Annonce
Digitalt

Anmmeldelse: Gears 5 gør et godt koncept bedre

Gears 5 er hærget, men flot og meget mere varieret end sine forgængere. Den åbne sandkasse fungerer ikke helt endnu, men den trækker ikke ned, og da Gears 5 samtidigt går frem på alle andre fronter, er der nok at glæde sig til. Pr-foto

Der er gået næsten tre år, siden vi forlod Marcus, Baird, Kait og vennerne i Gears of War 4. Nu har serien droppet ”of War” og er slet og ret Gears 5, men bare rolig; der er stadig masser af krig.

Gears 5 er The Coalitions andet spil i Gears-franchisen, og denne gang har de været mere modige og sat et større aftryk på serien end 4’eren. Sidstnævnte var vellykket, men bragte ikke så meget nyt til bordet.

Introduktionen af nye elementer som en mindre lineær campaign med sandkasse, et mere taktisk campaign-gameplay og den nye multiplayer-mode Escape er ikke alle øjeblikkelige succeser, men ingen af delene trækker decideret ned, og tilsammen bidrager de til, at Gears 5 er et af de bedste spil i serien.

Annonce
Jack er stjernen i Gears 5 og den karakter, der står for størst personlig udvikling. Han fifler radikalt med måden, man spiller på, men det fungerer virkelig godt og tilføjer en ny taktisk dimension, som gør Gears 5 sjovere og bedre. Pr-foto

Åben men øde verden

I en tid, hvor mange skydespil vælger at prioritere onlinedelen på bekostning af en solid campaign, har Gears-serien været god til at balancere de to. Gears 5 er ingen undtagelse. Der er en omfattende og veltilrettelagt campaign-mode, og som nyt introducerer de to midterste kapitler en sandkasse/open world, hvor man frit kan tage på opdagelse i hhv. frossen tundra og gold, rød ørken. Og så alligevel ikke. Du kan nemlig suse rundt mellem missioner og side-missioner på en slæde, men selvom den åbne verden lige som resten af spillet er veldesignet og utrolig flot, så er den altså ret øde. Der er ikke det store pay-off, ved at gå på opdagelse, for bortset fra de klart markerede side-misisoner, falder du ikke over nogen overraskelser.

Det kan være, at det her er første skridt hen imod et meget mindre lineært Gears, som vil blive rost til skyerne i 6’eren, men her og nu falder man mellem to stole, hvor den åbne verden primært betyder meget mere transporttid.

Sidemissioner skal man selvfølgelig tage med – for længere er spillet alligevel ikke, og du bliver belønnet klækkeligt for de hurtige afstik. Det andet store nytiltag i Gears 5 er nemlig din trofaste drone-hjælper, Jack, der er blevet opgraderet helt vildt i forhold til, hvor statisk en størrelse han har været i seriens første fire spil. Jack får opgraderinger fra sidemissionerne og ved at samle komponenter til ham løbende. Jack kan assistere med en række uvurderlige egenskaber, fx scanne området for fjender og våben, hente våben til dig, sætte fælder op, angribe modstandere, beskytte dig med et skjold eller ligefrem gøre dig usynlig i kortere perioder. Alle disse evner kan opgraderes løbende, og det er en mindre revolution for gameplayet – på en meget positiv måde. Det bliver nemlig mere varieret og taktisk end tidligere, hvilket er en velkommen opdatering - selvom skyd og gem-dig delen af Gears stadig fungerer upåklageligt.

Flot fortalt men kedelig historie

Historien er ikke vildt medrivende, og der er – bortset fra Jack – ikke den store karakterudvikling undervejs. Der er masser af små jokes og kommentarer mellem Kait, Del og JD undervejs - og jeg endte med at blive ret glad for den nye generation af Gears, selvom det også luner, når Marcus, Baird og Cole deltager.

Grafisk er Gears 5 virkelig en lækkerbisken, og den byder på nogle mere varierede kulisser end sine forgængere. Hvad enten det er tropisk jungle, kridhvid tundra eller rust-rød ørken, så er det enormt flot at se på. Banedesignet er også i særklasse. Selvom det er påfaldende hvor ofte, der er helt oplagte ting at gemme sig bag - det understøtter jo gameplayet, så kan det også betale sig mere end nogensinde at være opmærksom. Sne kan knuses, så svære modstandere lider en iskold død, tønder kan sprænges i luften, og vejret kan være dødbringende. Lyden er også i top, og har du god surround, kan Dolby Atmos' retningsbestemte lydside være en stor hjælp.

