Annonce
Erhverv

Analyse: Er Mærsk på vej mod sit næste store opkøb?

Søren Skou taler om mindre opkøb, men det er næppe nok, hvis Mærsk skal vokse massivt på den landbaserede transport af containere. Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Danmarks største virksomhed, A. P. Møller-Mærsk, er i gang med en forrygende opgave med at genopfinde sig selv.

Væk er det gamle konglomerat, der både sejlede med skibe, borede efter olie, drev supermarkeder og meget andet. Dansk Supermarked er for længst solgt fra og hedder nu Saling Group. Boreplatformene og tankskibene er væk, og senest er boreselskabet Maersk Drilling blevet børsnoteret.

Tilbage er et stramt styret containerrederi, der står for en femtedel af søtransporten med containere over hele verden.

Det er selvsagt en stor forretning, og hos Mærsk er man dygtige til at optimere, så det hele tiden bliver billigere at sejle en fyrrefodscontainer fra Kina til Europa og retur.

Men det er også et lidt kedeligt marked. Det vokser ikke særlig meget, og det er ikke oplagt at blive ved med at opkøbe konkurrenter. Skulle man så bare læne sig tilbage og se overskuddene trille ned i pengetanken?

Sådan er ånden i Mærsk ikke, så man skal selvfølgelig finde på noget nyt. Det gjorde Mærsk for små tre år siden, og det er den strategi, der nu begynder at tage form.

Historisk har Mærsk groft sagt været ligeglad med, hvordan kunderne fik hentet deres containere på havnen i Rotterdam eller Singapore, men det skal der laves om på. Topchefen Søren Skou vil overtage langt flere af de opgaver, der ligger på land, før eller efter at et Mærsk-skib sejler med containerne.

80 procent af indtjeningen kommer i dag fra containertransport på havet, mens resten finder sted på land. Målet er at få balanceret det forhold, så aktiviteterne på landjorden bidrager med omtrent halvdelen af indtjeningen.

Det skal ifølge strategien ske inden 2023, men der er rigtig lang vej, før det mål er nået. I årets andet kvartal voksede aktiviteterne på landjorden med kun to procent sammenlignet med sidste år, så der skal ske noget radikalt. Søren Skou taler om mindre opkøb, men det kan næppe løse opgaven med at få landaktiviteterne til at eksplodere i størrelse.

Til gengæld står det klart, at Mærsk lige nu sparer penge sammen, og ledelsen fremhæver, at man - i modsætning til konkurrenterne - ikke har placeret nye store ordrer på containerskibe.

Pengene skal sikkert bruges til noget andet. Det ligner optakten til et milliardopkøb af en global, landbaseret transportvirksomhed, der for altid vil forandre Møller-familiens gamle containerrederi.

Erhvervsredaktør Jens Bertelsen. Foto: Nils Svalebøg
Annonce
Forsiden netop nu
Erhverv

Dansk gymnastiktøj er et eksport-hit

Leder For abonnenter

For lidt og for meget: Pas på vores unge mennesker

Bare kom i gang! Tag dig sammen! Jeg har da aldrig taget skade af... Men på den anden side: Skal jeg ikke lige gøre det for dig? Pas nu godt på dig selv - og husk, at du altid kan spørge mig om hjælp. Det er da også alt for hårdt for dig, at ... For lidt og for meget fordærver som bekendt alt. Det gælder også for de unges fritidsarbejde. Fire rektorer på uddannelsesinstitutioner i Ringkøbing-Skjern har her i avisen hejst et advarende flag: De og deres lærere oplever, at mange unge arbejder alt for meget. Eleverne bliver trætte og deprimerede, når kalenderen byder på skoledage fra 8 til 15, efterfulgt af arbejde fra 16 til 22. Læg dertil, at der gerne skulle være tid til også at lave sine lektier - så hænger døgnet ikke ret godt sammen længere. På Facebook var nogle af kommentatorerne til rektorernes opråb ude med en opfordring til de unge om bare at tage sig sammen. Beskyldninger om curling og klassikeren 'i min tid ...' blev trukket af stalden - for set i bakspejlet har man selvsagt altid oplevet det, der var meget værre. Men er det curling at opfordre forældre og arbejdsgivere til ikke at presse de unge til for mange og for lange vagter? Jeg synes det ikke. Lige så godt, det er, at de unge i Ringkøbing-Skjern Kommune er blandt landets mest arbejdsomme, når det gælder fritidsjob ved siden af skolen - lige så skidt vil det være for både vores samfund og for de unge selv, hvis de knokler på i en grad, så de glemmer at gøre nok ved den uddannelse, som trods alt er deres hovedbeskæftigelse. Det er vigtigt og rigtigt, at vores børn og unge lærer, at ansvarlighed og arbejdsomhed betaler sig. Fritidsjob baner vejen for uddannelse og 'rigtige' voksenjob. Men for lidt og for meget fordærver alt - så kære forældre: Hold lige lidt snor i, at der er en fornuftig balance mellem skole og fritid. Kære virksomheder: Find fleksible løsninger for jeres unge ansatte, så de både kan passe jobbet og skolen. Og kære, kloge Facebook-kommentatorer: Hvis man pudser sine generationsbriller og kigger rigtig godt efter, er nutidens ungdom måske ikke så meget værre og mere forkælede, end vi selv var ...

Læserbrev

Læserbrev fra fire lokale rektorer: De unge er pressede - pas på dem

Ringkøbing For abonnenter

Økonom bakker rektorer op: Skolearbejdet er hovedbeskæftigelsen

Annonce