Annonce
Udland

Apple indfører kønsneutrale og handicappede emojier

Sara D. Davis/Ritzau Scanpix
60 nye emojier i Apples produkter skal skabe større fokus på inklusion og diversitet.

Apple indfører en ny serie af emojier, der afbilleder kønsneutrale og handicappede personer samt par med forskellige hudfarver.

I den nye softwareopdatering iOS 13.2, der blev sendt ud mandag, kan brugere med 61 nye emojier indsætte personer i kørestol, med proteser eller kønsneutrale vampyrer i tekstbeskeder. Det skriver det amerikanske medie The Verge.

Brugere vil også selv kunne sammensætte par med forskellige hudfarver.

Med alle kombinationer taget i betragtning er der 398 nye emojier i Apples nye opdatering.

Apple følger dermed Google, der indførte kønsneutrale emojier i Googles Pixel-smartphones i maj.

De nye emojier skal skabe større fokus på inklusion og diversitet.

I 2018 bad Apple organisationen Unicode Consortium, der står for at sætte den globale standard inden for emojier, om at inkludere nogle emojier med et handicap.

- Som det er nu, er der en bred vifte af muligheder, men det repræsenterer ikke dem med handicap, skrev Apple i en pressemeddelelse i 2018. Det skrev det amerikanske medie CNN.

Ud over de nye emojier har Apple i softwareopdateringen tilføjet kamerafunktionen "deep fusion" til telefonerne iPhone 11 og 11 Pro.

Funktionen lader kunstig intelligens automatisk forbedre billedkvaliteten.

Ud over en ny softwareopdatering lancerede Apple mandag nye trådløse bluetooth-høretelefoner med navnet Airpods Pro.

De nye høretelefoner er en efterfølger af Apples oprindelige og populære trådløse høretelefoner, Airpods, der blev lanceret i 2016.

De nye Airpods Pro er støjreducerende, hvilket mange fans har sukket efter.

Kønsneutralitet har vundet frem hos flere virksomheder.

Virksomheden Always, der producerer hygiejneprodukter, har for nylig fjernet et kvindesymbol fra sine pakker med hygiejnebind efter flere opfordringer fra rettighedsgrupper, der repræsenterer transkønnedes interesser.

Den globale legetøjsproducent Mattel har også lanceret kønsneutrale dukker.

/ritzau/

Annonce
Overblik over de nye emojis
CNN med pressemeddelelse fra Apple
The Verge med artiklen
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Udvikling: Det er vores butik - vi har selv skabt den

Læserbrev: I eftersommeren 2018 mistede vi i Stauning vores brugsforening, hvor folk havde handlet gennem mere end 100 år. Tankstationen lukkede også. Det var en ringe trøst, at COOP-koncernen – tilsyneladende uden mange tanker om sine dybeste rødder – var i gang med at lade sine brugser i en lang række landsbyer gå konkurs. Som én af os i Stauning med velplaceret ironi udtrykte det: ’Det er da vist ligesom en so, der æder sine egne grise’. Men ulykken tog ikke gå-på-modet fra os. Tværtimod var der folk i Stauning, som omgående tog initiativet. De gik på med krum hals. De samlede Staunings kræfter. De fik ting til at ske. Der er nemlig det ved det, at det dér med at få noget til at ske - det ligger nærmest indbygget i Staunings DNA. Derfor skete det, at vi allerede i foråret 2019 – bare et halvt år efter brugsens lukning – kunne byde benzinselskabet Go’on velkommen til Stauning. Biler begyndte igen at dreje ind. Der var igen aktivitet. Og nu på lørdag, 23. november, sker der det, at vores nye købmand kan byde os velkommen – og vi ham – i en topmoderne dagligvareforretning, der er gennemgribende renoveret fra A til Z af professionelle håndværkere. Herudover har mange forskellige frivillige bidraget med oprydning, rengøring, opstilling af inventar - og sat 2500 varenumre på de rette hylder efter købmandens anvisninger. Det er mærkeligt at tænke på – ja, egentligt fantastisk, alt det der er nået på godt et år i et gnidningsløst og humørfyldt samarbejde. Det hele er nået, takket være stauningboernes kæmpeindsats, også økonomisk. Lige efter brugsens lukning strittede initiativerne naturligt nok lidt i alle retninger. Set udefra lignede det måske lidt situationen, når man kradser lidt med en pind i en myretue. Men ligesom myrer hurtigt organiserer sig og får skaderne repareret, når ødelæggelsens pind har kradset i deres tue, så samlede også Stauning sig hurtigt om det væsentlige: nemlig at få samlet økonomi nok til at købe det gamle nedlagte mejeri midt i byen, hvor brugsen havde butik fra omkring 1970. Og selve målet, det lå fast helt fra starten: senest ved udgangen af 2019, så skulle der igen være dagligvarebutik her i Stauning. At det mål er nået, det siger noget meget vigtigt om Stauning. Først og fremmest siger det, at vi er i stand til at samle os og stå sammen for at få ting til at ske. Men ligeså vigtigt: i Stauning har vi folk iblandt os, der besidder de mange vidt forskellige kompetencer, der gør det muligt at tingene faktisk også kommer til at ske – bliver til virkelighed. Det skal vi huske at fortælle hinanden, når vi går rundt og handler med vores nye købmand i vores nye butik. For den fortælling er en vigtig del af vores fælles historie. Den må vi aldrig glemme. Ligesom den gamle brugsforening, som vore forgængere for 100 år siden gik sammen om at skabe, blev en vigtig del af deres fælles historie. Men nu er det vores butik. Vi har selv skabt den. Den er vores værk. Det var os, der fik det til at ske. Uden os, så var vores butik der ikke. Og uden os – så er butikken der ikke! Det er også værd at minde hinanden om. Butikken har brug for os. Og vi har brug for butikken. Det var jo derfor, vi sørgede for, at den kom.

Danmark For abonnenter

Johns kæbe var blød som bølgepap efter strålebehandlinger: - Den ville smuldre væk uden tandbehandlinger

Annonce