x
Annonce
Sport

Astana-chef efter Fuglsangs exit: Nu skal vi bare til Paris

Anne-Christine Poujoulat/Ritzau Scanpix
Jakob Fuglsangs uheld og afsked med Tour de France smadrer alle Astanas planer.

Det er et hårdt slag for Astana, at kaptajn Jakob Fuglsang har forladt Tour de France efter et styrt på 16. etape.

Holdet var udelukkende programmeret til at hjælpe den 34-årige dansker til en placering på podiet i Paris. Nu ligger den målsætning i ruiner.

- Nu er vores eneste mål at komme til Paris. Vi har stadig gode ryttere, Alexey Lutsenko, Omar Fraile, Pello Bilbao. Vi må se, hvad der er muligt rent taktisk, siger sportsdirektør Dimitriy Fofonov.

- Men holdet skal også være motiveret, for det har stor indflydelse på holdet, når kaptajnen er styrtet og ikke længere er med i løbet. Jeg har oplevet tidligere, at moralen dykker derefter.

- Man har arbejdet sammen, trænet sammen med ét mål for øje. Når det hele så falder sammen, er moralen helt sikkert ikke høj. Hverken for ledere eller ryttere. Der er langt til Paris nu, siger Fofonov.

Den sportslige leder er dog lettet over, at Fuglsang er sluppet fra styrtet uden brækkede knogler

- Det er en dårlig dag. Men det er gode nyheder, at han ikke har brækket noget. Det var et slemt styrt.

- Han var i en god position i front. Efter hvad jeg har hørt, var det en rytter fra Wanty, der styrtede lige foran ham. Det kunne han ikke undgå. Han kunne kun flyve fremad som Superman.

- Han har en stor blodansamling i venstre hånd. Han blev bange, for den er virkelig stor. Han har slået sig mange steder. Han ligner en mumie nu, siger Fofonov.

Onsdag mister Astana endnu en rytter. Med Fuglsangs exit er det nemlig også slut for Luis León Sanchez, der kæmper med rygproblemer.

- Sanchez blev skannet på hviledagen, og vi besluttede at presse ham igennem de to flade etaper for at hjælpe Jakob. Men nu giver det selvfølgelig ingen mening, siger Dimitriy Fofonov.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Alt udsolgt midt i corona-hjemsøgelsen

Dagens gode lokale erhvervsnyhed i går var, at Lalandia nu har solgt samtlige 440 feriehuse i den kommende feriepark i Søndervig. Nogle af os husker sikkert, hvordan de første ferieparkplaner i Søndervig blev stoppet af finanskrisen i 2008, og det tog årevis og et gigantisk benarbejde fra projektmager Keld Hansens side at få pustet nyt liv i projektet igen. Sådan ser det heldigvis ikke ud til at ende denne gang. Ingen af os ved, hvor landet lander økonomisk, når corona-krisen engang er slut; sjovt bliver det ikke, så meget er sikkert. Men folk har altså ikke mistet modet til at investere i feriehusprojektet i Søndervig, og det er positivt af flere grunde. For det første er det med til at sikre, at projektet bliver gennemført, og det er endnu vigtigere, end det var før coronakrisen; det vil tilføre turismen i vort område et kvalitetsløft, vi får brug for i efter-corona-verdenen. Lalandia vil være endnu en grund til at vælge at tage på ferie i vort område frem for andre steder. For det andet bidrager Lalandia-byggeriet og de investeringer i infrastrukturen i området, som det medfører, til at skabe aktivitet i lokalsamfundet, både i byggefasen og i den efterfølgende driftsfase. Det er vigtigt, for vi må regne med, at arbejdsløsheden stiger voldsomt, i alt fald i en periode, og derfor har vi brug for alle de arbejdspladser, vi kan skaffe. For det tredje - og det er ikke det mindst vigtige - vil synet af, at der sker noget, at der er gang i byggeaktiviteterne, være med til at løfte optimismen og troen på, at samfundet ikke er kastet ned i en afgrundsdyb depression. Noget af det mest nedslående ved finanskrisen i 2008 var netop, at alt i en periode gik i stå. Der er ingen grund til at besmykke virkeligheden. Lige nu står vi midt i den værste krise, økonomisk og sundhedsmæssigt, nogen af os kan huske. Hvordan verden ser ud på den anden side af tunnellen, ved vi selvsagt ikke. Derfor er det også så vigtigt at glæde sig over det, der trods alt peger hen imod fremtidig vækst og udvikling i vort område. Hvem ved - måske god plads og masser af frisk luft fremover vil være et af de bedste turistmæssige salgsargumenter. Det kan vi alt fald byde på her i Naturens Rige.

Annonce