Sport

Astana-chef efter Fuglsangs exit: Nu skal vi bare til Paris

Anne-Christine Poujoulat/Ritzau Scanpix
Jakob Fuglsangs uheld og afsked med Tour de France smadrer alle Astanas planer.

Det er et hårdt slag for Astana, at kaptajn Jakob Fuglsang har forladt Tour de France efter et styrt på 16. etape.

Holdet var udelukkende programmeret til at hjælpe den 34-årige dansker til en placering på podiet i Paris. Nu ligger den målsætning i ruiner.

- Nu er vores eneste mål at komme til Paris. Vi har stadig gode ryttere, Alexey Lutsenko, Omar Fraile, Pello Bilbao. Vi må se, hvad der er muligt rent taktisk, siger sportsdirektør Dimitriy Fofonov.

- Men holdet skal også være motiveret, for det har stor indflydelse på holdet, når kaptajnen er styrtet og ikke længere er med i løbet. Jeg har oplevet tidligere, at moralen dykker derefter.

- Man har arbejdet sammen, trænet sammen med ét mål for øje. Når det hele så falder sammen, er moralen helt sikkert ikke høj. Hverken for ledere eller ryttere. Der er langt til Paris nu, siger Fofonov.

Den sportslige leder er dog lettet over, at Fuglsang er sluppet fra styrtet uden brækkede knogler

- Det er en dårlig dag. Men det er gode nyheder, at han ikke har brækket noget. Det var et slemt styrt.

- Han var i en god position i front. Efter hvad jeg har hørt, var det en rytter fra Wanty, der styrtede lige foran ham. Det kunne han ikke undgå. Han kunne kun flyve fremad som Superman.

- Han har en stor blodansamling i venstre hånd. Han blev bange, for den er virkelig stor. Han har slået sig mange steder. Han ligner en mumie nu, siger Fofonov.

Onsdag mister Astana endnu en rytter. Med Fuglsangs exit er det nemlig også slut for Luis León Sanchez, der kæmper med rygproblemer.

- Sanchez blev skannet på hviledagen, og vi besluttede at presse ham igennem de to flade etaper for at hjælpe Jakob. Men nu giver det selvfølgelig ingen mening, siger Dimitriy Fofonov.

/ritzau/

Annonce
Forsiden netop nu

Mest læste

Leder For abonnenter

Pas på den 300. bilist

Det er en af den slags førstepladser, vi helst vil være foruden. Men vi kommer ikke uden om det: Vestjyske bilister er landets mest drikfældige. I alt fald hvis man måler på antallet af spritbilister, som bliver fanget i politiets kontroller. Tallene er temmelig skræmmende: Politiet har i løbet af et år stoppet 13.259 tilfældige biler, og i dem sad 44 spritbilister; det vil sige, at der i gennemsnit sad en spritbilist en ud af trehundrede biler. Prøv lige at tænke lidt over det … Hvor mange biler passerer du, når du eksempelvis kører på vejen mellem Ringkøbing og Herning eller Skjern og Holstebro? Rigtig mange! Og for hver gang, du passerer nummer 299, møder du en spritbilist. Ikke nogen rar tanke! Især ikke når man tager i betragtning, at skræmmende mange ulykker involverer sprit. De seneste tal viser, at der, i perioden 2013-2017, blev dræbt 140 mennesker i trafikken i Danmark og 829 personer kom alvorligt til skade i ulykker med spirituspåvirket fører af et motoriseret køretøj. Hvorfor kører vestjyderne markant mere spritkørsel end andre danskere? Måske handler det i virkeligheden om noget så banalt, at vestjyske spritbilister tror, de kan slippe af sted med det, fordi vi bor i et tyndt befolket hjørne af landet med langt mellem politipatruljerne. Men rent faktisk ved vi det ikke. Derfor er det også godt, at politiet nu vil bruge den store mængde data, man har indsamlet, til at kortlægge spritbilisternes adfærd - ikke mindst, hvem de er, hvor gamle de er, og hvor og hvornår, de begiver sig ud på vejene. På den måde vil politiet kunne sætte ind med både forebyggende kampagner og spritkontroller. Men vi andre - det store flertal, der ikke kører spritkørsel, og ikke kunne drømme om at gøre det - kan også gøre noget. Vi kan først og fremmest gøre det socialt uacceptabelt at sætte sig bag rattet i påvirket tilstand, hvad enten det er til hverdag eller fest. Ser vi en person slingre ud mod bilen, kan vi stoppe vedkommende, bede ham eller hende aflevere nøglen, og sørge for, at de kommer godt hjem på anden vis. Vi har et ansvar for, at der ikke er nogen derude, der møder den 300. bilist.

Annonce