Annonce
Gear

Anmeldelse: Skyggerne dræber i det nye danskproducerede spil Lightmatter

Det er ikke almindelige skygger, som du finder i de mørklagte gange. Gå videre på eget ansvar! Pr-foto.
Det danske spiludviklingsfirma Tunnel Vision Games sendte i januar virksomhedens første spil ’Lightmatter’ på gaden. Resultatet er et flot og finurligt førstepersons indiespil, der med hjernevridende puzzle-elementer og en mystisk baggrundshistorie låner inspiration fra spil som Portal og The Talos Principle.

Lad lyset lede dig på vej – og hvis det ikke gør, så må du vise lyset vejen. For det er ikke alene uhyggeligt at bevæge sig rundt i de skyggefulde underjordiske gange, som Lightmatter udspiller sig i. Det kan være dødsensfarligt.

I det første spil fra det danske firma Tunnel Vision Games vågner du op på energivirksomheden 'Lightmatter Technologies'. Du har tilsyneladende mistet bevidstheden på et tidspunkt. Sirenerne bræger og lyset blinker faretruende. Noget er helt galt, men hvad er der sket?

Mens du langsomt bevæger dig mod udgangen, ser du pludseligt en person gemt i skyggerne bag et kontrolpanel i det fjerne, og ud fra højtalerne strømmer en stemme. Virksomhedens stifter og chef, Virgil, opdager til sin irritation, at han ikke er alene på fabrikken. Han er ikke ligefrem venligt indstillet, men han forsøger alligevel at guide dig mod udgangen. Men tingene går langt fra som planlagt.

Annonce

Om testen

Produkterne, vi anmelder i Jysk Fynske Medier, er udlånt af virksomheden bag produktet. Vi tester og anmelder altid objektivt, uden at virksomheden har indflydelse på processen eller den færdige anmeldelse.

Labyrinter, mysterier og humor

Ligesom med genre-mesterværket Portal bliver du i Lightmatter udstyret med nogle redskaber, du skal bruge til at komme videre fra niveau til niveau. Og ligesom i Portal er der ellers fri leg til, hvordan du navigerer rundt i de labyrintiske gange – så længe du husker at undgå skyggerne.

Mens du i bedste ’jorden er giftig’-stil bevæger dig rundt i den mennesketomme fabrik, begynder brikkerne langsomt at falde på plads i mysteriet om, hvad der er gået forud for din bratte opvågning i Lightmatter Technologies underjordisk fabrik.

Og det er en rigtig fin historie, som folkene hos Tunnel Vision Games har skabt til Lightmatter – hvilket er yderst vigtigt i denne slags spil, hvor adrenalinen ikke ligefrem pumper, men hvor man i stedet skal bruge sin logik og kreativitet til at avancere.

På skuldrene af giganter

Som nævnt er Lightmatter tydeligt inspireret af især Portal, og det kan mærkes på den fantastiske mørke humor, som den mystiske stifter og chef af Lightmatter Technologies, Virgil, giver eksempler på i løbet af spillet.

Der er også indlagt flere såkaldte 'Easter Eggs' eller referencer til andre spil, som du kan gå på jagt efter, mens du forsøger at opklare, hvem der taler sandt, og hvem der forsøger at føre dig bag lyset i historien om, hvad der er gået forud for din bratte opvågning på fabrikken.

Virgils mørke og karakteristiske stemme vil lyde bekendt for mange gamere, og det er der en god grund til. Tunnel Vision Games har nemlig allieret sig med ingen ringere end skuespilleren David Bateson, også kendt som den koldblodige Agent 47 fra Hitman-spilserien.

Alt i alt er det Aalborg-baserede Tunnel Vision Games kommet rigtigt godt fra sin første spillancering, og Lightmatter er et must-have for alle indie- og puzzlespils-entusiaster, som vil udfordres og samtidig opleve en velskrevet historie.

Titel: Lightmatter

Platform: Pc (Steam)

Udgivelsesdato: 15. januar 2020

Jorden er ikke giftig, men det er skyggerne! Så det er en god idé at alliere sig med et par store lamper, når du skal finde vej gennem den mennesketomme fabrik i Lightmatter. Pr-foto.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Forskelsbehandling: For regeringen er staten vigtigere end børnene

Læserbrev: Regeringen har sammen med støttepartierne vedtaget, at der nu endelig skal sendes penge ud til de trængte børneinstitutioner. Det er også på tide, at vores børn og pædagoger får bedre vilkår. Dog sniger sig en forskelsbehandling ind, som gør det tydeligt for mig, at regeringen og “børnenes statsminister” er mere statens minister end børnenes. Pengene går kun til de offentlige institutioner. Så er du forældre til et barn og har valgt en anden pasning en statens - det kan være, fordi du vil have mindre digitalisering, en særlig kost eller et bestemt værdigrundlag - ja så er dine børn ikke ligeså vigtige for regeringen som dem i offentlig pasning. Regeringen vil med sit forslag sikre, at den statslige opdragelse i den offentlige pasning bliver bedre. Det er altså vigtigere for regeringen at sikre statens opdragelse af børnene end det er at sikre forældrenes frie valg. Nogle vil mene, at forældre selv kan betale for at vælge staten fra. Det gør de også. For mig er det vigtige barnet. Som skattebetaler vil jeg gerne, at skattekronerne går lige til alle børn - uanset hvor de er passet. Det handler om at sikre lige mulighed for alle forældre og alle børn. Det er frihed og børnevelfærd. At favoriserer offentlige institutioner er for mig et tydeligt tegn på en regering, der har mere fokus på staten end på barnet.

Annonce