Annonce
Erhverv

Apples skrinlagte datacenter koster entreprenør milliarder

Henning Bagger/Ritzau Scanpix
MT Højgaard må vinke farvel til ordre på 1,9 milliarder kroner, fordi Apple dropper datacenter nær Aabenraa.

Den danske entreprenørkoncern MT Højgaard går glip af en ordre på 1,9 milliarder kroner, fordi Apple tirsdag valgte at skrotte sin plan om at bygge et datacenter tæt ved Aabenraa.

Det oplyser MT Højgaard i en meddelelse onsdag.

Apple har valgt at droppe byggeriet og i stedet fokusere på et andet datacenter i Viborg.

Planerne om at bygge et datacenter i Kassø ved Aabenraa på en 285 hektar grund kom frem i 2017.

Aabenraa Kommune blev orienteret om de nye planer tirsdag. MT Højgaard oplyser, at ordren til 1,9 milliarder kroner ville være kommet i kassen løbende de næste tre-fire år.

MT Højgaard-direktør Anders Heine Jensen fortæller til DR, at den glippede ordre ikke får konsekvenser for bemandingen.

- Vi er ærgerlige over, at projektet uden for Aabenraa indstilles, men vi glæder os over en fortsat positiv relation til bygherren og vores stærke position i det fortsat attraktive marked for datacentre.

- Selv om der var tale om en stor ordre, havde den en lang produktionstid på tre-fire år. Derfor påvirker ophævelse af ordren ikke vores forventninger til 2019 eller bemandingen i MT Højgaard i den kommende periode, siger Anders Heine Jensen til DR.

Apples beslutning kom bag på Aabenraa Kommune, fortalte borgmester Thomas Andresen (V) tirsdag.

- Det ærgrer mig meget. Jeg havde gerne set, at man var kommet i gang.

- Men når det så er sagt, så har vi gang i rigtig mange ting i Aabenraa Kommune - inklusive yderligere datacentre, sagde han.

Apple vil forsøge at sælge grunden ved Aabenraa, og kommunen håber at kunne finde en køber, som kunne være interesseret i at opføre et datacenter.

Apple er ikke den eneste it-gigant, der har gjort sig bemærket kommunen.

Google har købt en grund i Kassø ved siden af Apples grund, hvor selskabet planlægger at opføre et datacenter.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Samskabelse er vejen frem i rundkørslen

Vi kommer ikke uden om det … Det offentlige har ikke råd til at betale for alle de ønsker, borgerne har til forbedringer og forskønnelser af vore fælles omgivelser. Men så er det jo godt, når borgerne kan tage sagen i egen hånd … Tag bare rundkørslen i Astrup ved Femvejen lige uden for byen; af lokale kaldt "Danmarks grimmeste" af slagsen. Om det passer, vil være et oplagt emne til en rundbordsdiskussion. Men køn var den i alt fald ikke, overgroet som den var med ukrudt. Kommunen havde dog ikke pengene til at gøre noget ved den. Men så tog folk i Astrup sagen i egen hånd. En flok frivillige påtog sig opgaven med at omdanne den til "Danmarks smukkeste rundkørsel". Det skete ved, at folk lagde kræfterne sammen: Per Kjær, der driver maskinstationen, stillede maskine til rådighed. Landmand Vagn Lindy Petersen i Skjern havde noget jord til at ligge efter en staldudvidelse, som kunne bruges, så onsdag blev der flyttet 400 kubikmeter jord. Svæveflyvepladsen i Ejstrup bidrog med et træ, som Kristian Ahle selv gravede op. Nu mangler de frivillige bare at få plantet rododendron i fem farver, så er "Femvejens Andels Rundkørsel", som den - måske ikke helt mundret - er kommet til at hedde, klar til at springe ud det kommende forår i al sin glans. Det hører med til historien, at rododendronerne selvfølgelig udbydes på andele, og at anlægsgartner Ole Christensen står for indkøb af planterne. Kommunens rolle i hele historien har i dette tilfælde været lydhørhed over for de lokale ønsker, og hurtig tilladelse til, at de frivillige kunne gå i gang. I andre tilfælde ser man i stigende grad, at der er tale om egentlig samskabelse; altså at kommunen og lokalsamfundene i fællesskab bidrager til at løse opgaver, som kommunen ikke har råd til alene at løse - for eksempel etablering af cykelstier. Man kan selvfølgelig mene, at opgaverne bør betales fuldt ud af kommunen. Men ofte vil det være ensbetydende med, at de ikke løses - eller i bedste fald først om mange år - og så er det da bedre, at parterne i fælles forståelse skaber noget sammen. Ellers havde Astrup næppe været på vej til at få "Danmarks smukkeste rundkørsel".

Annonce