x
Annonce
Gear

Anmeldelse: Warcraft III: Reforged er ikke en betydelig opgradering fra originalen – som det blev lovet

Både håndteringen af din hær (mikro-håndtering) og håndteringen af dine ressourcer og din base (marko-håndtering) er vigtig, når du skal besejre dine fjender. Pr-foto: Blizzard Entertainment.
Warcraft III blev oprindeligt udgivet for snart 18 år siden, men det originale spils historie og gameplay holder stadig vand i 2020. I januar genlancerede Blizzard Entertainment så spillet med ny grafik og diverse andre småopgraderinger under navnet Warcraft III: Reforged. Desværre for Warcraft-fans hoppede udviklerne over, hvor gærdet var lavest.

En ny tendens har vundet indpas i spilindustrien de seneste år: At omarbejde og genlancere ældre spil som en ’remaster’, der ellers særligt er kendt som et begreb inden for musikindustrien, når musikere finder deres gamle sang frem og pifter dem op ved hjælp af moderne teknologi.

Det er nemt at se fidusen fra spilfirmaernes synsvinkel: De slipper for at bruge tid og penge på at udvikle en ny historie, et nyt koncept, en ny verden og nye karakterer. De kan tværtimod bare starte det gamle spil op, forbedre det, så det lever op til nutidens skærpede krav til grafik og gameplay, og sende det på gaden igen.

Ovenikøbet kan spilfirmaerne spare penge på reklameudgifter. For mange af de potentielle kunder kender jo allerede spillene – og nu er de bare blevet opgraderet. Spilfirmaerne kan dermed tjene penge på at sælge det ’samme’ spil igen – nemt og nemt.

Det er en opskrift, som især Blizzard har benyttet flittigt. Først var det rum-strategispillet Starcraft fra 1998, som fik en overhaling. Dernæst fulgte MMO-giganten World of Warcraft, som blev lanceret sidste år i dets oprindelige form (men med nogle betydelige forandringer). Og i år kom turen så til en anden grundpille i Blizzard-kataloget, Warcraft III.

Annonce

Om testen

Produkterne, vi anmelder i Jysk Fynske Medier, er udlånt af virksomheden bag produktet. Vi tester og anmelder altid objektivt, uden at virksomheden har indflydelse på processen eller den færdige anmeldelse.

Satte en standard

Warcraft III er et real time strategy-spil, hvor du i spillets hovedkampagne skiftevis leder helte og hære fra de fire forskellige racer - mennesker, orker, udøde og elvere – på missioner, der skal sikre racernes overlevelse og i nogle tilfælde rivalernes undergang.

I spillet skal du styre din hær, der består af heltefigurer, soldater, magiske væsener og maskiner, samtidig med at du opbygger en base, samler ressourcer og opgraderer din hær. Spillets hoved-kampagne er fyldt med forskellige missioner, hvor du for eksempel skal udforske ukendte territorier på jagt efter allierede og opbygge forsvarsværker til at modstå onde dæmoners ukuelige angreb.

Udover spillets hovedkampagne kan du også konkurrere mod andre spillere. Både på almindelig vis og i spilformer, der er udviklet i Warcraft III’s game engine af spillerne selv – såkaldte custom maps. Nogle af de custom maps, der blev udviklet i det originale Warcraft III blev så populære, at de blev startskuddet til hele spilgenrer – for eksempel udsprang Moba-genren, der tæller spil som League of Legends, Dota 2 og Heroes of Newerth, fra et custom map i Warcraft III kaldet DotA (Defense of the Ancients).

Warcraft III var utroligt populært i sin tid, og det har stadig en særlig plads i mange gameres bevidsthed. Så man forstår sagtens, at Blizzard så muligheder i at genlancere spillet fra 2002. Men Warcraft III: Reforged indfrier ganske enkelt ikke, hvad spilfirmaet lagde op til, da de første PR-videoer med spillet blev præsenteret.

For få opgraderinger

De første videoer der kom frem om spillet, viste en iøjnefaldende omarbejdning af spillets grafik. Men videoerne og PR-materialet lovede også opgraderinger til spillets hovedkampagne, der skulle forbedre tempoet og skabe mere kontinuitet med World of Warcraft.

Dernæst viste Blizzard, at de ville udvikle et helt nyt user interface (UI) i selve spillet, der skulle forbedre det unødvendigt store og klodsede UI, der var standarden i 2002. Også de små filmsekvenser, der vises før og efter missionerne i spillet, skulle forbedres, og der blev fremvist imponerende smagsprøver herpå.

Desværre for de mange nostalgikere, der ligesom jeg havde set frem til at blive præsenteret for et yndlings-spil i en ny og omfattende indpakning, kunne Blizzard ikke holde, hvad de lovede. Jovist har grafikken da fået en overhaling. Men det er ikke i nærheden af, hvad der i 2018 blev lagt op til med helt nytænkte grafikløsninger. Og de nye filmsekvenser og det nye user interface blev heller ikke til noget. Den slags bliver husket i spilmiljøet.

