x
Annonce
Sport

Arrangør nedtoner profeti om OL-lussing på 40 milliarder

Charly Triballeau/Ritzau Scanpix
Udsættelsen af OL kan give en ekstraregning på mere end 18 milliarder kroner, lyder estimat.

Coronavirusset har ikke fået lov til at stoppe OL, som bliver afviklet næste år i stedet for denne sommer. Til gengæld bliver regningen for legene nu en del højere.

Dog er ekstraudgifterne langt fra så høje, som de første økonomiske dommedagsprofetier fra diverse kanter lød.

Ifølge det Tokyo-baserede medie Nikkei regner arrangørerne med, at udskydelsen kommer til at give en ekstraudgift i omegnen af 2,7 milliarder dollar (18,6 milliarder kroner).

Det er langt fra de 40 milliarder kroner, som økonomiprofessor Katsuhiro Miyamoto fra universitetet i Kansai estimerede ifølge nyhedsbureauet dpa.

Chefen for OL i Tokyo 2020, Toshiro Muto, håber endda, at udgifterne kan bringes længere ned.

- Vi regner med, at de ekstra udgifter bliver massive. Derfor skal vi gøre en stor indsats for at kontrollere dem, siger han ifølge nyhedsbureauet AFP.

- Et efter et må vi sørge for, at de problemer, vi står over for, bliver løst.

Blandt ekstraudgifterne er leje af arenaer og stadioner, ombooking af hoteller, sikkerhed og yderligere løn til personale.

Aldrig tidligere er et OL blevet udsat, men det har tre gange tidligere været aflyst. I 1916, 1940 og 1944 blev legene aflyst på grund af verdenskrige.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Corona. Vi skal bruge de danske oplevelser som aldrig før

Læserbrev: I Danmark har vi gennem de seneste ti år bygget et fantastisk turismeprodukt op med et meget bredt udbud af restauranter i alle prisklasser, som gør, at man kan spise kvalitetspizza og gourmetburgere den ene dag og på Michelinrestaurant den næste. Man kan vælge at bo på et nyistandsat vandrerhjem eller på et femstjernet luksushotel. Kort sagt er der masser af oplevelser til enhver smag. Men alle virksomhederne i erhvervet er hårdt ramt af COVID-19-virussen, og vil vi fortsat have et spændende og differentieret oplevelsesudbud i Danmark, så har vi alle et ansvar. Et ansvar for at støtte de danske restauranter, cafeer, forlystelsesparker og øvrige oplevelsesvirksomheder for at bidrage til deres overlevelse. De første konkurser fra hotel- og restauranterhvervet er begyndt at tikke ind. Desværre kommer der flere. Mange flere. Regeringen har allerede gjort meget, og det har danskerne også. Nogle restauranter og hoteller har satset på takeaway gennem krisen, og mange fortæller om kolossal opbakning fra nærmiljøet. Netop denne følelse må vi ikke glemme, når Danmark igen åbner. For behovet for støtte til de lokale virksomheder vil bestå. Denne krise forsvinder ikke igen med det samme. Erfaringer fra tidligere kriser viser, at det vil tage turisme- og oplevelseserhvervet flere år at komme tilbage til det tidligere niveau. Måske kommer turisterne igen - men hvornår? De senere år er turisterne kommet rejsende hertil fra hele verden for at tage del i den danske hygge og se på dansk kultur og design. De lægger 55 milliarder kroner om året. Penge, som bidrager til et stærkt turisterhver, vi som danskere også får mulighed for at nyde. Men når forbruget fra udenlandske turister forsvinder, er der ekstraordinært brug for, at vi selv støtter op. Vi kan ikke forvente, at udenlandske turister og forretningsrejsende med det samme igen strømmer til landet. Og selvom vi danskere kan ikke dække hele deres forbrug, så kan vi bidrage flere steder. Dette forår har mange været nødsaget til at aflyse runde fødselsdage, konfirmationer, bryllupper og andre store mærkedage, der skulle være fejret på hoteller, kroer og restauranter. Forhåbentlig kan disse fejringer gennemføres på et senere tidspunkt. Og måske kan en del af feriebudgettet, der var afsat til en tur til Østen eller Middelhavet i stedet bruges på ophold langs de danske kyster og til at nyde et fantastiske måltider på landets restauranter. Støtter vi ikke erhvervets virksomheder i dag, har vi dem måske ikke i morgen. Det vil være en skam, for turismeproduktet i Danmark er vokset med innovative ideer og spændende nye projekter, som skaber arbejdspladser, omsætning og vækst i hele Danmark. I år er året, hvor ‘Staycation’ får en helt anden betydning. Det er nemlig dét, der kan være med til at sikre turismeerhvervets overlevelse.

Annonce