Campaign er samlet set en solid størrelse, der særligt hen mod slutningen er herligt hæsblæsende og over-the-top voldsomt.

Kait er hovedpersonen i Gears 5's campaign, og hun er meget mere interessant end JD, der blev kørt i stilling i Gears of War 4 og er en mere naturlig arvtager som søn af Marcus, til højre. Desværre bliver der ikke boret nok i Kaits rejse og personlige udvikling. Pr-foto

Escape, Horde og meget mere

Der har op til lanceringen af Gears 5 været meget begrænset mulighed for at spille multiplayer, men den smule jeg har prøvet, givet mod på mere.

De gode elementer fra før er nemlig stadig at finde i Gears 5 med tilføjelsen af nye våben, nye modstandere og nye, unikke evner for karaktererne. Det virker mere intuitivt at udvikle og tilpasse din karakter end i Gears 4, og det er et plus. En ny feature i online multiplayer er Escape, hvor tre venner skal klare en bane hurtigst muligt, mens giftig gas kryber nærmere. Det fungerer fint, men det er altså svært at konkurrere med Horde...

The Coalition skal have ros for at turde at skrue på et gameplay, som i bund grund fungerer upåklageligt og alle dage har været seriens helt store styrke. Tilføjelsen af de mange muligheder med Jack har gjort spillet mere taktisk – og bedre. Den åbne verden i midten af campaign er flot og gør ingen fortræd, men den mangler noget mere variation og liv, før den for alvor er med til at definere Gears. Den smule multiplayer, jeg har spillet, virker lovende, og sammenholdt med det grafiske løft, en flot lydside og et lækkert banedesign er Gears 5 et af de bedste spil i serien.

Titel: Gears 5

Platform: Xbox One, pc

Udgivelsesdato: 6. september

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Sport

12 atletikmedaljer ved landsmesterskaber

Leder

Dagbladet mener: Man bliver stolt over de fastboendes 'folkebevægelse'

Man bliver flov overfor turisterne. Sådan lyder den korte, kontante begrundelse for et initiativ, der forleden fik 20 lokale frivillige til at trække i gummistøvlerne og trodse møgvejret for at bruge deres lørdag på at samle de store mængder affald op, som i månedsvis har skæmmet grøfterne langs Klitvejen. Bag initiativet står Hvide Sande-parret Heidi Broe Vrist og Lars Anker Hansen. Det er dem, der har følt sig så flove over at se den smukke Margueritrute omdannet til en skamfuld skralderute, at de har valgt at tage affaldssækken i egen hånd og gøre noget ved sagen. I første hug blev 74 sække fyldt med øldåser, flasker, slikposer og meget andet skidt. 74 sække! Men der er såmænd tilstrækkeligt med skrald tilbage til, at man kan samle lige så meget op og mere til, når succesen gentages lørdag 29. februar - selvfølgelig forudsat, at der også denne gang dukker en pæn flok frivillige kræfter op, som vil bruge lidt af weekenden på en fælles forskønnelse af grøftekanten. De store mængder affald dukkede op til overfladen, da kommunens folk for nogle måneder siden rensede grøfterne op for at gøre dem i stand til bedre at kunne tage de store mængder af regnvand. Der var røster fremme om, at kommunen burde rydde op efter oprensningen, men afdelingsleder for Vej og Park Kristian Korsholm måtte med beklagelse afvise, at det kunne komme på tale. Det ville kræve mandetimer, der ikke er budget til, forklarede han. Det er sund fornuft, at kommunens ressourcer lige nu gør bedst fyldest ved at blive brugt på at skaffe afløb for de enorme vandmængder. Og det er udtryk for et beundringsværdigt borgersind, når private mennesker som Heidi Broe Vrist og Lars Anker Hansen ikke nøjes med at brokke sig over kommunen eller måske rense lidt på egen matrikel, men i stedet går forrest i en hel lille 'folkebevægelse'. Herfra letter vi på sydvesten og bukker i stor respekt for initiativet. Mennesker som jer er der god grund til at være stolt af! Der er mulighed for at blive en del af 'bevægelsen', hvis man møder op på parkeringspladsen ved genbrugsstationen i Hvide Sande lørdag 29. februar klokken 10. Det er ganske gratis at deltage. Og hvis andre byer skulle lade sig inspirere, fortæller vi gerne om det i Dagbladet.

Annonce