x

Anmeldelse af Doom Eternal: Helvede har aldrig været sjovere

Spillets fjender - både store og små - skal nok sørge for at holde dig på tæerne.
Igen er helvedes porte blevet slået op, og alskens dæmonisk gris vælter ud. Det skal du som Doom Slayer naturligvis tage dig af i Doom: Eternal.

Det bliver næppe mere ikonisk inden for shooter-genren end Doom. Sammen med Wolfenstein var det oprindelige Doom fra 1993 med til etablere den genre, som de fleste nok tænker på, når de tænker på computerspil. I 2020 - 27 år efter det første - er det seneste kapitel om Doom Slayer og den ensomme marines kamp mod helvedes horder tilbage med Doom: Eternal.

Eternal er opfølgeren til Doom - altså det fra 2016 - et spil, som i hvert fald for mit eget vedkommende, var overraskende godt. På mange måder var det den perfekte opdatering af de gamle spil, og en god påmindelse om, at spil ikke behøver at have en lang, indviklet handling, der spreder sig over flere måneders spiltid for at kunne fungere. Det var en shooter uden så mange dikkedarer - og det er Eternal også. Og jeg knus-elsker det for det.

Og dog - for selvom Eternal på mange måder er en overbygning på forgængeren, så er der også rigeligt med nye ting at komme efter. For det første er der kommet mere fokus på platform-delen af spillet, så man nu bruger en anseelig del af tiden mellem kampene på at hoppe rundt mellem platforme og vægge som en anden Doom Mario. Men hvor det i nogle sammenhænge kunne være et irriterende forsøg på nytænkning, så bidrager det i Eteranls tilfælde bare til at gøre gameplayet endnu bedre. Fordi shooter-delen nærmest er arkade-agtig, så virker platformen kun som en forstærkning. Det virker på papiret så utrolig simpelt, og er det sikkert også, men det fungerer på alle planer.

Kort efter det her billede er taget, begynder dæmonen her at blinke orange - og låser på den måde op for et af spillets ekstra-voldelige "Gore Kills". Doom: Eternal er ikke for sarte sjæle.

Ren spilglæde

Teknisk er Eternal et pragteksemplar på, hvad den nuværende generation af spillemaskiner kan levere. Både omgivelser, fjender og våben er utroligt flotte, og lydmæssigt sidder både musik og - igen - våben lige i skabet. Men det, der for alvor får Doom: Eternal op i superligaen, er styringen og gameplayet. Som i forgængeren, så er styringen intuitiv og skarp, så når du dør - og det gjorde jeg et utal af gange - så er det din egen skyld og ikke spillets. Og af samme årsag går det ikke ud over spilleglæden, at man uværgeligt vil komme til at starte forfra en del gange. For selvom sværhedsgraden er høj - ikke helt på Dark Souls/Sekiro-niveau, men vi nærmer os - så bliver jeg aldrig træt af at prøve igen og igen på at prøve at komme igennem en kamp. Faktisk giver svære spil mig tit lyst til at kyle min controller tværs gennem lokalet, men her tog jeg flere gange mig selv i stedet at sidde og smågrine for mig selv.

Doom: Eternal er spilglæde i sin reneste form, og selvom vi kun lige nærmer os 1. april, så ville det ikke overraske mig, om det er at finde på diverse lister over årets spil, når 2020 går på hæld.

Er du til action og højt tempo, så er der ganske enkelt ingen vej udenom - du må en tur tilbage til helvede. Men så tør jeg også godt love dig, at du bliver godt underholdt.

Titel: Doom: Eternal

Platform: PlayStation 4, Xbox One og pc - kommer til Nintendo Switch på et senere endnu ikke annonceret tidspunkt

Udgivelsesdato: 20. marts (undtagen Nintendo Switch)

Hvis du keder dig undervejs i Doom: Eternal, så er det din egen skyld. Der er i hvert fald nok at skyde på.
Doom: Eternal er en fryd for øjet at spille igennem.
Jagten er gået ind på de såkaldte Hell Priests, i særdeleshed Khan Maykr.

Corona. Vi skal bruge de danske oplevelser som aldrig før

Læserbrev: I Danmark har vi gennem de seneste ti år bygget et fantastisk turismeprodukt op med et meget bredt udbud af restauranter i alle prisklasser, som gør, at man kan spise kvalitetspizza og gourmetburgere den ene dag og på Michelinrestaurant den næste. Man kan vælge at bo på et nyistandsat vandrerhjem eller på et femstjernet luksushotel. Kort sagt er der masser af oplevelser til enhver smag. Men alle virksomhederne i erhvervet er hårdt ramt af COVID-19-virussen, og vil vi fortsat have et spændende og differentieret oplevelsesudbud i Danmark, så har vi alle et ansvar. Et ansvar for at støtte de danske restauranter, cafeer, forlystelsesparker og øvrige oplevelsesvirksomheder for at bidrage til deres overlevelse. De første konkurser fra hotel- og restauranterhvervet er begyndt at tikke ind. Desværre kommer der flere. Mange flere. Regeringen har allerede gjort meget, og det har danskerne også. Nogle restauranter og hoteller har satset på takeaway gennem krisen, og mange fortæller om kolossal opbakning fra nærmiljøet. Netop denne følelse må vi ikke glemme, når Danmark igen åbner. For behovet for støtte til de lokale virksomheder vil bestå. Denne krise forsvinder ikke igen med det samme. Erfaringer fra tidligere kriser viser, at det vil tage turisme- og oplevelseserhvervet flere år at komme tilbage til det tidligere niveau. Måske kommer turisterne igen - men hvornår? De senere år er turisterne kommet rejsende hertil fra hele verden for at tage del i den danske hygge og se på dansk kultur og design. De lægger 55 milliarder kroner om året. Penge, som bidrager til et stærkt turisterhver, vi som danskere også får mulighed for at nyde. Men når forbruget fra udenlandske turister forsvinder, er der ekstraordinært brug for, at vi selv støtter op. Vi kan ikke forvente, at udenlandske turister og forretningsrejsende med det samme igen strømmer til landet. Og selvom vi danskere kan ikke dække hele deres forbrug, så kan vi bidrage flere steder. Dette forår har mange været nødsaget til at aflyse runde fødselsdage, konfirmationer, bryllupper og andre store mærkedage, der skulle være fejret på hoteller, kroer og restauranter. Forhåbentlig kan disse fejringer gennemføres på et senere tidspunkt. Og måske kan en del af feriebudgettet, der var afsat til en tur til Østen eller Middelhavet i stedet bruges på ophold langs de danske kyster og til at nyde et fantastiske måltider på landets restauranter. Støtter vi ikke erhvervets virksomheder i dag, har vi dem måske ikke i morgen. Det vil være en skam, for turismeproduktet i Danmark er vokset med innovative ideer og spændende nye projekter, som skaber arbejdspladser, omsætning og vækst i hele Danmark. I år er året, hvor ‘Staycation’ får en helt anden betydning. Det er nemlig dét, der kan være med til at sikre turismeerhvervets overlevelse.