Annonce
Biler

Amerikanske fornemmelser på danske nummerplader

Udseendet er amerikansk, men den rummelige Toyota Camry hybrid opleves et stykke hen ad vejen ret europæisk. Foto: Jens Overgaard
Vi kører Toyota Camry hybrid, der er noget så usædvanligt som en benzindrevet sedan i størrelse XL.
Annonce

Tradition og fornyelse. Det kunne være essensen af denne anmeldelse kogt ned til en bouillonterning.

Du finder nemlig næppe nogen bilmodel, der udstråler mere klassisk flyder end den store Toyota Camry sedan. På den anden side dækker det kantede karrosseri over en hybridbenzin-motor, som er den mest harmoniske på markedet.

Lad os lige tage et kig på modellen, som Toyota har hentet til Europa fra USA, efter at firmabilsklassikeren Avensis er kørt i pit, og salget i Europa er stoppet, mens det japanske mærke samtidig har droppet dieselmotorer i personbiler.

Det har efterladt et vakuum hos Toyota, som samtidig har set et hul i markedet for en stor hybridbil. Og der er skam et potentiale for Camryen, men også begrænsninger.

Det står klart efter en uge i selskab med den voluminøse Toyota, som vi tester i den dyreste H3 Executive-version, og som beløber sig til små 457.000 kroner. Prisen starter dog fra cirka 380.000 kroner, mens beskatningsværdien ved erhvervsleasing er fra 330.000 kroner.

Læsere med forkærlighed for 80'er-biler kan måske huske tilbage på det årti, hvor Camry i form af den legoklods-kantede anden generation havde sin storhedstid herhjemme. Siden har modellen været fraværende på vore breddegrader, mens den for eksempel i USA har været en af de mest solgte biler i sin klasse.

Og nu er Camry så tilbage!

TOYOTA CAMRY 2,5 VVT-I HYBRID H3 EXECUTIVE

3 stjernerPris: 449.990 kroner.

Toyota Camry hybrid: fra 379.990 kroner.

Beskatning Camry hybrid: fra 329.900 kroner.

Grøn ejerafgift, halvårlig: 500 kroner.

Forbrug: 18,2-18,9 km/l.

C02 pr. km: 119-125 g.

Motor: Firecylindret benzinmotor på 2,5 liter.

Ydelse: 218 hk.

Moment: 221 Nm/3600-5200 omdr.

Topfart: 180 km/t.

0-100 km/t.: 8,3 sekunder.

L/B/H: 489/184/145 cm.

Annonce

Vægten lagt på komfort

Med en bagende, der med sin markante hoftelinje ligner en BMW fra starten af dette årtusinde, og en front, der er som taget ud af kataloget fra et amerikansk biludlejningsselskab, er det en bil, som ikke ligner noget andet på markedet.

Når du åbner førerdøren, går du om bord i en kabine med en næsten overvældende og pompøs opsætning med en integreret storskærm i midten flankeret af tangenttynde betjeningskontakter.

Men når der først er trykket på startknappen, falder roen på. Camry hybrid er nemlig ikke kun ualmindelig tyst og godt støjdæmpet. Den er også harmonisk på vejen.

CVT-automatgearet skifter gelinde, og undervognen er fint afstemt og slet ikke så blød, som vi ellers frygtede i en bil med amerikanske aner. Men det er ikke en bil, som du jagter ideallinjer i. Hele tiden har du dog fornemmelsen af et fint kraftoverskud.

Når vi snakker længde og akselafstand, er Camry et par centimeter større end for eksempel VW Passat, og det mærkes indendørs, hvor den opleves som en større bil. Det skyldes ikke alene kabinen, hvor der er masser af luft foran og især på bagsæderne, men også undervognen og hele køreopsætningen, der trods alt er lagt an på det mere tilbagelænede.

Annonce

Fører sig civiliseret frem

Camry opfører sig civiliseret, og drivlinjen er pakket godt ind, så du under acceleration ikke fornemmer, at den pisker op i omdrejninger, som vi har oplevet i Toyotas hybrider - selv om det er blevet meget bedre i den nye Corolla hybrid. Læg dertil en brændstoføkonomi, som på papiret er 18,2-18,9 km/l. Værdier, som vi ikke oplever er urealistiske ved blandet kørsel.

Sæderne, der i H3-versionen er el-justerbare og med læder, er gedigne sofastykker, og det solide indtryk fortsætter, når du lader fingrene glide hen over instrumenteringen.

Her er finish og kvalitetsoplevelse på højde med det, vi ser i europæiske Toyotaer, altså bankefast og slidstærk, men ikke premiumlækker som i visse konkurrenter. Den store ottetommer skærm er skarp, men mangler Apple Carplay, som ikke kan fås.

Bagagerummet er med sine 524 liter faktisk pænt og regulært. Det hjælpes af en splitbagsæder, som dog ikke er mulig i topversionen H4 med elektrisk bagsæde. Men bøjlerne til klappen fylder godt op, når du lukker klappen, så tænk over det, hvis du pakker til grænsen. Her er heller ikke mulighed for anhængertræk.

Toyota Camry findes kun som sedan. Bagagerummet klarer dog pæne 524 liter, mens der er splitbagsæde i de fleste versioner. Foto: Jens Overgaard
Annonce

Blandet udstyr

Til gengæld er mængden af udstyr pænt allerede fra grundniveauet, H2, med blandt andet full LED-forlygter, adaptiv fartpilot og stor sikkerhedspakke.

Spørgsmålet er, hvor kunderne befinder sig?

Camry hybrid lander i et felt, hvor de fleste firmabilister sværger helt eller delvist til premiummærker, der også er stationcars og oftest med dieselmotor. Her ligger Mercedes C-Klasse og VW Passat i front. Men der er nye spillere på markedet som plug-in-hybriderne Kia Optima PHEV og den faceliftede VW Passat GTE.

Toyota har historisk haft et stort salg af Avensis med benzinmotor til private, ligesom det også har været tilfældet med Mazda6 i samme opsætning. Men her er der kommet mange andre alternativer for bilkøberne i dag. Et bud for Toyota Camry kunne måske være taxabranchen, som allerede har mange Prius hybrid kørende.

Den store skærm i midten er klar. Det er dog ikke let at ramme de små, tynde kontakter. Foto: Jens Overgaard
Annonce

Konklusion

Toyota Camry hybrid finder ikke sin lige på det danske marked.

Det er bilen for dig, som søger en klassisk stor sedan og kan nøjes med den.

I en tid med frygt for især dieselmotorens fremtid kunne Toyota Camry være et alternativ til dem, som kører meget i byområder. Hvis du kører længere stræk og overvejer bilen som et alternativ til diesel, kræver det en nærmere beregning.

Når vi snakker længde og akselafstand, er Camry et par centimeter større end f.eks. VW Passat, og det mærkes indendørs, hvor den opleves som en større bil. Foto: Jens Overgaard
Annonce

Mest læste

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce