Anmeldelse: Call of Duty: Modern Warfare vender tilbage til rødderne

Call of Duty: Modern Warfare er et af de bedste i serien til dato. Der er en stærk campaign, der hviler mere på gameplay, grafik og skuespil end på selve historien, men også i høj grad på missionernes opbygning. Levetiden er derudover lang takket være missions og online multiplayer, som begge er stærkt underholdende. Pr-foto
En af de bedre campaigns i Call of Duty-serien, en troværdig indpakning og et velsmurt gameplay trækker det nye Modern Warfare op blandt seriens bedste titler

Call of Duty-serien har efterhånden 16 år på bagen, og serien har været forbi krige fra historiebøgerne, moderne krigsførsel og fremtidsscenarier – med varierende succes.

Personligt foretrækker jeg dét Call of Duty, der vægter autencitet og realisme, og Call of Duty 2 og det originale Modern Warfare står stadig – efter hhv. 14 og 12 år - som nogle af de mest mindeværdige spil i serien. Nu får sidstnævnte et reboot, men kan det leve op til originalen?

Om testen

Produkterne, vi anmelder i Jysk Fynske Medier, er udlånt af virksomheden bag produktet. Vi tester og anmelder altid objektivt, uden at virksomheden har indflydelse på processen eller den færdige anmeldelse.

Call of Duty Classic

Call of Duty: Modern Warfare trækker fra første færd på de dyder, som har skabt nogle af de bedste øjeblikke i Call of Duty-serien.

Campaign er tilbage – og i topform. Du bekæmper skjulte og velkendte fjender både på hjemme- og ude-bane. Hvad enten du snigskyder fjender over flere hundrede meters afstand i ørkenen, prøver at redde civile i Londons centrum eller stormer et mørklagt hus rum for rum, så føles det ægte. Dels takket være den imponerende realistiske grafik og lyd, dels på grund af en velskrevet historie og dels, fordi gameplay og ikke mindst styring sidder lige i skabet.

Modern Warfare føles som at komme hjem; det er Call of Duty Classic – på den mest positive måde.

Go dark

Historien i Modern Warfare bringer ikke meget nyt under solen, men det er mere måden, historien er fortalt på, der imponerer. Konflikterne varierer fra stille snigen, over åben konflikt til regulær krig. Der springes mellem karaktererne og i tid, men det hele bindes flot sammen af cutscenes – og dit moralske kompas bliver udfordret undervejs, når civile står i skudlinjen og tortur kommer på banen. ”Go dark” har mere end én betydning.

Modern Warfare er grafisk imponerende flot og detaljeret. Både karakterer, våben og omgivelser er meget realistiske at se på, og lyden støtter op om oplevelsen. De retningsbestemte lyde fra skud og eksplosioner er præcise, og du får fordel af et ordentligt headset – især når du spiller online og kan høre, hvor fjenderne gemmer sig.

Der er stor variation i Call of Duty: Modern Warfare. Både campaign, missions og faktisk også online multiplayer formår at variere spillet, så det ikke hele tiden er "løb og skyd". Banedesignet i online multiplayer tilgodeser ofte snipere - og særligt én mission er en fornøjelse i campaign, hvis man er til sniper rifle. Pr-foto

Mere for flere

Når historien er gennemspillet - og den måtte gerne være længere - er det muligt at fortsætte kampen i Special Ops, hvor du sammen med op til tre venner kan gennemføre forskellige typer missioner. Gameplayet her er en hybrid mellem campaign og multiplayer, og du kan vælge forskellige klasser og bruger killstreaks som i multiplayer. Special Ops øger levetiden gevaldigt i Modern Warfare, og missionerne tåler adskillige gennemspilninger, da de er så forskellige fra gang til gang.

Endelig er der multiplayer, som er dér, hvor størstedelen af tiden i Call of Duty bliver brugt for mange. Har du spillet tidligere spil i serien, finder du dig hurtigt til rette. Der er blevet droslet en smule ned for de mange valgmuligheder for perks og våben, og det er klædeligt. De nye spil-muligheder, som er føjet til, gør det godt – ikke mindst Gunfight.

Modern Warfare er et must-have, hvis du er fan af Call og Duty eller bare skydespil i al almindelighed. Campaign kunne være længere, der kunne være flere og bedre maps i multiplayer, og Survival burde være for alle – ikke kun PS4-ejere frem til oktober 2020. Der er dog så mange positive elementer, at de få negative er til at bære over med.

Titel: Call of Duty: Modern Warfare

Platform: Xbox One, PS4, pc

Udgivelsesdato: 25. oktober

Missions er det perfekte compromis mellem campaign og online multiplayer, og stærkt underholdende hvis du har en til tre gode venner at spille online med. Pr-foto
I Modern Warfare er der kampe i London by, i ørkenen og i sønderbombede fiktive storbyer. Det hele er flot designet og virker troværdigt. Pr-foto
Selvom der er lyddæmpere, og diskretion ofte betaler sig, er der også masser af krig i Modern Warfare. Pr-foto

Læserbrev: Lad centrene, der trækker borgerne i byen, blive i byen

Læserbrev: Indlægget “Lad der ikke gå sognepolitik i sagen” om Innovests husning af de kommunale arbejdspladser havde nogle gode pointer, der førte til den rigtige konklusion i et dilemma. Der savnes nogle tal på økonomien, og jeg kan betvivle, kommunalbestyrelsen har det vigtigste; det tabte skatteprovenu og følgeomkostningerne ved den mistede omsætning i detailhandelen. Butikkerne vil miste omsætning. Ikke blot til nabobyerne, men også til storcentrene i de større byer og til netbutikkerne udenfor kommunen. Det vil koste arbejdspladser, give tomme butikslejemål og tomhed i bymidten. Så på den måde et paradoks, når et erhvervscenter er omdrejningspunktet for at trække kunderne væk fra de små lokale erhvervsdrivende. Vi har jo lige fulgt kampen for købmanden i Stauning, og her er det så i større målestok. Du kan blot se til Esbjerg, hvad det har betydet i Kongensgade, at kontorer er flyttet på havnen. Og omvendt, hvad de gør i Billund for at trække folk til midtbyen. Så byrådet bør have det tabte skatteprovenu og følgeomkostningerne ved den mistede detailomsætning i kommunen med i ligningen. Det er ikke nok med en kort tilbagebetalingstid på investeringen i Excel-arket. Så jeg er enig med Jacob Agerbo i, at der ikke skal gå sognepolitik i sagen. For det handler ikke kun om finansiering og besparelser, men også om tabt detailhandel. Ikke “bare” i Skjern midtby. Men i kommunen. For der ingen garanti for, at omsætningen affødt af butiksdøden bliver i Skjern/Tarm, eller for den sags skyld i kommunen. Så derfor vedkommer det også borgerne udenfor Skjern ... Så herfra skal opfordringen lyde; lad centrene, der trækker borgerne i byen, blive i byen.