hjulpet hurtigere og bedre, fordi den fælles innovation fungerer. Region Midt står overfor de kommende udbud på ambulanceområdet, og her har regionen gode muligheder for at stille krav i udbud til andet og mere end blot økonomien. Udbud bliver dermed en vej til at omsætte innovationen og de smarte løsninger hos leverandørerne til realitet til gavn for borgerne. Man behøver ikke se længere end til Norge, hvor flere kommuner gik sammen om at stille krav om CO2-neutrale byggepladser til leverandørerne i forbindelse med et stort fælles byggeri. På den måde kommer offentlige økonomiske muskler i spil og bliver en driver for innovationen. På samme måde har Region Midtjylland med udbuddet gode muligheder for at skubbe på innovation på sundhedsområdet til patienternes og borgernes fordel.

Annonce