Annonce
Erhverv

Analyse: Er Mærsk på vej mod sit næste store opkøb?

Søren Skou taler om mindre opkøb, men det er næppe nok, hvis Mærsk skal vokse massivt på den landbaserede transport af containere. Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Danmarks største virksomhed, A. P. Møller-Mærsk, er i gang med en forrygende opgave med at genopfinde sig selv.

Væk er det gamle konglomerat, der både sejlede med skibe, borede efter olie, drev supermarkeder og meget andet. Dansk Supermarked er for længst solgt fra og hedder nu Saling Group. Boreplatformene og tankskibene er væk, og senest er boreselskabet Maersk Drilling blevet børsnoteret.

Tilbage er et stramt styret containerrederi, der står for en femtedel af søtransporten med containere over hele verden.

Det er selvsagt en stor forretning, og hos Mærsk er man dygtige til at optimere, så det hele tiden bliver billigere at sejle en fyrrefodscontainer fra Kina til Europa og retur.

Men det er også et lidt kedeligt marked. Det vokser ikke særlig meget, og det er ikke oplagt at blive ved med at opkøbe konkurrenter. Skulle man så bare læne sig tilbage og se overskuddene trille ned i pengetanken?

Sådan er ånden i Mærsk ikke, så man skal selvfølgelig finde på noget nyt. Det gjorde Mærsk for små tre år siden, og det er den strategi, der nu begynder at tage form.

Historisk har Mærsk groft sagt været ligeglad med, hvordan kunderne fik hentet deres containere på havnen i Rotterdam eller Singapore, men det skal der laves om på. Topchefen Søren Skou vil overtage langt flere af de opgaver, der ligger på land, før eller efter at et Mærsk-skib sejler med containerne.

80 procent af indtjeningen kommer i dag fra containertransport på havet, mens resten finder sted på land. Målet er at få balanceret det forhold, så aktiviteterne på landjorden bidrager med omtrent halvdelen af indtjeningen.

Det skal ifølge strategien ske inden 2023, men der er rigtig lang vej, før det mål er nået. I årets andet kvartal voksede aktiviteterne på landjorden med kun to procent sammenlignet med sidste år, så der skal ske noget radikalt. Søren Skou taler om mindre opkøb, men det kan næppe løse opgaven med at få landaktiviteterne til at eksplodere i størrelse.

Til gengæld står det klart, at Mærsk lige nu sparer penge sammen, og ledelsen fremhæver, at man - i modsætning til konkurrenterne - ikke har placeret nye store ordrer på containerskibe.

Pengene skal sikkert bruges til noget andet. Det ligner optakten til et milliardopkøb af en global, landbaseret transportvirksomhed, der for altid vil forandre Møller-familiens gamle containerrederi.

Annonce
Erhvervsredaktør Jens Bertelsen. Foto: Nils Svalebøg
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Urimeligt gebyr på affald fra genbrugsbutikker

Læserbrev: Så blev der endelig offentligt røre omkring gebyr til genbrugspladsen for frivillige organisationer. Da vi i Kirkens Korshær Genbrug blev præsenteret for gebyret, var vi af den opfattelse, at det måtte bero på en misforståelse. Så vi sendte en ansøgning om fritagelse med henvisning til vores organisations formål, nemlig at indsamle midler til gavn for udsatte mennesker i Danmark blandt andet ved drift af varmestuer og væresteder. Desværre blev vores ansøgning om fritagelse ikke bevilget. Vi er cirka 40 frivillige, som hver uge gør et stort arbejde i den gode sags tjeneste med sortering og salg af donerede effekter fra borgere, som kunne have afleveret direkte til genbrugspladsen, som de har betalt gebyr for. Vi er meget taknemlige for det, som vi modtager til videresalg. Men vi er også nødt til at bruge genbrugspladsen i forbindelse med sortering, og altså nu betale gebyr for at kunne aflevere. Hvilket vi synes er urimeligt i vores situation. Vi i Kirkens Korshær Genbrug tilslutter os fuldt ud argumenterne fremført i læserbreve fra Blå Kors Genbrug og Plejehjemmets Venner vedrørende emnet og ønsker også, at dette gebyr for genbrugsbutikker med videre genbehandles i udvalg og byråd.

Danmark For abonnenter

Tusindvis af borgere betaler allerede mere end gennemsnittet: Nu risikerer de højere skat efter udligningslussing

Annonce