Få ting er dog blevet bedre i forhold til originalen. Blizzard har lavet hundredevis af små opdateringer til balancen i spillet, når det kommer til hvor gode de forskellige racer, helte, soldater og bygninger er. Derudover er det også blevet nemmere at spille med sine kammerater igennem Blizzards Battle.net-app. Også den medfølgende World Editor, som spillerne kan bruge til at lave sine egne custom maps, er blevet opgraderet. Til gengæld kræver Blizzard nu ejerskab over alt, hvad der bliver skabt i editoren - måske for at undgå situationer som tidligere, hvor Valve overhalede dem indenom med Dota 2, da det kom til Moba-genren.

Heltene i Warcraft III kan udstyres med kraftfulde genstande, som du finder eller køber i verdenen, og de kæmper med fire forskellige magiske evner hver - som man kender det i dag fra Moba-spil. Pr-foto: Blizzard Entertainment.

Genlancering kan lykkes

Ret skal være ret: Nogle spiludviklere er sluppet rigtig godt fra at genlancere nogle af deres ældre spil. Capcom genlancerede sidste år klassikeren Resident Evil 2, men i det tilfælde var der ikke bare tale om, at grafikken var en smule opdateret. Capcom genskabte hele spillet som et third-person shooter, og grafikken fik en opgradering i en sådan grad, at der retfærdigvis kunne tales om et nyt spil.

Også kult-perlen Shadow of the Colossus blev generelt varmt modtaget, da det blev genudgivet i 2018. Og mange Final Fantasy-fans venter spændt på 10. april, hvor Square Enix genlancerer Final Fantasy VII. Det er ligesom med Resident Evil 2 kommet under en så kærlig behandling, at det kan være svært at se, at det er samme spil.

Derfor er det altså ikke uden grund, at man bør have høje forventninger, når spilfirmaerne tager fat i sine gamle klassikere og giver dem nyt liv – og sælger dem igen for nye penge. Og netop på grund af de høje forventninger blev jeg skuffet, da jeg kastede mig over Warcraft III: Reforged.

Jeg spillede Warcraft III tilbage i nullerne. Jeg spillede det meget dengang, og det er stadig et af mine yndlings-spil fra et af mine yndlings-spilfirmaer. Faktisk har jeg i løbet af de sidste 18 år ofte geninstalleret spillet, så jeg lige kunne gennemføre hoved-kampagnen igen.

Det bliver jeg nok ved med i fremtiden, for Warcraft III har en speciel plads i mit gamer-hjerte. Men når jeg kommer til at spille det igen i fremtiden, bliver det den originale udgave – og det er nok den mest rammende kritik, jeg kan give til Warcraft III: Reforged.

(Det originale Warcraft III giver jeg 6/6 stjerner).

Titel: Warcraft III: Reforged

Platform: PC (Battle.net)

Udgivelsesdato: 28. januar

Jo flere ressourcer du bruger på at udbygge og opgradere din base, jo flere og bedre soldater, magtfulde væsner og maskiner kan du træne og bygge til din hær. Pr-foto: Blizzard Entertainment.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

Her er de nyeste corona-tal:

Leder For abonnenter

Alt udsolgt midt i corona-hjemsøgelsen

Dagens gode lokale erhvervsnyhed i går var, at Lalandia nu har solgt samtlige 440 feriehuse i den kommende feriepark i Søndervig. Nogle af os husker sikkert, hvordan de første ferieparkplaner i Søndervig blev stoppet af finanskrisen i 2008, og det tog årevis og et gigantisk benarbejde fra projektmager Keld Hansens side at få pustet nyt liv i projektet igen. Sådan ser det heldigvis ikke ud til at ende denne gang. Ingen af os ved, hvor landet lander økonomisk, når corona-krisen engang er slut; sjovt bliver det ikke, så meget er sikkert. Men folk har altså ikke mistet modet til at investere i feriehusprojektet i Søndervig, og det er positivt af flere grunde. For det første er det med til at sikre, at projektet bliver gennemført, og det er endnu vigtigere, end det var før coronakrisen; det vil tilføre turismen i vort område et kvalitetsløft, vi får brug for i efter-corona-verdenen. Lalandia vil være endnu en grund til at vælge at tage på ferie i vort område frem for andre steder. For det andet bidrager Lalandia-byggeriet og de investeringer i infrastrukturen i området, som det medfører, til at skabe aktivitet i lokalsamfundet, både i byggefasen og i den efterfølgende driftsfase. Det er vigtigt, for vi må regne med, at arbejdsløsheden stiger voldsomt, i alt fald i en periode, og derfor har vi brug for alle de arbejdspladser, vi kan skaffe. For det tredje - og det er ikke det mindst vigtige - vil synet af, at der sker noget, at der er gang i byggeaktiviteterne, være med til at løfte optimismen og troen på, at samfundet ikke er kastet ned i en afgrundsdyb depression. Noget af det mest nedslående ved finanskrisen i 2008 var netop, at alt i en periode gik i stå. Der er ingen grund til at besmykke virkeligheden. Lige nu står vi midt i den værste krise, økonomisk og sundhedsmæssigt, nogen af os kan huske. Hvordan verden ser ud på den anden side af tunnellen, ved vi selvsagt ikke. Derfor er det også så vigtigt at glæde sig over det, der trods alt peger hen imod fremtidig vækst og udvikling i vort område. Hvem ved - måske god plads og masser af frisk luft fremover vil være et af de bedste turistmæssige salgsargumenter. Det kan vi alt fald byde på her i Naturens Rige.

Ringkøbing

Mor til fire: - Det er op til mig at vælge, om jeg sender mine børn afsted

Annonce